جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تساهل و مدارا در اندیشه سیاسی اسلام نام کتابی است که اخیر توسط دکتر حسین فرزانه پور به رشته تحریر در آمده است.

چاپ اول این کتاب در 382 صفحه و با قیمت 350 تومان در تیراژ 500 نسخه از سوی انتشارات صنم روانه بازار شده است.

دکتر حسین فرزانه پور که در حال حاضر ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند را بر عهده دارد در پیشگفتار این کتاب تصریح کرده که این کتاب در واقع پایان نامه دکترای وی در رشته علوم سیاسی (گرایش اندیشه سیاسی) است ودر آن سعی  کرده با استفاده از مبانی وحیانی و معارف الهی گام های مقدماتی در جهت پرداختن یک تئوری کامل و منسجم از "تساهل ومدارا" برداشته شود و مدلی از حکومت دمکراتیک اسلامی که نقطه کانونی آن عدالت،تسامح و نفی غلبه و خشونت و ظلم در رفتار حکومت با شهروندان است ارائه گردد.

در چکیده  کتاب تساهل و مدارا در اندیشه سیاسی اسلام آمده است" در این کتاب مفهوم "تساهل و مدارا" در اندیشه های سیاسی اسلام مورد بررسی قرار گرفته است.ابتدا با بیان معنا و مفهوم تساهل و مدارا در اندیشه های سیاسی به طور عام و اندیشه های سیاسی اسلامی به طور خاص به طرح موضوع پرداخته شده و سپس با استناد به متون اصیل اندیشه های سیاسی در اسلام مبانی و اصول و پشتوانه  نظری تساهل در اندیشه اسلامی مطرح گردیده است.

تعیین حدود و حوزه های اعمال تساهل،همچنین دیدگاه های سیاسی اندیشمندان مسلمان در باره تساهل و مدارا،چارچوب نظری کتاب را تشکیل می دهد و در ادامه با حستجوی تساهل در سیره نظری وعملی پیامبر(ص) و بررسی مواردی از تساهل در قلمرو جامعه اسلامی در دروان های مختلف تاریخ اسلام،نظریه تساهل اسلامی تصدیق گردیده است.

در نهایت با بیان آثار و نتایج تساهل و مدارا در سطح ملی و بین المللی به پیامدهای مثبت و منفی اعمال تساهل در جامعه اشاره شده است.
 
کتاب"تساهل و مدارا در اندیشه سیاسی اسلام"در شش فصل با عنوان زیر  و نتیجه گیری منتشر شده است:

فصل اول:تساهل و مدارا در اندیشه های سیاسی اسلام(کلیات و تعاریف)،
فصل دوم:مبانی و اصول تساهل و مدارا در اندیشه های اسلامی،
فصل سوم:حوزه های اعمال تساهل و مدارا در اندیشه های سیاسی اسلام،
فصل چهارم:تساهل و مدارا در اندیشه سیاسی اندیشمندان مسلمان،
فصل پنجم:تساهل و مدارا در قلمرو جامعه اسلامی،
فصل ششم:تساهل و مدارا در سطح ملی و بین امللی(آثار و پیامدها)

این کتاب همچنین دارای چکیده انگلیسی ،کتابنامه و نمایه اعلام و مفاهیم است.

کد خبر 45470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز