چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

محمد مددی - سرعین - خبرنگار: سرعین به شهر چشمه‌های بهشتی معروف است و با داشتن آب‌های معدنی و گرم متعدد با خواص درمانی معجزه‌آسا در ایران و جهان زبانزد است.

استخر آب گرم

شاید شوخی به نظر برسد بگوییم شهری که هر سال میزبان ۸ میلیون مسافری است که برای استفاده از آب‌های گرم راهی این شهر می‌شوند و به سرزمین چشمه‌های بهشتی معروف شده است هیچ استخر شنایی برای آموزش ندارد و شهروندان این شهر از امکان آموزش شنا محروم هستند. نبود استخر در این شهر خلا بزرگی محسوب می‌شود که باعث شده کودکان، جوانان و نوجوانان از آموزش شنا دور باشند یا در صورت داشتن امکانات و توان مالی راهی مرکز استان شوند و این دوره‌ها را سپری کنند که آن هم هزینه‌های هنگفتی دارد.  

  • تحمیل هزینه گزاف

یکی از شهروندان سرعینی اظهار می‌کند: این‌که فرزندان شهر چشمه‌های بهداشتی آشنا به فنون شنا نباشند درد بزرگی است. این در حالی است که در آموزه‌های دینی ما نیز حتی بر آموزش شنا تاکید شده است و مسئولان به دلیل وجود استخرهای آب‌گرم این خلا بزرگ را احساس نکرده‌اند، اما تاوان آن را شهروندان این شهر با هزینه زیاد پرداخت می‌کنند. «سجاد امیری» می‌افزاید: پسر یازده‌ساله من وقتی در استخرهای آب‌گرم شهرمان می‌بیند بچه‌های همسن و سال او می‌توانند شنا کنند، اصرار دارد در کلاس آموزشی شنا شرکت کند، اما باید به اردبیل برود که بنا به شرایط ما مقدور نیست. کسانی هم که به اردبیل می‌روند هم زمان زیادی صرف می‌کنند و هم هزینه قابل توجهی به آنها تحمیل می‌شود.

«طناز فیاضی» یکی از دختران سرعینی اظهار می‌کند: هرچند آب‌گرم‌ها می‌توانند محلی برای تفریح باشند، در این مراکز آموزش شنا وجود ندارد و ما که به آب‌گرم‌ها می‌رویم از این‌که در این شهر و در این همه استخرهای آب‌گرم شنا بلد نیستیم خجالت‌زده می‌شویم. وی می‌افزاید: برای آموزش شنا باید به اردبیل برویم که خانواده‌های برخی دوستان من موافق نیستند و اجاره تردد در مسیر سرعین– اردبیل را نمی‌دهند. اما مسئولان این خلا را حس نمی‌کنند و حتی مدارس هم به دلیل نبود استخر هیچ اقدامی برای آموزش شنای ما انجام نمی‌دهند.

  • عاملی به نام گرانی زمین

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سرعین که چند ماهی است به این سمت منصوب شده است، درباره مشکلات مطرح‌شده از سوی شهروندان درباره نبود استخرهای آموزشی شنا می‌گوید: گرانی زمین و نبود اعتبارات کافی از عواملی است که باعث می‌شود از احداث استخر در این شهرستان بازبمانیم. «اصغر احدی جوان» می‌افزاید: وجود آب‌های درمانی در سرعین نیز در مغفول ماندن و احساس نیاز به استخر شنای استاندارد در این شهرستان بی‌تاثیر نبوده است. البته با بخش خصوصی که در مراکز اقامتی خود استخر شنا دارند، در این مورد مذاکره‌هایی کرده‌ایم، اما تاکنون بی‌نتیجه بوده است. آماده هر گونه همکاری برای احداث استخر شنا در سرعین هستیم.

  • اولویت‌های ضروری‌تر از استخر

وجود آب‌های درمانی در سرعین باعث شده که مطالبه ایجاد استخر شنا از یاد برود، طوری که فرماندار سرعین نیز احداث استخر شنا را در مراتب بعدی می‌بیند. «حسن حسن‌پور» درباره مطالبه شهروندان در مورد احداث استخر می‌گوید: اولویت اصلی برای ایجاد زیرساخت‌های ورزشی زمین چمن است و به لحاظ وجود آب‌های درمانی در سرعین، لزوم احداث استخر شنا در این شهر حس نشده و در درجه دوم است.

وی با تاکید بر این‌که تلاش برای توسعه زیرساخت‌های ورزش در این شهرستان مداوم است می‌افزاید: سرعین می‌تواند تبدیل به کمپ اردوی ورزشی در تمام رشته‌ها باشد و ما سعی می‌کنیم امکانات زیرساختی برای این ظرفیت فراهم کنیم. اما بنا به کمبود اعتبار مجبوریم اولویت‌بندی داشته باشیم که در حال حاضر، احداث زمین چمن از اولویت بالاتری برخوردار است. حسن‌پور تاکید می‌کند: در پروژه دلفین سفید که با اعتبار ۱۵۰ میلیاردی در ورودی سرعین احداث خواهد شد، استخر شنا هم وجود خواهد داشت که بر اساس پیش‌بینی‌ها این پروژه ۴ سال دیگر افتتاح می‌شود.

  • ضرورت توجه به تأمین زیرساخت‌ها

نبود استخر شنا در سرعین وقتی بیشتر احساس می‌شود که شاهد برپایی اردوهای تیم‌ ملی شنا در سرعین هستیم. اما این شهر یک استخر برای تمرین تیم‌ها ندارد و این در حالی است که اردبیل پایگاه قهرمانی شمال غرب شنای کشور معرفی شده است. این محرومیت‌ها نشان می‌دهد زیرساخت‌های لازم برای توسعه این رشته در شهرستان‌های استان و حتی در شهر چشمه‌های بهشتی مهیا نیست و باید برنامه‌هایی برای مشارکت بخش خصوصی و دولتی برای احداث استخر در شهرستان‌ها فراهم شود.

کد خبر 454545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha