همشهری آنلاین: پژوهشگران استرالیایی با توجه به تاثیر بی‌وزنی در شبیه‌ساز آزمایشگاهی در کشتن سلول‌های سرطانی می‌خواهند این سلول‌ها را برای آزمایش به ایستگاه فضایی بفرستند.

Dr Cho

به گزارش ای‌بی‌سی یک پژوهشگر پزشکی فضایی استرالیایی پس از اینکه آزمایش‌ها در روی زمین نشان دادند که شرایط جاذبه نزدیک به صفر می‌تواند سلول‌های سرطانی کشت داده شده در آزمایشگاه را بکشد، می‌خواهد این سلول‌ها را برای آزمایش به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.

به گفته دکتر جوشوآ چو این سلول‌ها درون وسیله‌ای کوچکتر از یک جعبه دستمال‌کاغذی قرار داده و به ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار کره زمین فرستاده خواهد شد.

گرچه هنوز معلوم نیست چرا سلول‌های سرطانی در فضا به طور متفاوت عمل می‌کنند، امیدواری بر این است آزمایشگاه در ایستگاه فضایی بر روی این سلول‌ها به شناخت بهتر سرطان و چگونگی درمان آن منجر شود.

ایده فرستادن سلول‌های سرطانی به فضا هنگامی به فکر دکتر چو و یکی از دانشجویانش آنتونی کیرلوس رسید که دریافتند قرار دادن سلول‌های سرطانی در یک شبیه‌ساز جاذبه پایین در آزمایشگاهشان در دانشگاه تکنولوژی سیدنی باعث کشته شدن بسیاری از  این سلول‌ها می‌شود.

دکتر چو گفت: «ما سلول‌های مربوط به چهار نوع سرطان- تخمدان، پستان، بینی و ریه- را در این شبیه‌ساز قرار دادیم و دریافتیم که پس از ۲۴ ساعت قرار گرفتن در شرایط جاذبه پایین ۸۰ تا ۹۰ درصد این سلول‌های سرطانی بدون درمان می‌میرند.«

این شبیه‌ساز با کاهش دادن جاذبه شرایط بی‌وزنی در فضا را ایجاد می‌کند.

این دانشمندان استرالیایی معتقدند که کاهش جاذبه به این علت سلول‌های سرطانی را می‌کشد که ارتباط آنها با یکدیگر را مختل می‌کند.

فرضیه آنها این است که سلولهای سرطانی در شرایط بی‌وزنی دیگر نمی‌توانند محیط اطرافشان را شناسایی کنند و سلول‌ها وارد حالت مرگ یا خودکشی سلولی یا آپوپتوز می‌شوند.

البته کارهای بسیاری پیش از فرستادن سلول‌های سرطانی به فضا در سال آینده باید انجام شود و ارسال این سلول‌های هزینه‌ای ۲۰۰۰۰۰ دلاری خواهد شد.

دکتر چو امیدوار است نتایج امیدوارکننده‌ای که در آزمایشگاه به دست آورده است در ایستگاه فضایی هم تکرار شود و راه جدیدی برای درمان سرطان به دست آید.

کد خبر 454191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha