همشهری آنلاین: سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: طرح‌ حفاظتی پرنده میش‌مرغ توسط صندوق تسهیلات خرد دفتر حفاظت محیط زیست سازمان ملل در این شهرستان آغاز شد.

طرح‌ حفاظتی میش‌مرغ توسط سازمان ملل در بوکان کلید خورد

به گزارش ایرنا، رحیم عبدالکریمی روز دوشنبه گفت: پروژه‌های حفاظتی میش مرغ در قالب طرح «مناطق تحت حفاظت عرفی جوامع محلی» (Community conserved areas) توسط صندوق تسهیلات خرد دفتر حفاظت محیط زیست سازمان ملل در بوکان اجرا می‌شود.

وی افزود: در همین راستا کارشناسان این صندوق که یک تشکل غیردولتی و مردمی است از زیستگاه میش‌مرغ در دشت «سوتاو» حمامیان این شهرستان بازدید و با مردم این روستا گفت و گو کرده‌اند.

وی در خصوص جزئیات این طرح گفت: در این پروژه که با مشارکت مستقیم مردم روستاهای واقع شده در زیستگاه این پرنده اجرا می‌شود، بعد از طی مراحل نگارش و تصویب طرح، مبالغی برای اجرای آن در راستای حفاظت از این گونه و مطابق با طرح‌های ارایه شده در اختیار نمایندگان مردم این روستاها قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بوکان اظهار داشت: تلاش می‌شود این موضوع در دستور کار حفاظت از زیستگاه قوچ و میش ارمنی نیز قرار گیرد تا بتوان با جذب کمک‌های مالی جهانی از پتانسیل روستاییان برای حفاظت و مدیریت گونه‌های در خطر انقراض به بهترین شیوه ممکن استفاده شود.

عبدالکریمی، بیان کرد: دفتر تسهیلات محیط زیست جهانی برنامه عمران سازمان ملل (UNDP/GEF/SGP)، تسهیلاتی را برای حفاظت از گونه‌های شاخص جانوری و همچنین زیستگاه‌های حساس هزینه می‌کند.

در زیستگاه‌های شهرستان بوکان علاوه بر میش‌مرغ، قوچ و میش ارمنی نیز زندگی می‌کنند.

میش‌مرغ که در زبان محلی به آن «چیرگ» می‌گویند از رده پرندگان، راسته درسانان، خانواده هوبره و از جنس Otis و جزو بزرگ‌ترین پرندگان گیاه‌خوار محسوب می‌شود که با جثه بزرگ و بال‌های کشیده و پرتوان، سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز جهان لقب گرفته است که در حال حاضر در لیست سرخ (IUCN) با درجه حفاظتی آسیب‌پذیر قرار گرفته است.

این پرنده در حال انقراض که نماد محیط زیست آذربایجان‌ غربی است با وجود دغدغه فعالان محیط زیست و وعده مسئولان در سال‌های گذشته همچنان در معرض خطر واقع قرار داشته و بروز مشکلی با عنوان «چاله ژنتیکی» آینده این گونه را با تهدید جدی مواجه ساخته است.

با وجود آن که مرکز تحقیقات میش‌مرغ در این شهرستان ایجاد شده ولی تجهیز نشدن این مرکز و تعریف نشدن آن به عنوان پلان راهبردی سازمان محیط زیست گام‌های موثر در راستای برنامه حفاظتی این گونه با ارزش را با مشکل مواجه ساخته است.

در حال حاضر کمتر از ۴۰ قطعه میش‌مرغ در ایران باقی‌ مانده که تنها در بوکان زاد و ولد می‌کنند.

بوکان در جنوب آذربایجان غربی و ۱۸۲ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

کد خبر 455288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha