چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

اشرف شفیعی - تبریز – خبرنگار: پسروی دریاچه ارومیه هرچند تهدیدی زیست‌محیطی محسوب می‌شود، در برخی حوزه‌ها فرصتی برای کسب و کارهای جدید و افزایش شیوه‌های جدید کشاورزی است.

پرورش شتر

آذربایجان شرقی که استانی کوهستانی است، اما با پسروی دریاچه ارومیه صدها هکتار از زمین‌های این استان به کویر تبدیل شده‌ است که کشت انواع گیاهان کویری از جمله پسته و البته پرورش حیوانات کویری مانند شتر را در آن‌ها فراهم کرده است. پرورش شتر در سال‌های اخیر در استان رونق گرفته و اکنون ۱۸۰۰ نفر شتر در استان پرورش داده می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان درباره مزایای پرورش شتر در محدوده بیابان‌شده استان بیان می‌کند: با توجه به پسروی دریاچه ارومیه و شور شدن زمین‌های کشاورزی، گیاهانی مانند خارشتر در این محدوده رشد می‌کند که هیچ مصرفی جز تغذیه برای شتر ندارد. در حقیقت غذای آماده برای این حیوان در این محدوده مهیا شده است.  

«اکبر فتحی» می‌افزاید: مزیت دیگری که از پرورش ۱۸۰۰ نفر شتر در این محدوده داریم تولید ۵۰ تن گوشت شتر است و هر شتر ماده هم می‌تواند روزانه شیر تولید کند که هم گران‌قیمت است و هم مشتریان زیادی دارد.  این مسئول با اشاره به این‌که چَرای شتر به گونه‌ای است که گیاه را از ریشه در نمی‌آورد، عنوان می‌کند: این حیوان به گونه‌ای از این گیاهان تغذیه می‌کند که شبیه هرس کردن است و باعث تقویت پوشش گیاهی منطقه می‌شود. این مساله مانع طوفان‌های نمکی هم خواهد بود.  

با وجود مزیت‌هایی که برای پرورش شتر در این محدوده وجود دارد گویا مشکلاتی هم از سوی منابع طبیعی برای پرروش‌دهندگان به وجود آمده است؛ فتحی در این باره می‌گوید: با پسروی زیادی که دریاچه داشته امکان چرای شتر در مناطق بیشتر به وجود آمده اما بخشی از این زمین‌ها جزو اراضی ملی است و چرای دام از سوی بخش خصوصی در اراضی ملی موانع قانونی دارد. به همین دلیل شاهد به وجود آمدن مشکلات قانونی هستیم که در این زمینه تلاش می‌شود از طریق تبصره‌های قانونی و با توجه به اهمیت پرورش شتر و فواید این مشکلات حل شود. با حل مشکلات پرورش‌دهندگان شتر در حوزه دریاچه ارومیه، امکان افزایش تعداد شتر در این حوزه وجود دارد.  

کد خبر 454543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha