همشهری آنلاین: مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی گفت که ایران در حال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر است.

آژانس هوم پیج

تسنیم و به نقل از اسکای نیوز نوشت:  «کرنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز گذشته به تهران سفر کرده بود امروز دوشنبه در نشست شورای حکام آژانس گفت که ایران در حال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر است.

مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که در نشست شورای حکام قرائت کرد گفت: ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر برای غنی سازی اورانیوم را آغاز کرده است.

کورنل فروتا در ادامه خاطرنشان کرد: آژانس همچنان به راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام ادامه می‌دهد و من هرگونه تحول مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را به شورای حکام گزارش می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه در دیدارش با مقامات ایرانی بر اهمیت همکاری کامل ایران در ارتباط با اجرای توافقنامه‌های پادمانی و پروتکل الحاقی تأکید کرده است، افزود: برای ما مهم است که تعاملات با ایران توسعه یابد و به همین دلیل من بر لزوم پاسخگویی فوری ایران به پرسش‌های آژانس درباره تکمیل اعلامیه‌های پادمانی این کشور تأکید کردم.

بر اساس گزارش آژانس، ۲۲ سانتریفیوژ IR۴، یک سانتریفیوژ  IR۵ و ۳۰ سانتریفیوژ IR۶ در حال نصب یا نصب شده‌اند که سانتریفیوژهای نصب شده آماده گازدهی هستند.

همچنین آژانس گزارش داده که تعداد ۲۲ سانتریفیوژ IR۴ در نطنز نصب شده که این مقدار در ماه‌های گذشته ۱۱ سانتریفیوژ بود و اکنون دو برابر شده است.

مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته با سفر به تهران با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

فروتا در سخنانی در تهران گفته بود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رویکرد مستقلانه، بی‌طرف و حرفه‌ای خود ادامه خواهد داد و این موجب اعتبار آژانس است.

وی تصریح کرد: در این زمینه آژانس از فشارها تأثیر نمی‌پذیرد. آژانس از یک سو وظیفه راستی‌آزمایی اجرای برجام را به‌عهده دارد و از سوی دیگر در اجرای پروتکل الحاقی و موافقت‌نامه جامع پادمان در تعامل فعال با ایران می‌باشد.

فروتا همچنین اضافه کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشتاقانه تمایل دارد تا همکاری‌ها با ایران تداوم یابد و آماده هستیم تا به‌صورت حرفه‌ای و بی‌طرف به کار خود ادامه دهیم.

کد خبر 454444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha