مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

رمضان نوری-  ایلام –خبرنگار: بخش مهمی از مردم استان ایلام با مشکلات درمانی در بحث دندان‌پزشکی مواجهند. این در حالی است که هزینه‌های سنگین امور مربوط به سلامت دندان موجب شده که آنها از مراجعه کردن به مراکز دندان‌پزشکی گریزان باشند، زیرا هزینه‌های دندان‌پزشکی با جیب مردم محروم ایلام تناسب ندارد.

هزینه‌های دندان‌پزشکی با جیب ایلامی‌ها نمی‌خواند

علاوه بر این، در بسیاری از روستاها و شهرهای کوچک استان مرکز دندان‌پزشکی وجود ندارد. در این میان مراکز بهداشت و درمان دولتی هم خدمات خوب و رضایت‌بخشی در این زمینه ارائه نمی‌دهند. البته بسیاری از مردم نیز هنوز مراجعه به مراکز دندان‌پزشکی را لازم نمی‌دانند و تصور می‌کنند دندان‌پزشکی امری لوکس، تجملاتی یا کاری غیرضروری است.

  • قیمت بالا، کیفیت پایین

یکی از شهروندان ایلام به خبرنگار همشهری می‌گوید: یکی از مشکلاتی که مردم ایلام با آن درگیر هستند و هزینه سنگینی بر آنها تحمیل می‌کند، بحث دندان‌پزشکی و هزینه‌های مرتبط با آن است. «کبرا عزیزی» می‌افزاید: در ایلام هزینه‌های دندان‌پزشکی اعم از ترمیم، کاشت و ایمپلنت، نسبت به استان‌های دیگر بسیار بالاست، تا جایی که خیلی از مردم برای انجام این امور به مراکز دندان‌پزشکی کرمانشاه مراجعه می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: ضمنا کیفیت کار دندان‌پزشک‌ها در ایلام به علت استفاده از مواد نامرغوب بسیار پایین است، به حدی که اگر کسی دندانی را ترمیم کند، محال است بتواند حداقل ۲ سال آن را نگه دارد. این شهروندمی‌گوید: ما برای ترمیم یک دندان حداقل ۵۰۰ هزار تومان و برای کشیدن آنحدود ۳۰۰ هزار تومان باید پرداخت کنیم که مبلغ بسیار بالایی است. وی تاکید می‌کند: لازم است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ایلام به این قضیه وارد شوند و برای دفاع از حقوق مردم نظارت بیشتری بر عملکرد و کیفیت کار دندان‌پزشک‌ها داشته باشند. دندان‌پزشک‌ها هم برای جلب اطمینان مردم استان و مراجعه نکردن آنها به استان‌های همجوار، باید در تعرفه و کیفیت خدمات خود تجدیدنظر کنند.

  • کمبود خدمات دندان‌پزشکی در برخی مناطق

یکی از اهالی بخش چوار شهرستان ایلام نیز به خبرنگار ما می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی استان در بخش چوار یک دندان‌پزشک مستقر کرده که از این بابت جای تقدیر دارد، اما این پزشک فقط کار ترمیم دندان و کشیدن آن را انجام می‌دهد و برای عصب‌کشی و کارهای دیگر باید به مرکز شهر ایلام مراجعه کنیم که این واقعااذیت‌کننده است. «اصغر امامی» می‌افزاید: کارهای مربوط به دندان‌پزشکی در مناطق شهری کوچک ایلام کیفیت بسیار پایینی دارد و مردم مجبور می‌شوند بعد از مدتی دوباره برای تکرارکارهای مربوط به دندان خود به شهر مراجعه می‌کنند. عصب‌کشی و ترمیم هم که‌بین خدمات مراکز دولتی تعریف نشده‌ و انجام نمی‌شود. این شهروند می‌گوید: هروقت برای کشیدن دندان به درمانگاه می‌رویم، بعد از معاینه می‌گویند اگر دندان سالم باشد یا شیری آن را می‌کشیم، در غیر این صورت به مطب مراجعه کنید. ما به علت هزینه زیاد مطب مجبوریم به درمانگاه مراجعه کنیم.

  • ارائه خدمات دندان‌پزشکی با نرخ دولتی

در این رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: تقریباً در همه مراکز بهداشت و درمان شهرستان‌های استان، خدمات دندان‌پزشکی با نرخ دولتی ارائه می‌شود که مبلغ آن بسیار کم است. «محمد کریمیان» می‌گوید: در مرکز ایلام هم کلینیک دندان‌پزشکی بیمارستان امام‌خمینی(ره) با ۸ یونیت دندان‌پزشکی و ۱۱ دندان‌پزشک عمومی و ۷ متخصص در ۲ نوبت با قیمت‌های دولتی به مردم ارائه خدمات می‌دهند.

کریمیان عنوان می‌کند: روزانه بیشتر از ۱۵۰ نفر در نوبت‌های صبح و عصر در این کلینیک خدمات دندان‌پزشکی دریافت می‌کنند. وی اظهار می‌کند: در این کلینیک کارهایی مثل عصب‌کشی تخصصی و غیرتخصصی، درمان‌های دندان‌پزشکی مربوط به کودکان مانند ترمیم، عصب‌کشی، روکش کردن، کشیدن و سایر موارد، جراحی شامل جراحی لثه، خارج کردن ریشه نهفته وکشیدن دندان‌های عقل، جرم‌گیری، خدمات دندان‌پزشکی ترمیمی شامل ترمیم و روکش، درمان‌های ارتودنسی و درمان‌های پروتزی انجام می‌شود.

  • ارائه خدمات دندان‌پزشکی رایگان به مناطق محروم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه می‌دهد: برای ارائه خدمات دندان‌پزشکی در مناطق روستایی و محروم استان به منظور کاهش هزینه‌های دندان‌پزشکی مردم، از تیم‌های دندان‌پزشکی خیّر استفاده می‌شود. کریمیاناضافه می‌کند: حدود ۲ هفته پیش تیم‌های تخصصی دندان‌پزشکی موسسات خیریه «سفیران مهربانی» اصفهان و همچنین تیم خیریه زنده‌یاد دکتر «مهرداد داوری» شامل ۶۵ دندان‌پزشک و دستیار به مناطق محروم استان سفر داشتند و به مردم خدمات دندان‌پزشکی رایگان ارائه کردند.

وی می‌افزاید: این برنامه در ادامه فعالیت‌های خیریه‌ای دانشگاه و در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه و کمک به ایجاد عدالت در سلامت و کاهش مشکلات بهداشت دهان و دندان هم‌راستا با اولویت‌های وزارت بهداشت با محوریت مرکز مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه اجرا شده است. کریمیان با اشاره به این‌که دانشکده دندان‌پزشکی ایلام هم از چند سال پیش فعال شده است، اضافه می‌کند: روند خدمات‌دهی در حوزه دندان‌پزشکی در سطح استان مثبت بوده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام درباره تفاوت قیمت‌ها هم می‌گوید: تفاوت قیمت‌ها در واحدهای مختلف دندان‌پزشکی به دلیل متفاوت بودن مواد اولیه مورداستفاده است.

  • افزایش خدمات دندان‌پزشکی در مراکز تامین اجتماعی

مدیر درمان تامین اجتماعی ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری عنوان می‌کند: به دلیل این‌که بیش از نیمی از جمعیت ۵۸۰ هزار نفری ایلام دارای دفترچه تامین اجتماعی هستند، خدمات رایگان و با نرخ‌های پایین در مراکز درمان تامین اجتماعی انجام می‌شود. «کریم لاله‌ماژین» می‌افزاید: دومین مرکز درمانی تامین اجتماعی شهر ایلام نیز با عنوان درمانگاه شماره ۲ شامل یک مرکز دندان‌پزشکی فعال است. وی در خصوص نوبت‌دهی‌های تلفنی این مراکز می‌گوید: پذیرش‌ تلفنی در بخش دندان‌پزشکی جوابگوی حجم متقاضیان نیست که از ابتدای ماه جاری شیفت عصر نیز اضافه شده و بیمه‌شدگان می‌توانند در نوبت عصر از این خدمات استفاده کنند. لاله‌ماژین می‌افزاید: ۲ دندان‌پزشک در شیفت عصر در دی‌کلینیک و درمانگاه شماره ۲ ایلام حضور دارند. مدیر درمان تامین اجتماعی ایلام عنوان می‌کند: در راستای خدمت‌رسانی به مخاطبان هدف، تعدادی مطب دندان‌پزشکی سیار هم به‌زودی در مناطق محروم استان مستقر می‌شوند و خدمات مورد نیاز دندان‌پزشکی را به مردم ارائه خواهند داد.
***
با آن‌که مسئولان از ارائه خدمات دندان‌پزشکی در مراکز دولتی استان می‌گویند، امااین دلیل بر آن نیست که خدمات کاملی در این مراکز ارائه می‌شود و هزینه‌ها مطلوب است و مردم نیز از کیفیت خدمات و نرخ آنها رضایت دارند. درست است که بسیاری از شهروندان ایلامی برای گرفتن خدمات دندان‌پزشکی به مراکز درمانی دولتی مراجعه می‌کنند، امااین مراکز همه خدمات موردنیاز را به شهروندان ارائه نمی‌دهند.

به عبارت دیگرهزینه‌های خدمات آنها پایین است، اما کیفیت خدمات نیز پایین است و رضایت شهروندان را جلب نمی‌کند. در مورد مناطق روستایی نیز که مسئولان می‌گویند تیم‌های دندان‌پزشکی خیریه به آنها سفر می‌کنند و خدمات رایگان به مردم ارائه می‌دهند، باید گفت این تیم‌ها به همه مناطق سفر نمی‌کنند و در طول یک سال مدت محدودی در مناطق روستایی استان مستقر می‌شوند و این برای جمعیت روستایی استان کافی نیست. در این شرایط می‌توان با راهکارهایی نظیر افزایش مراکز دندان‌پزشکی و ایجاد حس رقابت میان آنها، افزایش خدمات دندان‌پزشکی در مراکز دولتی و بالا بردن کیفیت آنها، بخشی از هزینه‌های مردم در بخش دندان‌پزشکی را کاهش داد و در عین حال می‌توان در جلب رضایت آنها نیز کوشید.

کد خبر 454783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha