چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
۰ نفر

پس از آن که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جان بولتون مشاور امنیت ملی خود را با یک توییت اخراج کرد، ارزش دلار درجهان در برابر ارزهای دیگر افزایش یافت و قیمت نفت کاهش یافت، در عین حال به نظر می رسد بخشی از رشد یک درصدی بازار سهام در مبادلات روز چهارشنبه هم ناشی از همین رویداد بوده است.

bolton

به گزارش همشهری، معاملات دیروز بازارهای ارز و نفت تحت تاثیر خبر برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ قرار گرفت و بازارها از این تصمیم استقبال کردند به گونه‌ای که ارزش دلار در برابر سایر ارز های جهانی تقویت  و قیمت نفت هم با کاهش مواجه شد، از سوی دیگر برخی بر این اعتقادند که رشد یک درصدی بورس تهران هم در مبادلات روز چهارشنبه ناشی از خبر برکنار بولتون بوده زیرا به اعتقاد کارشناسان با کنار رفتن بولتون از تیم تصمیم‌گیری کاخ سفید، کانال‌های جدیدی برای مذاکرات با چین و ایران گشوده خواهد شد و این موضوع شاید بتواند به کاهش تحریم ها علیه ایران و کاهش تنش های سیاسی منجر شود. بولتون از منتقدان سرسخت برجام و طرفدار استراتژی فشار حداکثری به ایران بود.

  • تاثیر بر بازار نفت

اخراج جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید بیش از همه بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار داد و به کاهش دو درصدی قیمت نفت برنت منجر شد. به زعم تحلیل گران اخراج بولتون این انتظار را تقویت کرد که از شدت سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران و ونزوئلا کاسته شود. از زمانی که بولتون در آوریل سال ۲۰۱۸ این سمت را برعهده گرفت، حامی سیاست‌های خصمانه علیه این ۲ عضو اوپک بوده است.

در واقع خروج ترامپ، از برجام پس از انتصاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید انجام شد و این تصمیم با تحریم‌هایی که متعاقب آن علیه ایران اعلام شد، بازارهای نفت را متاثر کرد. خروج آمریکا از برجام همچنین تنش‌هایی را در داخل اوپک که سیاست محدودیت عرضه را برای تقویت قیمت‌ها دنبال می‌کرد، ایجاد کرد. چرا که همزمان با تاکید دولت ترامپ بر هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران، عربستان سعودی به آمریکا قول داد ثبات بازار نفت را تضمین می‌کند. اوایل امسال پس از این که بولتون نسبت به معافیت‌های صادر شده به مشتریان بزرگ نفت ایران از تحریم‌های آمریکا اعتراض کرد، دولت ترامپ از تمدید این معافیت‌ها سرباز زد.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر بازار در گروه پرایس فیوچرز در این باره به بلومبرگ گفت: خبر اخراج بولتون باعث کاهش قیمت نفت شد زیرا او به مواضع ضدایرانی معروف بود.

بولتون همچنین یکی از مخالفان سرسخت تمدید معافیت شرکت‌های آمریکایی بود که مشغول فعالیت در ونزوئلا هستند. آمریکا ماه میلادی گذشته معافیت‌ها برای شرکت شورون را که سال‌هاست در ونزوئلا فعالیت دارد، تمدید کرد. این معافیت ۹۰ روزه در ۲۵ اکتبر به پایان می‌رسد.

در همین رابطه دیوید گولدواین، مشاور انرژی و سفیر سابق وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما به بلومبرگ گفت: ممکن است که برکناری بولتون باعث شود معافیت شورون دوباره تمدید شود.

  • استقبال دلار از اخراج بولتون

به غیر از بازار جهانی نفت که به خبر برکناری جان بولتن از کاخ سفید واکنش نشان داد، دیروز قیمت دلار هم تحت تاثیر این رویداد در مقابل سایر ارز های جهانی تقویت شد، به گونه‌ای که ارزش دلار در برابر ارزهای امن نظیر ین و فرانک تقویت و در برابر ارزهای رقیب یعنی یورو و پوند تثبیت شد. در دادو ستد های روز گذشته استقبال از اخراج جان بولتون منجر شد ارزش هر دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در شش هفته اخیر در برابر ین ژاپن و فرانک سوئیس برسد و در عین حال ارزش دلار در برابر یورو وپوند هم افزایش یابد. دیروز همچنین  شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۱ درصد افزایش به ۹۸.۳ واحد رسید.

کد خبر 454693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha