جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مقام ارتش ترکیه گفت: برخی از نیروهای ترکیه پس از پایان ماموریت‌شان علیه شورشیان پ.ک.ک در شمال عراق به ترکیه بازگشتند، اما هنوز بازگشت کامل نیروهای ارتش ترکیه آغاز نشده است.

 به گزارش ایسنا، این مقام ارشد ارتش ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویتر اظهار داشت: در درون خاک عراق هنوز سربازان ترکیه حضور دارند و در حال حاضر هیچ عقب‌نشینی کاملی وجود ندارد.

همچنین یک مقام رسمی ایالات متحده نیز اعلام کرد: ما شاهد این بودیم که بخش کوچکی از نیروهای ترکیه در حال بازگشت هستند. هنوز خیلی زود است که آن را عقب‌نشینی بنامیم.

هوشیاری زیباری وزیر امور خارجه عراق نیز گفت: همه نیروهای ترکیه که در حمله علیه شورشیان کرد ترکیه درون شمال عراق حضور داشتند، به ترکیه بازگشتند.

وی تصریح کرد: همه نیرو‌های ترکیه عقب‌نشینی کرده‌اند و به پشت مرزهای ترکیه بازگشته‌اند. ما از این حرکت استقبال می‌کنیم و فکر می‌کنیم این مهمترین کاری است که ترکیه باید انجام دهد.

در همین حال، خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در اربیل گزارش داد: به رغم تلاش نیروهای ارتش ترکیه جهت خروج کامل از خاک عراق، دو گردان ارتش ترکیه همچنان با نیروهای پ.ک.ک درگیر هستند.

همچنین سخنگوی حزب کارگران کردستان ترکیه اعلام کرد: نیروهای ترکیه عقب‌نشینی محدودی را از شمال عراق آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد دانیس سخنگوی پ.ک.ک گفت: نیروهای ترکیه عقب‌نشینی محدودی را از منطقه «زاپ» در نزدیکی مرز ترکیه آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما شاهد حرکات نظامی مانند عبور کامیون‌های نظامی خالی از ترکیه بوده‌ایم. این کامیون‌ها با سربازان ترکیه‌ پر می‌شود و به ترکیه باز می‌گردد.

سخنگوی پ.ک.ک افزود: اگر آنها به طور کامل عقب‌نشینی کنند، پیروزی برای کردهای ترکیه و پ.ک.ک خواهد بود.

جبار یاور سخنگوی نیروهای پیشمرگ کرد در شمال عراق، عقب‌نشینی کامل نیروهای ترکیه را تاکید نکرد و گفت: آخرین اطلاعاتی که ما داریم این است که نبردی وجود داشته و بمبارانی نیز در نزدیکی «زاپ» رخ داده است.

شبکه‌ خبری NTV ترکیه پیش‌تر گزارش داده بود که عملیات زمینی ارتش ترکیه علیه شورشیان کرد این کشور در شمال عراق در نیمه شب گذشته  (پنجشنبه 9 اسفند) خاتمه یافت.

این شبکه تلویزیونی در گزارش خود آورده بود: نیروهای ارتش ترکیه در حال حاضر شروع به بازگشت به ترکیه کرده‌اند و تعداد زیادی وسایل نقلیه نظامی خالی در حال گذر از مرز ترکیه به سمت شمال عراق دیده شده است.

همچنین NTV گزارش داد: هواپیماهای جنگی ترکیه قرارگاه‌های شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در شمال عراق را در طول شب گذشته بمباران کرده‌اند اما وضعیت در روز جمعه آرام گزارش شده است.

رهبران سیاسی و نظامی ترکیه اعلام کرده بودند که عملیات نظامی علیه پ.ک.ک ادامه خواهد یافت اما با فشار آمریکا مبنی بر کوتاه کردن زمان عملیات و مشخص کردن اهداف عملیاتی روبه‌رو شدند.

روز پنجشنبه جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا، از ترکیه خواست تا به حمله خود به شمال عراق خاتمه دهد.

واشنگتن همچون آنکارا، پ.ک.ک را سازمان تروریستی نامیده و در خصوص فعالیتهای این گروه اطلاعاتی را به نظامیان ترکیه داده است.

با این حال آمریکا نگران است که طولانی شدن عملیات نظامی در شمال عراق باعث بی‌ثباتی در این کشور شود.

بنا به گفته ارتش ترکیه، در حمله زمینی هشت روزه ترکیه 237 شورشی کرد و 24 تن از نظامیان ترکیه کشته شدند.

پ.ک.ک نیز ادعا کرده که تا کنون 100 سرباز ترکیه در این درگیری‌ها کشته شده‌اند اما از بیان مقدار تلفات خود خودداری کرده است.

شبکه‌ی سی.ان.ان ترکیه نیز به نقل از مقامات کرد عراق گزارش داد: نیروهای ترکیه عملیات‌شان را در پایگاه‌های پ.ک.ک در منطقه‌ی "زاپ" در شمال عراق متوقف کرده‌اند.

این شبکه گزارش داد که عملیات ارتش ترکیه در مناطق هاکورک، رکان و نرو ادامه دارد.

کد خبر 45462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز