یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: هر سال با نزدیک شدن به ایام مهر و باز شدن مدارس تب و تاب برای خرید نوشت‌افزار بیشتر می‌شود و بازار رونق و حال ‌و هوای خاصی به خود می‌گیرد.

بازار نوشت افزار

شلوغی و ازدحام جمعیت و خانواده‌هایی که دارای دانش‌آموز هستند، باعث می‌شود دیگران نیز به وجد بیایند و به بازار سری بزنند. اما امسال این شلوغی باعث خرید زیاد مردم نشده است زیرا قیمت برخی اقلام چنان زیاد است که خانواده‌ها فقط در بازار می‌گردند و خیلی از آنها می‌گویند که منتظرند شاید در روزهای آخر قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

  • نرخ بالا، قدرت خرید پایین

یکی از شهروندان در این زمینه می‌گوید: برای خرید نوشت‌افزار دختر و پسرم به بازار آمده‌ایم، اما قیمت‌ها نسبت به سال گذشته خیلی بالا رفته و توان خرید را از مردم گرفته است. «ایوب غلامی» می‌افزاید: قیمت برخی از نوشت‌افزارها نسبت به سال گذشته افزایش زیادی پیدا کرده است. یک دفتر ۸۰ برگ را سال گذشته زیر ۴ هزار تومان می‌خریدیم، اما امسال برای همان دفتر با همان طرح و کیفیت باید ۶ هزار تومان پرداخت کنیم. وی ادامه می‌دهد: از انصاف به دور است که کالاهایی را که از فروش سال گذشته باقی مانده‌اند امسال با نرخ جدید به مردم عرضه کنند. البته وقتی نظارتی در کار نباشد، بازار هم این‌گونه آشفته و بی‌نظم می‌شود.

  • خرید مدرسه بچه‌ها کامل نیست

شهروند دیگری اظهار می‌کند: با حقوق کارمندی و وضعیت فعلی بازار توان برآورده کردن نیازهای معقول و معمول فرزندانم را ندارم. قیمت‌ها به حدی بالاست که نمی‌توانیم خرید کاملی برای مدرسه بچه‌ها انجام دهیم. «آذر شبانی» می‌گوید: تهیه نوشت‌افزار و سایر کالاهای مربوط به مدرسه برای بچه‌ها بسیار هزینه‌بر است. آنها به دنبال طرح‌های خوب هستند و هرچه نوشت‌افزار طراحی‌ بهتری داشته باشد، قیمتش هم بالتبع بالاتر است. این شهروند بیان می‌کند: خرید نوشت‌افزار فقط به مهرماه مربوط نمی‌شود. ما تا پایان سال تحصیلی درگیر خرید نوشت‌افزار برای فرزندان خود هستیم. بنابراین دولت وقتی از نرخ تورم و درآمد اقتصادی مردم باخبر است، نباید اجازه آشفتگی بازار و چندنرخی شدن کالاهای مربوط به مدرسه را بدهد.

  • عرضه کالای بی‌کیفیت توسط دست‌فروشان

یکی از فعالان حوزه نوشت‌افزار در خرم‌آباد می‌گوید: وجود دست‌فروشان در این روزها به معضلی اساسی برای فعالان این صنف تبدیل شده است و شاهد رغبت بیشتر مردم به خرید کالاها از دست‌فروشان هستیم.   «رضا پیامنی» می‌افزاید: کار تا جایی پیش رفته است که صنوف غیرمرتبط نیز در روزهای پایانی اقدام به عرضه نوشت‌افزار می‌کنند و قطعا کالاهای بی‌کیفیت را به مردم تحویل می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: عرضه کالاهای بی‌کیفیت توسط افرادی غیر از اعضای اتحادیه نوشت‌افزار موجب بی‌اعتمادی به این صنف و روز به روز خرید از این حوزه کمتر می‌شود و مردم تمایلی به مراجعه به فروشگاه‌های عرضه نوشت‌افزار پیدا نمی‌کنند. پیامنی تاکید می‌کند: بنابراین انتظار می‌رود سازمان‌های نظارتی شرایط را برای بهبود این وضعیت و سر و سامان دادن بازار مهیا و از افزایش قیمت‌ها و عرضه محصولات بی‌کیفیت جلوگیری کنند.

  • کیفیت کالاهای ایرانی و خارجی

یکی دیگر از فعالان این حوزه در خصوص عرضه کالای خارجی اظهار می‌کند: نمی‌توان گفت همه کالاهای خارجی و ایرانی موجود در عرصه نوشت‌افزار بی‌کیفیت یا باکیفیت هستند چون در هر ۲ بخش کالاهایی با کیفیت‌های متفاوت وجود دارد. «محسن اصغری» می‌افزاید: برخی از شهروندان قیمت بالای یک کالا را دلیل بر کیفیت آن می‌دانند در صورتی که چنین چیزی صددرصد نیست و ممکن است تنها به دلیل طراحی زیبا نرخ آن بالا باشد و کیفیت پایینی داشته باشد. وی می‌گوید: خوشبختانه در بخش نوشت‌افزار ایرانی کالاهای باکیفیتی عرضه شده است و مردم می‌توانند با قیمت‌های مناسب کالای باکیفیت خریداری کنند. البته نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر در این زمینه هستیم.

  • افزایش ۲ برابری قیمت نوشت‌افزار

در همین زمینه رئیس اتحادیه کتاب‌فروشان و نوشت‌افزار خرم‌آباد در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: نوشت‌افزار با تنوع بالا و قیمت‌های مختلف همیشه بازار متفاوتی را ایجاد می‌کند. «ایرج شعبان» ادامه می‌دهد: در برخی کالاها با افزایش ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی روبه‌رو هستیم. همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از خانواده‌ها برای خرید کالای مورد نیاز به سراغ دست‌فروشان و کالاهای درجه ۲ و ۳ بروند. وی بیان می‌کند: از لحاظ قانونی اصناف می‌توانند بین ۳ تا ۱۰ درصد به قیمت نوشت‌افزارها اضافه کنند و قطعا ۳ درصد کفاف هزینه‌های فروشنده را نمی‌دهد.

شعبان می‌گوید: تورم بالا و عدم تغییر میزان درآمد مردم باعث گرایش آنها به خرید کالا با کیفیت پایین می‌شود. وی اظهار می‌کند: باید به خانواده‌ها حق داد چون قیمت برخی از نوشت‌افزارها در بازار به حدی بالاست که یک فرد با حقوق خوب هم نمی‌تواند از پس خرید تمام لوازم مورد نیاز فرزندانش بربیاید و مجبور است چندتا از کالاها را با کیفیت پایین خریداری کند. فقط نوشت‌افزار نیست بلکه هزینه‌های جانبی مدارس، پوشاک، خوراک، سرویس و... هم به خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

  • نوشت‌افزار ایرانی در سبد خرید مردم

شعبان در بخش دیگری از صحبتش به میزان عرضه نوشت‌افزار با نرخ دولتی اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به نرخ بالای نوشت‌افزار در بازار، تنها راهکار پیش رو این بود که این کالاها را به تعداد زیاد در سطح بازار توزیع کنیم تا بازار به حالت اشباع دربیاید. به همین منظور ۵۰۰ هزار جلد دفتر ۴۰، ۶۰ و ۸۰ برگ ایرانی باکیفیت با نرخ دولتی و ۵۰۰ هزار عدد مداد و خودکار در بازار عرضه می‌شود. وی می‌افزاید: خانواده‌ها می‌توانند این لوازم را با قیمت مصوب دولتی خریداری کنند تا فشار کمتری به آنها وارد شود. از لحاظ کیفیت هم مطمئن باشند که کیفیت کالاها خوب است.

رئیس اتحادیه کتاب‌فروشان و نوشت‌افزار خرم‌آباد می‌گوید: می‌توان گفت که نیمی از نوشت‌افزار موجود در فروشگاه‌ها ایرانی هستند و مطمئنا در صورت بالا رفتن کیفیت و کاهش قیمت شاهد رغبت بیشتر به خرید کالاهای تولید داخل خواهیم بود. وی اضافه می‌کند: متاسفانه در لرستان تولیدکننده نوشت‌افزار وجود ندارد و در نتیجه فعالان این صنف مجبورند کالاهای مورد نیاز خود را توسط واسطه‌ها و از عمده‌فروشان سایر استان‌ها تهیه کنند. در صورت تولید ‌نوشت‌افزار در استان می‌توان باعث کاهش هزینه‌های فعالان این صنف و عرضه کالاها با قیمت‌های مناسب‌تر شد.

  • تداخل فعالیت سایر صنوف با نوشت‌افزار

رئیس اتحادیه کتاب‌فروشان و نوشت‌افزار خرم‌آباد همچنین به موضوع تداخل سایر صنوف با نوشت‌افزار در شهریورماه اشاره و بیان می‌کند: متاسفانه در این مدت‌ به دلیل وجود گسترده بازاریان سیار و دست‌فروشان و عدم سامان‌دهی آنها شاهد به هم ریختن تعادل بازار و بروز مشکلات زیادی هستیم. وی ادامه می‌دهد: مغازه‌هایی هم هستند که در عرض یک هفته تغییر فعالیت می‌دهند و به فروش نوشت‌افزار روی می‌آورند که از لحاظ قانونی مشکل دارد. برخوردهایی با آنها در حد اخطار صورت می‌گیرد که فرصت ۲ ماهه داده می‌شود، یعنی دقیقا تا بعد از زمان فروش نوشت‌افزار فرصت دارند که به حالت قبلی فروش کالاهای خود برگردند و این روند هیچ گرهی از مشکل فعالان عرصه نوشت‌افزار باز نمی‌کند.

  • انتقاد از دست‌فروشان نوشت‌افزار

شعبان می‌گوید: با این‌که در سال‌های گذشته بارها و بارها خواستار سامان‌دهی و برخورد مناسب با دست‌فروشان بوده‌ایم، همچنان حضور گسترده ‌این قشر مشکلات اقتصادی زیادی را به اصناف تحمیل می‌کند. وی می‌افزاید: اکنون فعالان اصناف مجبور به پرداخت عوارض، مالیات و هزینه‌های دیگر هستند. این در حالی است که دست‌فروشان، بدون هزینه، بیشترین سود را در این مواقع به دست می‌آورند و سود چندانی عاید بازاریان نمی‌شود. رئیس اتحادیه کتابفروشان و نوشت‌افزار خرم‌آباد اظهار می‌کند: اتحادیه نوشت‌افزارخرم‌آباد اهرمی برای برخورد با این‌گونه مشکلات و تداخل و ورود سایر صنوف به بازار نوشت‌افزار ندارد، اما اماکن می‌تواند برخوردها را در بازه زمانی کوتاه انجام دهد تا دیگر این مشکل وجود نداشته باشد.

کد خبر 454282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha