همشهری آنلاین: یک مهندس ایرانی مخترع دستگاه خودکار عوض کردن پوشک‌ بچه در میان برندگان جوایز ایگ‌ نوبل سال ۲۰۱۹ است.

ّIg Nobel 2

جوایز «ایگ‌ نوبل» هر سال به پژوهش‌های علمی غیرعادی اهدا می‌شوند و معادل ریشخندآمیز جوایز نوبل هستند. بر خلاف جوایز جدی نوبل که ماه آینده برندگانشان در سوئد اعلام خواهد شد، جوایز ایگ نوبل کار پژوهشگرانی را قدر می‌نهند که «ابتدا باعث خنده مردم شوند و بعد آنان را به تامل وادارند.»

به نوشته هافینگتون پست از جمله برندگان امسال این جوایز پژوهشگران هلندی و ترکیه‌ای بودند که به بررسی در این مورد پرداختند که کدام کشور کثیف‌ترین پول را دارد، یک دانشمندان ایتالیایی که خوردن پیتزا را برای سالم ماندن تشویق می‌کند و یک مهندس ایرانی که گواهی ثبت اختراع یک ماشین خودکار تعویض پوشک‌ بچه را در آمریکا به دست آورده است.

یک برنده دیگر جوایز ایگ نوبل امسال گروهی از پژوهشگران آمریکایی هستند که نشان دادند تکنیکی که برای آموزش حیواناتی مانند سگ‌ها به کار می‌رود را می‌تان برای آموزش بهتر جراحان هم به کار برد. در این تکنیک که آموزش با کلیکر نام دارد، از یک وسیله مکانیکی که صدای قابل‌شنیدن ایجاد می‌کند، برای تقویت رفتار مثبت استفاده می‌شود.

آندرئاس ووس و همکارانش یکی دیگر از برندگان امسال در بررسی‌شان نشان دادند اسکناس رومانیایی می‌توانند آلوده‌ترین پول جهان باشند. بررسی آنان به این نتیجه رسید که سه نوع باکتری مقاوم به دارو برای مدت طولانی‌تری نسبت به سایر ارزهای بین‌المللی از جمله یورو، دلار آمریکا، دلار کانادا و روپیه هند، می‌توانند به اسکناس‌های «لئو»ی رومانی بچسبند.

به گفته این پژوهشگران مشکل ظاهر مربوط به فیبر پلیمری می‌شود که بانک مرکزی رومانی برای جلوگیری از جعل اسکناس و افزایش ماندگاری ان در چاپ این اسکناس استفاده می‌کند و این پلیمر امکان رشد و انتقال میکروب‌های مقاوم را می‌دهد.

توصیه این پژوهشگران این است که اصولا مردم هر چه می‌توانند کمتر از پول نقد استفاده کنند.

سیلوانو گالوس به خاطر پژوهش‌های درباره آثار سلامت‌بخش پیتزا، البته احتمالا فقط پیتزایی که در ایتالیا تهیه و خورده می‌شود، جایزه ایگ نوبل گرفت.

گالوس که رئیس بخش آزمایشگاه اپیدمیولوژی سبک زندگی در انستیتوی پژوهشی داروشناسی ماریو نگری در میلان ایتالیا است درباره کارش گفت: «ما دریافتیم که مصرف پیتزا در ایتالیا می‌تواند در برابر بسیاری از بیماری‌های مزمن که رژیم غذایی در ایجادشان نقش دارد، از جمله سرطان و حمله قلبی محافظت ایجاد کند.»

او یاداور شد که بسیاری از اجزایی که در تهیه پیتزا به کار می‌روند، مشابه اجزای رژیم غذایی مدیترانه‌ای هستند که اثرات سلامت‌بخش‌شان شناخته شده است.

ایمان فرحبخش، یک مهندس ایرانی از قوچان طرحی را برای ساخت یک ماشین که با قرار دادن کودک درون آن می‌تواند به طور خودکار پوشک بچه را عوض کند، در آمریکا به ثبت رسانده است، یکی دیگر از برندگان جایزه ایگ نوبل امسال بود.

برندگان بیست و نهمین دوره سالانه ایگ نوبل جوایزشان را در دانشگاه هاروارد در آمریکا از دست برندگان جوایز واقعی نوبل دریافت کردند.

برندگان امسال ۱۰ تریلیون دلار زیمبابوه هم پاداش گرفتند که تقریبا بی‌ارزش است و یک دقیقه فرصت داشتند درباره کارشان سخنرانی کنند.

کد خبر 454914

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha