همشهری آنلاین: سخنان رئیس جمهور مستعفی یمن در خصوص تلاش امارات برای تجزیه این کشور و توجه دیر هنگام وی نسبت به توطئه امارات علیه یمن قابل تأمل است.

عبد ربه منصور هادی

بررسی تحولات جاری در یمن به ویژه در جنوب این کشور و در شهر عدن و درگیری ها میان مزدوران امارات و عربستان در این کشور و سخنان اخیر رئیس جمهور مستعفی یمن در خصوص اینکه امارات به دنبال تجزیه این کشور است قابل تأمل است.

سخنان اخیر عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن نشان می دهد که وی بعد از گذشت نزدیک به پنج سال از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی علیه یمن که در اصل با هدف تضعیف محور مقاومت در این کشور از یک سو و تجزیه آن به نفع عربستان و امارات از سوی دیگر طرح ریزی شد متوجه خطری شده که اتحاد یمن را تهدید می کند. منصور هادی به تازگی اذعان کرده که آنچه به نام کودتای شورای انتقالی جنوبی شناخته می شود، با حمایت و برنامه ریزی امارات صورت گرفت که برای تجزیه یمن تلاش می کند.

منصور هادی در بیانیه ای که اندکی پس از سقوط شهر عدن به دست نیروهای شورای انتقالی تحت حمایت امارات صادر کرد، با اشاره به این موضوع افزود: جنگنده های امارات متحده عربی حملاتی را علیه شهروندان و نیروهای ارتش ما در عدن انجام دادند که باعث شد نیروهای ما به حومه عدن عقب نشینی کنند تا از ویرانی هایی که شبه نظامیان شورای انتقالی جنوبی با حمایت امارات به بار می آورند، به دور باشند.

هادی از آنچه بهره برداری امارات از شرایط کنونی یمن برای تسلط بر آن علیه نهادهای قانونی خواند، ابراز تاسف کرد و افزود: نیروهای دولت از حملات هوایی امارات که دهها کشته و زخمی برجای گذاشت، غافلگیر شدند.

منصور هادی در حالی این سخنان را مطرح کرده و به اقدامات امارات در خصوص تجزیه یمن اشاره می کند که از تلاش عربستان برای قرار گرفتن در همین پازل و سود جویی از تجزیه یمن در کنار امارات غافل است. منصور هادی از عربستان به دلیل آنچه مواضع حامیانه این کشور از وحدت یمن و ثبات آن خواند، تمجید کرد و از این کشور خواست برای به سامان کردن اوضاع وارد عمل شود.

منصور هادی و اعضای کابینه مستعفی وی که در حال حاضر در هتل های عربستان اقامت دارند و در واقع گروگان ریاض به شمار میروند باید بدانند که عربستان به دنبال حمایت از یمن و اتحاد این کشور نیست و در برابر توطئه های تجزیه طلبانه امارات برای تجزیه جنوب یمن هرگز نخواهد ایستاد بلکه برعکس خود نیز از این روند تجزیه طلبانه سود می برد. زمان آن فرا رسیده که منصور هادی که به تازگی متوجه تلاش های امارات برای تجزیه یمن شده به توطئه های عربستان نیز در این خصوص پی ببرد و به جای پناه بردن به آغوش ریاض برای حفظ یمن و دور کردن متجاوزان از این کشور اقدام کند.

درگیری میان مزدوران وابسته به امارات و عربستان در یمن از مدتها قبل آغاز شده و طی دوره اخیر به ویژه در شهر عدن شدت گرفته است. این درگیری ها طی روزهای گذشته وارد فاز جدیدی شده است به طوریکه خبر رسیده امارات در این نبرد نیابتی از عناصر داعش نیز کمک گرفته است.

نبرد امارات و عربستان با ورود گروه تروریستی داعش به درگیری جاری بین شبه نظامیان عبدربه منصور هادی با شبه نظامیان گروه موسوم به شورای انتقالی جنوب یمن وارد مرحله تازه‌ای شد. گروه تروریستی داعش از طریق آژانس خبری اعماق وابسته به خودش مسئولیت حمله به شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب در شهر عدن را برعهده گرفت.

این حمله یک روز بعد از کشته و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر از شبه نظامیان عبدربه منصور هادی در حملات جنگنده های اماراتی انجام شد. به تازگی نیز شورای انتقالی جنوب یمن که تحت حمایت امارات است اعلام کرد که دهها تن از نیروهای وابسته به دولت مستعفی این کشور (تحت حمایت عربستان) را بازداشت کرده است. این اقدام بعد از عقب نشینی نیروهای وابسته به دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن از شهر عدن در پی حملات هوایی امارات صورت گرفت.

شماری از تحلیل گران معتقدند که آنچه میان مزدوران وابسته به امارات و عربستان در جنوب یمن در حال اتفاق افتادن است نه یک اختلاف داخلی بلکه یک تقسیم کار و در واقع تقسیم نقش میان دو کشور به شمار می رود.

این در حالیست که تحلیل گران وابسته به محور مقاومت معتقدند که این درگیری ها با این هدف صورت می گیرد که عربستان و امارات نشان دهند در حال اختلاف و درگیری هستند ولی در واقع اینگونه نیست. این اقدام با این هدف صورت می گیرد که امارات از تیررس حملات نیروهای مقاومت در امان بماند چرا که امارات در حال حاضر علیه عربستان است و نباید از سوی نیروهای یمنی هدف حملات قرار بگیرد.

در این طرح، نیروهای یمنی مطمئن می شوند که اختلافات عمیقی میان عربستان و امارات وجود دارد و نوعی آرامش خاطر که همراه با کاهش روند عملیات آنها خواهد بود بر جبهه های مقاومت سایه می افکند. بدین ترتیب متجاوزان زمان لازم برای بازسازی صفوف خود را پیدا کرده و می توانند توان خود را بازیایی کنند؛ این در حالیست که نیروهای مقاومت در همان زمان فکر می کنند عربستان و امارات وارد جنگ فرسایشی شده و توان مزدوران آنها تحلیل رفته است.

حملات هوایی گسترده امارات علیه مواضع وابسته به دولت عبد ربه منصور هادی و سکوت عربستان در قبال آن نیز از نظر کارشناسان مذکور شاهد مثال این هماهنگی است.

برخی نیز معتقدند که عربستان و امارات از اختلافات و شکافهای عمیقی رنج می برند و ائتلاف تشکیل شده میان محمد بن سلمان ولی عهد عربستان و محمد بن زاید ولی عهد ابوظبی در شرف فروپاشی کامل است که این مسأله در یمن نمود بیشتری پیدا می کند.

با وجود آنکه تحلیل ها و نظرات کارشناسی در خصوص حوادث یمن و درگیری ها در این کشور به ویژه در جنوب آن میان عربستان و امارات که شدت بیشتری گرفته زیاد است و نمی توان منکر وجود اختلافات جدی میان دو کشور در خصوص بسیاری از پرونده های منطقه ای از جمله یمن شد اما در هر صورت جبهه مقاومت باید با هوشیاری با این حوادث رو به رو شده و در سایه اختلافات میان عربستان و امارات از تقویت توان نظامی خود و عملیات هجومی علیه مواضع آنها غافل نشود.

  • خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل- فاطمه صالحی
کد خبر 454072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha