همشهری آنلاین: اپل از سه مدل آیفون ۱۱ رونمایی کرد و در این مطلب قصد داریم این سه مدل را به‌صورت مختصر و مفید با یکدیگر مقایسه کنیم.

آیفون 11
  • قیمت و تاریخ عرضه

سال گذشته، اپل با معرفی آیفون XR تلاش کرد که توجه کاربران طرفدار گوشی‌های نسبتا ارزان‌تر را جلب کند و حالا در رابطه با خانواده آیفون ۱۱ شاهد عمیق‌تر شدن این شکاف قیمتی هستیم.

 آیفون ۱۱ با قیمت پایه ۶۹۹ دلاری روانه‌ی عرضه می‌شود این یعنی اختلاف قیمت این گوشی باآیفون ۱۱ پرو ۳۰۰ دلار است. باید خاطرنشان کنیم که قیمت مدل پایه آیفون ۱۱ پرو مکس هم ۱۰۹۹ دلار است.

 علی‌رغم اتفاقات دو سال گذشته در رابطه با تاریخ عرضه آیفون‌ها، این بار تمام مدل‌های آیفون ۱۱ همزمان روانه‌ی بازار می‌شود. به گفته اپل، پیش‌فروش این گوشی‌ها از تاریخ ۱۳ سپتامبر آغاز می‌شود و کاربران از ۲۰ سپتامبر می‌توانند این گوشی‌ها را در دست بگیرند.

  • طراحی و اندازه

بدنه آیفون ۱۱ از رنگ‌های شاد و جذابی بهره می‌برد و همین موضوع منجر به شاخص‌تر شدن این گوشی شده است. در این میان، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس مبتنی بر رنگ‌های سنگین‌تر و رسمی‌تر هستند. البته در کنار رنگ‌های همیشگی خاکستری، نقره‌ای و طلایی، این بار شاهد رنگ سبز تیره هم هستیم.

اپل هنگام معرفی دو مدل آیفون ۱۱ پرو، بر دوام بدنه آن‌ها تا حد زیادی تاکید کرد که البته این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد. هر سه آیفون برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار از استاندارد IP۶۸ بهره می‌برند که البته بین آن‌ها کمی تفاوت وجود دارد. آیفون ۱۱ به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۲ متری می‌تواند در برابر نفوذ آب مقاومت کند ولی مدل‌های پرو می‌توانند تا عمق ۴ متری هم قرار بگیرند.

فارغ از مدلی که خریداری می‌کنید، تمام مدل‌ها از ماژول دوربین برجسته‌ای بهره می‌برند. اندازه این مدل‌های جدید هم مشابه نسل قبلی آن‌ها است. در این بین آیفون ۱۱ پرو مکس بلندترین و عریض‌ترین گوشی است و در ضمن بیشترین وزن را هم دارد. عنوان جمع‌وجورترین مدل هم به آیفون ۱۱ پرو می‌رسد.

  • نمایشگر

بار دیگر، این مدل‌ها از نمایشگرهای یکسانی استفاده نمی‌کنند. آیفون ۱۱ که جانشین آیفون XR است، همچنان از پنل LCD بهره می‌برد و دو مدل دیگر هم مجهز به نمایشگر اولد هستند. اگرچه نمایشگر آیفون ۱۱ فرق چندانی با نسل قبلی ندارد، ولی در مورد مدل‌های پرو شاهد ارتقای قابل توجهی هستیم.

اپل از نمایشگر مدل‌های پرو به‌عنوان سوپر رتینا XDR یاد کرده و نسبت کنتراست آن ۲ میلیون به ۱ است و حداکثر روشنایی نمایشگر این دو گوشی به ۱۲۰۰ نیت می‌رسد. در ضمن باید به حذف قابلیت لمس سه‌بعدی هم اشاره کنیم. در نهایت باید به اندازه نمایشگرها اشاره کنیم که مانند سال گذشته است. این یعنی آیفون ۱۱ از نمایشگر ۶.۱ اینچی بهره می‌برد، آیفون ۱۱ پرو مبتنی بر نمایشگر ۵.۸ اینچی است و برای مدل پرو مکس هم نمایشگر ۶.۵ اینچی در نظر گرفته شده است.

  • دوربین‌ها

شاخص‌ترین ویژگی نسل جدید آیفون‌ها، دوربین آن‌ها است. آیفون ۱۱ از دوربین دوگانه متشکل از دو دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد. این دوربین دوگانه، زوم دو برابری اپتیکال و زاویه دید ۱۲۰ درجه‌ای را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. این دو دوربین در پنل پشتی دو مدل آیفون ۱۱ پرو هم حضور دارند ولی در کنار آن‌ها، یک دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی هم تعبیه شده که به لطف دیافراگم F/۲.۰ نسبت به نسل قبلی ۴۰ درصد نور بیشتری دریافت می‌کند.

با وجود اینکه مدل‌های پرو مبتنی بر دوربین سه‌گانه هستند، ولی قابلیت‌های دوربین هر سه گوشی تا حد زیادی مشابه یکدیگر است. به عنوان مثال می‌توانیم به ارائه‌ی قابلیت حالت شب اشاره کنیم که به کاربران اجازه می‌دهد در محیط‌های کم‌نور عکس‌های باکیفیتی بگیرند.

هر سه گوشی، از قابلیت QuickTake بهره می‌برند که با فشردن طولانی مدت بر دکمه شاتر، می‌توانید حین عکاسی، از مناظر فیلمبرداری کنید. حتی قابلیت Deep Fusion که برای عکاسی، ۹ تصویر مختلف ثبت و سپس آن‌ها را ترکیب می‌کند، در هر سه مدل وجود دارد.

 هر سه مدل آیفون ۱۱ هم از دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برند که قادر به ضبط ویدیوهای اسلوموشن است. از دیگر امکانات دوربین سلفی، ضبط ویدیوهای ۴K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه است که تمام دوربین‌های اصلی هم دارای این توانایی هستند.

  • پردازنده

هر سه مدل آیفون ۱۱ از تراشه قدرتمند A۱۳ Bionic بهره می‌برند و به همین خاطر از لحاظ عملکردی تا حد زیادی مشابه یکدیگر هستند. با توجه به اینکه تراشه A۱۲ توانسته نسبت به گوشی‌های اندرویدی جدید هم عملکرد بهتری داشته باشد، پس با معرفی نسل جدید این تراشه، فاصله بین آیفون‌ها و گوشی‌های اندرویدی بیشتر از گذشته می‌شود.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که فاصله مذکور چقدر خواهد بود؟ اپل در مراسم معرفی آیفون ۱۱ پرو اعلام کرد که این تراشه، ۲۰ درصد عملکرد بهتری برای پردازنده، پردازنده گرافیکی و واحد پردازش عصبی نسبت به نسل قبلی به ارمغان می‌آورد.

در ضمن بخش‌های مختلف این تراشه از لحاظ مصرف انرژی هم تا حد زیادی بهینه‌تر شده‌اند. به همین خاطر، تفاوت در عملکرد مدل‌های مختلف آیفون ۱۱ در نهایت به میزان حافظه رم آن‌ها برمی‌گردد.

اپل در مراسم معرفی آیفون، هیچ‌وقت به میزان حافظه رم آن‌ها اشاره نمی‌کند ولی سال گذشته، مدل‌های XS و XS مکس حافظه رم بیشتری نسبت به مدل XR داشتند و امسال هم به احتمال زیاد شاهد تکرار همین رویکرد خواهیم بود. با توجه به این موضوع، انتظار داریم عملکرد مدل‌های پرو، به‌خصوص در زمینه‌ی چند وظیفگی، اندکی بهتر از آیفون ۱۱ باشد.

  • عمر باتری

سال گذشته، ارزان‌ترین مدل آیفون یعنی آیفون XR با داشتن بیشترین عمر باتری توجهات زیادی را جلب کرد. طبق ادعای اپل، آیفون ۱۱ نسبت به نسل قبلی یک ساعت عمر باتری بیشتری دارد و در ضمن عملکرد باتری مدل‌های پرو هم تا حد زیادی بهبود یافته است.

اپل اعلام کرد باتری آیفون ۱۱ پرو نسبت به نسل قبلی تا ۴ ساعت عمر بیشتری دارد و برای آیفون ۱۱ پرو مکس، این افزایش به ۵ ساعت رسیده است. البته در نهایت باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد تا در مورد صحت و سقم ادعای اپل اظهارنظر کنیم.

بعد از سال‌ها انتظار، دو مدل آیفون‌ ۱۱ پرو همراه با شارژر ۱۸ واتی عرضه می‌شوند که می‌تواند در عرض ۳۰ دقیقه شارژ باتری را به ۵۰ درصد برساند. اگرچه آیفون‌ ۱۱ هم از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند، ولی کاربران آن باید این شارژر را جداگانه خریداری کنند.

منبع: Cnet

کد خبر 454819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha