همشهری آنلاین- سجاد میرزامهدی تهرانی: اپل در جریان رویداد دهم سپتامبر، از آیفون‌های جدید خود و دیگر محصولات از قبیل ساعت هوشمند، آیپد و … رونمایی کرد.

پردازنده A13

اما در کنار قابلیت‌های ریز و درشت آیفون‌های ۱۱، شاهد حضور پردازنده‌ای بودیم که طبق معمول با حضور خود، به حاکم بلامنازع در بین پردازنده‌های موبایلی کنونی بدل شد، یعنی A۱۳ Bionic. قلب تپنده گوشی‌های آیفون را چیپ A۱۳ Bionic تشکیل می‌دهد و تماما توسط خود اپل تولید می‌شود!

سیزدهمین پردازنده از این سری که طبق معمول تنها رقیب خود را پردازنده نسل قبل خود می‌بیند. جالب اینجا است که هر سال که نسخه جدیدی از این پردازنده‌ها معرفی می‌شود، هیچ پردازنده‌ای یارای رقابت با آن‌ها را ندارد! نه اگزینوس، نه کایرین، نه اسنپدراگون و مسلما، نه مدیاتک! A۱۳ Bionic درحالی امسال به عنوان بهترین پردازنده معرفی شد که حتی چیپ A۱۲ Bionic سال گذشته نیز تقریبا از تمام پردازنده‌های کنونی سریع‌تر بود.

طراحی پردازنده‌ای قوی‌تر، اقدامی هوشمندانه از سوی اپل بود تا آیفون‌های خود را برای مدت طولانی‌تری در عرصه رقابت، حتی با پرچم‌داران ۲ سال آینده، نگه دارد. به اعتقاد برخی از رسانه‌های خبری، آیفون ۱۱ با کمک این پردازنده به ماندگارترین گوشی تبدیل می‌شود که اپل تا کنون ساخته است! قبل از پیوستن به جزئیات این پردازنده، نگاهی می‌اندازیم به مقایسه کلی آن با پردازنده‌های کنونی بازار که شامل A۱۲ Bionic نیز می‌شود.

جای تعجب نبود که A۱۳ Bionic بتواند این پردازنده‌ها را کنار بگذارد اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان دید عملکرد پردازنده قدرتمند سال گذشته کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۴۵، تقریبا نصف A۱۳ است! همانطور که اشاره شده، تنها رقیب نزدیک به این پردازنده باز هم محصولی دیگر از همان خانواده است که در حال حاضر در گوشی‌های آیفون X دیده می‌شود.

اپل تمام تمرکز خود را در این نسل روی بهینه‌تر کردن پردازنده منعطف کرده که در نتیجه این اقدام، پردازنده‌ای را شاهد هستیم که در کنار قدرت پردازشی بی‌نظیر، بسیار بهینه نیز هست. در زیر می‌توانید مشخصات این پردازنده، مشخصات گرافیکی و قابلیت یادگیری ماشینی آن را مشاهده کنید.

  • ۸.۵ میلیارد ترانزیستور
  • نسل دوم و پیشرفته‌تر لیتوگرافی ۷ نانومتری
  • ۴ هسته کم مصرف فعال برای مصرف باتری کمتر، ۴۰ درصد بهینه‌تر و ۲۰ درصد سریع‌تر از نسل قبل
  • ۲ هسته قدرتمند برای فعالیت‌های سنگین، ۲۰ درصد سریع‌تر و ۳۰ درصد بهینه‌تر از نسل قبل
  • پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای، ۴۰ درصد بهینه‌تر و ۲۰ درصد سریع‌تر از نسل قبل
  • پایدارترین عملکرد در بین پردازنده‌های اپل
  • قابلیت یادگیری ماشین با ۸ هسته و توانایی پردازش ۱ تریلیون فعالیت در ثانیه

طبق ادعای اپل، پردازنده A۱۳ بهترین پلتفرم برای یادگیری ماشین است که تا کنون در گوشی‌های هوشمند وجود داشته. از دلایلی که این امر را محقق می‌کند، بکار گیری شتاب‌دهنده‌ای درون پردازنده مرکزی است که یکی از رایج‌ترین فعالیت‌های یادگیری ماشین یعنی ضریب ماتریکس را ۶ برابر سریع‌تر از قبل انجام می‌دهد.

 به طور کلی این پردازنده به تنهایی قادر است در هر ثانیه ۱ تریلیون فعالیت را انجام دهد. همچنین این پردازنده با یک کنترل کننده نیز همراه است که قرارگیری مدل‌های یادگیری ماشینی را در سراسر پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و موتور عصبی ممکن می‌کند و در نتیجه این امر، پلتفرمی یکپارچه را شاهد هستیم که تعادل بی‌نظیری بین عملکرد پردازشی و توان مصرفی بوجود می‌آورد.

 همچنین این مجموعه قادر است به راحتی از عهده پردازش زبان‌های طبیعی، دسته‌بندی عکس‌ها در تصاویر و ویدئوها، انیمیشن شخصیت‌ها در برنامه‌های واقعیت افزوده (AR) و … برآید.

کد خبر 454690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha