مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
۰ نفر

آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته ۸۰ هزار نفر به جمعیت شهرهای جدید اضافه شده و با تداوم این وضعیت پیش‌بینی می‌شود جمعیت کل شهرهای جدید کشور از یک‌میلیون نفر در سال ۹۸ عبور کند.

شهر جديد

فعلاً شهر جدید پرند با ۱۳۵ هزار نفر جمعیت، بزرگ‌ترین شهر جدید کشور محسوب می‌شود. بیش از سه دهه از تأسیس اولین شهرهای جدید می‌گذرد. بررسی‌های جمعیتی نشان می‌دهد که در حال حاضر هفت شهر جدید در محدوده جمعیتی ۱۰۰ هزار نفر وجود داشته و درمجموع نزدیک به یک‌میلیون نفر در این شهرها سکونت دارند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت عمران شهرهای جدید هم‌اکنون میانگین اسکان جمعیت سالانه طی بازه ۱۳۹۷-۱۳۷۵ در شهرهای جدید رقمی حدود ۴۰ هزار و ۲۹۸ نفر اعلام شده که افزایش حدوداً ۸۰ هزارنفری را در سال ۹۷ در این مناطق نیز نشان می‌دهد. این در حالی است که طبق برآورد صورت گرفته از سوی کارشناسان این حوزه اعلام شده است که جمعیت شهرهای جدید در سال ۱۳۹۸ از مرز یک‌میلیون نفر گذر خواهد کرد.

  • پرند پرجمعیت‌ترین شهر جدید

با توجه به آمار اعلام شده از سوی شرکت‌های تابعه در حال حاضر بیشترین جمعیت متعلق به شهر جدید پرند با جمعیتی بالغ‌بر ۱۳۵ هزار و ۲۵ نفر و کمترین آن پس از تیس برای شهر جدید رامشار با جمعیتی ۲۱۸ نفری ثبت شده است.

بر اساس اعلام شرکت عمران شهرهای جدید در یک سال گذشته به ترتیب ۳۱ نفر به شهر جدید امیرکبیر، ۵ هزار و ۱۹۸ نفر به شهر جدید اندیشه، ۲۲ نفر به شهر جدید ایوانکی، ۶ هزار و ۵۹۳ نفر به شهر جدید بهارستان، ۳۸۷ نفر به شهر جدید بینالود، ۱۸ هزار و ۱۴ نفر به شهر جدید پردیس، ۱۸ هزار و ۶۸ نفر به شهر جدید پرند، ۱۴۴ نفر به شهر جدید رامشار، ۱۷۳ نفر به شهر جدید رامین، ۲ هزار و ۱۳۱ نفر به شهر جدید سهند، ۳۴ نفر به شهر جدید شیرین شهر، ۸ هزار و ۷۵۹ نفر به شهر جدید صدرا، ۲ هزار و ۴۸ نفر به شهر جدید عالیشهر، ۲۵ نفر به شهر جدید علوی، ۸ هزار و ۱۸۱ نفر به شهر جدید فولادشهر، ۶ هزار و ۲۶۰ نفر به شهر جدید گلبهار، ۵۰۴ نفر به شهر جدید مجلسی، ۶۵۹ نفر به شهر جدید مهاجران و ۲ هزار و ۶۱۶ نفر به شهر جدید هشتگرد ازنظر جمعیتی اضافه و در این مناطق ساکن شده‌اند.

  • بازنگری طرح جامع شهرهای جدید بهارستان و سهند

طبق گزارش ارائه شده از سوی دفتر معماری و شهرسازی شرکت عمران شهرهای جدید همچنین طی سال ۹۷، سه برنامه راهبردی در حوزه معماری و شهرسازی، ۶۵ طرح توسعه شهری، ۷۴ طرح معماری و طراحی شهری، ۸۱ طرح موضوعی و موضعی، شش طرح زیباسازی شهری، ۲۳ طرح پارک و فضای سبز، ۲۹ نقشه‌برداری و GIS، ۳۱ طرح نظارت بر اجرای طرح‌های شهری و معماری و ۴۲ طرح حمل‌ونقل و ترافیک در این بخش موردمطالعه و بررسی قرار گرفته و به انجام رسیده است.

طبق اعلام این دفتر، بازنگری طرح جامع شهرهای جدید بهارستان و سهند نیز در سال ۹۷ تصویب و بازنگری طرح جامع شهرهای جدید صدرا و عالیشهر به همراه طرح جامع شهر جدید خوارزمی در این مدت به اتمام رسیده است.

  • اتمام عملیات مربوط به مکان‌یابی پنج شهر جدید

همچنین گفتنی است در این مدت طرح تفصیلی ۲۵ هکتاری عالیشهر، مرکز شهر جدید اندیشه و شهر جدید علوی تصویب و اقدامات مربوط به بازنگری طرح تفصیلی شهر جدید هشتگرد، طرح پهنه‌بندی حریم هشتگرد، طرح تفصیلی شهر جدید پرند، طرح تفصیلی ۱۸۵ هکتاری شهر جدید بهارستان، بازنگری طرح تفصیلی محور و باغ شهر جدید بهارستان، بازنگری طرح تفصیلی شهر جدید سیراف، طرح تفصیلی و آماده‌سازی فاز ۵ شهر جدید عالیشهر و طرح‌های تفصیلی شهر جدید حوراء و تیس نیز به پایان رسیده است.

بر اساس گزارش عملکرد ارائه شده این حوزه در بخش طرح‌های امکان‌سنجی و مکان‌یابی شهر جدید و شهرک در سال ۱۳۹۷، عملیات مربوط به مکان‌یابی طرح شهرهای جدید مکران، سمنگان، سنندج، بردسیر، اندیشه نو و شهرک‌های اقماری شیراز به اتمام رسیده و طرح امکان‌سنجی شهرهای جدید کوشک و پارس و شهرک فردوس در دست پیگیری قرار دارد.

کد خبر 455079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha