یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

فرحناز چراغی - کرمانشاه-خبرنگار: بدون شک نوع رانندگی افراد یکی از نشانه‌های میزان فرهنگ و سطح اجتماعی آنها و جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنند.

دور دور در رفعتیه

چگونگی رانندگی با اتومبیل شخصیت، رفتار و درک اجتماعی فرد را نشان می‌دهد. در واقع رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی احترام به حقوق دیگر شهروندان است. براساس آمار پلیس، اشتباه انسانی عامل درصد بالایی از تصادفات جاده‌ای درون‌شهری و برون‌شهری است و بیانگر این است که رابطه مستقیمی بین نوع رانندگی و شخصیت افراد وجود دارد. به یکی از محلات پرتردد ترافیکی شهر رفتیم؛ «رفعتیه» از محلات قدیمی شهر کرمانشاه است. این محله از هر طرف به یک محله وصل می‌شود؛ فردوسی، مصدق، خیام و از طرف دیگر به محله بهار می‌رسد.

  • محله‌ بسیار شلوغ 

یکی از ساکنان خیابان فاطمی این محله با بیان این‌که از دست ویراژهای شبانه‌روزی جوانان در این محله آسایش ندارند، می‌گوید: این محله پاتوق خوش و بش جوانان شده است؛ از کافی‌شاپ‌های متعدد گرفته تا رستوران‌ها.  وی که خود را عیسی‌خانی معرفی می‌کند، می‌گوید: این محله بسیار شلوغ است و خانواده‌ها از دست نحوه رانندگی راننده‌ها آرامش ندارند. این خیابان فرعی است و عرض کمی دارد، اما محل تردد انواع و اقسام خودروهاست. شب‌ها نیز خودروهای سنگین از آن می‌گذرند و طوری حرکت می‌کنند که همه ساختمان مجتمع به لرزه می‌افتد. برخی ساکنان بچه کوچک و برخی بیمار و سالمند در خانه دارند که خیلی وقت‌ها تنشان به لرزه می‌افتد.

این بانوی ۶۰ ساله اضافه می‌کند: به هر حال این محله به نظارت پلیس و حضور نیروی انتظامی نیاز دارد. وی ادامه می‌دهد: بعضی رانندگان جوانی که به این محله می‌آیند، سعی دارند با اتومبیل یا شیوه رانندگی خود نظر دیگران را جلب کنند و صدای ضبط خود را بسیار بالا می‌برند که تمام محله متوجه می‌شوند. ساعت دو، سه بعد از نصف شب، اوایل صبح و سر ظهر، فرقی به حالشان نمی‌کند و برایشان آزار مردم بی‌اهمیت است.

  • پایبند نبودن به قوانین راهنمایی و رانندگی 

یکی دیگر از شهروندان ساکن در همین خیابان فاطمی با اشاره به شلوغی محله می‌افزاید: پارک کوچک انتهای کوچه پاتوق جوانان است. وی با بیان این‌که برخی افرادی که برای تفریح و خوردن غذا به این محله می‌آیند، به قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند نیستند، می‌گوید: بارها شاهد سرعت‌های غیرمجاز هراس‌انگیز این افراد بوده‌ایم.

  • انجام حرکات نمایشی 

یکی دیگر از ساکنان محله رفعتیه نیز به تردد اتومبیل‌های بی‌شمار در طول شبانه‌روز در این نقطه اشاره می‌کند و می‌گوید: انجام حرکات نمایشی، ویراژهای بی‌موقع و متعدد آرامش ساکنان این محله را گرفته است. وی اضافه می‌کند: در رفعتیه آموزشگاه رانندگی نیز وجود دارد که بر ترافیک این محله اضافه کرده است. این شهروند اضافه می‌کند: در این محله چون حضور پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی کمرنگ است، افراد به قانون و مقررات رانندگی بی‌توجهند و این موضوع برای مردم مشکل‌آفرین شده است. تمام این مشکلات به ضعف فرهنگی و تربیت غلط اجتماعی افراد برمی‌گردد.
وی ابراز امیدواری می‌کند که نیروی انتظامی حضور بیشتری در این محله داشته باشد.

  • پاسخگو نبودن زیرساخت‌های ترافیکی کرمانشاه

معاون آموزشی پلیس راهور کرمانشاه با بیان این‌که امکانات پلیس در حدی نیست که در همه خیابان‌های شهر از نیرو استفاده کند، می‌گوید: ما تنها در معابر اصلی می‌توانیم از نیرو استفاده کنیم. سرهنگ «کیومرث غلامی» می‌افزاید: طرح چهره به چهره و حضور مستقیم پلیس در دنیا در حال منسوخ شدن است و به سمت استفاده از امکانات دیجیتال و نرم‌افزاری در نظارت و کنترل بر ترافیک پیش می‌رود.

وی می‌افزاید: ۶۰ درصد درآمد جرائم راهنمایی و رانندگی به حساب شهرداری‌های هر استان واریز می‌شود تا امکانات و زیرساخت‌ها را به‌روزرسانی و زیرساخت‌های ترافیکی را فراهم کنند. معاون آموزشی پلیس راهور کرمانشاه اضافه می‌کند: زیرساخت‌های ترافیکی در شهر کرمانشاه مربوط به چندین دهه گذشته است و متناسب با تعداد خودرو و جمعیت آن زمان ساخته شده است. اگر خیابان کوچکند و پیاده‌روها عریض نیستند، باید شهرداری آستین بالا بزند.

  • ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی

معاون آموزشی پلیس راهور کرمانشاه می‌افزاید: ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی نیز در استان چنان است که کمتر کسی تمایل به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارد. چنین وضعیتی باعث افزایش ترافیک و استفاده از خودروهای تک‌سرنشین می‌شود. وی از مردم نیز خواست به عنوان یک شهروند و شهرنشین به وظایف خود عمل کنند و با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی برای دیگر شهروندان ایجاد مزاحمت نکنند.

کد خبر 454278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha