همشهری‌آنلاین: شهردار تهران با حضور در نشست تخصصی بازاندیشی در نوآوری شهری سخنرانی خود را در زمینه شهر هوشمند ارائه کرد و از وجود فرصت‌های بکر و نهفته در تهران برای سرمایه‌گذاری در حوزه هوشمندسازی سخن گفت.

حناچي در نشست تخصصی بازاندیشی در نوآوری شهری 833

در متن سخنرانی پیروز حناچی این چنین آمده است:

«به عنوان شهردار تهران مراتب احترام خود را به سازمان توسعه صنایع سازمان ملل (UNIDO )برای برگزاری کنفرانس” Cities for BRIDGE ۰.۴” با تمرکز بر اتصال شهرها در انقلاب صنعتی چهارم، اعلام می‌کنم.

ارائه پیش رو به معرفی رویکرد شهرداری تهران در حوزه نوآوری در برنامه تهران هوشمند پرداخته و به ۴ بخش اصلی تقسیم شده است؛ در بخش اول، دیدگاه کلی نقش نوآوری در اداره شهرها و توسعه اکوسیستم شهر هوشمند مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در بخش دوم به معرفی زیست بوم نوآوری در ایران و تهران خواهیم پرداخت. بخش سوم، به برنامه هدایت نوآوری در تهران هوشمند (اینوتهران) اختصاص یافته است و در نهایت در بخش چهارم، به بیان فرصت‌های همکاری پرداخته شده‌است.  

همه ما در اداره شهرهایمان چالش‌هایی داریم، از آلودگی هوا گرفته تا ترافیک یا اتلاف انرژی. برای حل این چالش ها ما به راهکارهای جدید و برخاسته از نوآوری نیاز داریم. با راهکارهای قبلی نمی توان شهرهای جدید را اداره کرد. این نوآوری هم در لایه عملیاتی و ارائه خدمات به شهروندان باید اتفاق بیفتد هم در لایه استراتژیک و سیاستگذاری برای ایجاد بستر توسعه نوآوری در شهر.

توسعه نوآوری در شهر، نیازمند نقش‌آفرینی تمام ذینفعان است. شهروندان، استارتاپ‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌های کوچک و متوسط، کارآفرینان و گروه‌های اجتماعی، همگی در توسعه نوآوری در شهر سهیم هستند و برای هر بازیگر، باید استراتژی مناسب تدوین و عملیاتی کرد. در تعامل با این بازیگران باید نهایتاً فرصت‌های مناسبی در اختیار استارتاپ‌ها و کسب و کارها قرار گیرد تا امکان خلق ثروت و نوآوری مهیا شود.

کشور ایران دارای زیست‌بوم نوآوری گسترده ای است و تعداد قابل توجه دانشجویان و فارغ التحصیلان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، شرکت‌های دانش بنیان، شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و پارک‌های علم و فناوری همگی باعث ایجاد یک اکوسیستم قدرتمند و توانمند در حوزه نوآوری در ایران شده‌است.

تهران میزبان نزدیک به نیمی از زیست بوم نوآوری در ایران بوده و فاصله آن با شهرهای بزرگ دیگر در ایران نیز بسیار زیاد است که این شهر را علاوه بر پایتخت سیاسی، به پایتخت نوآوری ایران نیز تبدیل کرده است. برای مثال، ما حدود ۳۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ایران داریم که نیمی از آن‌ها در تهران مستقر هستند. گرچه تحریم‌های ظالمانه، محدودیت‌هایی را برای ملت ایران فراهم کرده است، اما فرصت‌های قابل توجهی را برای رشد و گسترش کسب و کارهای دیجیتالی محلی فراهم کرده است. ارائه‌دهندگان سرویس دیجیتال بین‌المللی دارای معادل‌های متعدد و البته موفقی در ایران هستند که خدمات مشابهی را به کاربران ارائه می‌دهند و تعداد کاربران قابل توجهی را نیز جذب کرده‌اند.  

در چشم انداز تهران هوشمند، تهران شهری است برای همه با سطح کیفیت زندگی روزافزون بر مبنای توسعه مشارکت‌های شهروندی، عمومی و خصوصی و جایی برای زندگی سلامت و شاد، با رفت و آمد روان و زیرساخت‌های یکپارچه که برخوردار از مدیریت شهری کارآمد و اقتصادی پویاست. برای رسیدن به این چشم انداز، ۸ برنامه در دستور کار قرار گرفته است که حوزه‌های متعددی مانند حمل و نقل هوشمند، محیط هوشمند، شهروند هوشمند و خدمات دیجیتال شهروندی را دربرمی گیرد که یکی از مهم‌ترین این برنامه ها، برنامه نوآوری تهران هوشمند یا همان (اینوتهران) است.

برنامه اینو تهران یکی از محورهای اصلی برنامه تهران هوشمند است که با هدف ایجاد یک زیست بوم نوآوری شهری در جهت حل چالش های شهر تهران ایجاد شده است. این برنامه شامل ۱۱ زیربرنامه است که بر ابعاد مختلف زنجیره نوآوری شهری اثرگذار است؛ سطح اول اقدامات شهرداری تهران مشتمل بر به کارگیری پلتفرم شهروندی نوآوری باز «باهم» به منظور جمع آوری چالش ها و مسائل شهری و بهره برداری از ایده‌ها در برنامه‌ریزی و توسعه شهری، راه اندازی و توسعه مراکز زندگی هوشمند برای مشارکت کاربران در توسعه نرم افزار و زیرساخت‌های موردنیاز برای آن در ایستگاه‌های مترو پرتردد و آزادسازی API ها و برگزاری مسابقات برنامه‌نویسی هکاتون برای استفاده توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های شهری است.  

سطح دوم برنامه اینو تهران شامل معرفی نیازمندی‌های فناورانه و نوآورانه شهرداری تهران طی رویدادهای منظم و راه اندازی مرکز آزمون تهران هوشمند (testbed )برای توسعه پروژه‌های مقیاس پذیر شهر هوشمند است. سطح سوم این برنامه شامل راه اندازی ایستگاه تهران هوشمند در راستای توسعه محصولات و خدمات نوآورانه شهری است. سطح چهارم این برنامه از دو بخش ایجاد و توسعه هاب های نوآوری و ایجاد صندوق فناوری و نوآوری شهری با مشارکت سازمان‌های عمومی خصوصی طرح ریزی شده است و در نهایت، در سطح پنجم این برنامه، اجرای پروژه‌های شهر هوشمند به صورت آزمایشی (PoC )و همچنین ایجاد و توسعه مناطق و محله‌های هوشمند در سطح تهران قرار گرفته اند.

هدف ما در تهران هوشمند، تبدیل تهران به بستری برای انجام فعالیت‌های هوشمندسازی با کم‌ترین ریسک و مبتنی بر نیازهای واقعی شهر و شهرداری تهران است و می‌خواهیم با اجرای ۱۰۰ طرح هوشمندسازی، مفهوم شهر به عنوان پلتفرم نوآوری را اجرا کنیم.

معرفی نیازمندی‌های فناورانه و نوآورانه شهرداری تهران، بخشی جدی در برنامه اینو تهران است. تاکنون ۳ رویداد در حوزه های مدیریت پسماند، ایمنی و آتش نشانی و داده های مکان محور برگزار شده است و نیازهای فناورانه شهرداری برای شرکت‌های نوآور تشریح شده است. آزادسازی داده‌ها و API ها بخش مهم دیگری از برنامه اینو تهران است. تهران در این مورد پیشرو بوده است و در این راستا و برای افزایش استفاده از API ها برای توسعه اپلیکیشن های نوآورانه شهری، تاکنون دو ماراتن برنامه نویسی (تحت عنوان هکاتون) برگزار شده است که در هکاتون دوم، تعداد زیادی API در اختیار تیم های استارتاپی برای ارائه خدمات نوآورانه قرار داده شده است.  

راه اندازی مراکز فناوری شهری در راستای حمایت از استارتاپ‌های نوپا در حوزه مدیریت شهری و فناوری‌های نوین، بخشی مهم دیگری از برنامه اینو تهران در زمینه حمایت از زیست بوم نوآوری است. این مراکز عمدتا با همکاری پارک‌های علم و فناوری و مراکز دانشگاهی و پژوهشی راه‌اندازی شده و خواهند شد. اولین نمونه از این مراکز در ماه می سال جاری به بهره‌برداری رسید و اولین محصولات حاصل از آن در ماه‌های گذشته برای استفاده در بخش‌های مختلف شهرداری تهران به تولید رسیده است.  

فرصت‌های بکر و نهفته هوشمندسازی در کلانشهر تهران، فرصت های خوبی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و تعریف همکاری‌های مشترک در این زمینه ایجاد کرده است و من به عنوان شهردار کلانشهر تهران و رئیس شورای راهبردی تهران هوشمند، آمادگی خود را برای همکاری در زمینه‌های مختلف به تمامی شرکت‌کنندگان در این نشست اعلام می کنم.

در پایان، از تمامی فعالان و علاقه‌مندان به حوزه‌های متعدد شهر هوشمند برای حضور در رویداد «هفته تهران هوشمند» که از سوم تا دهم دسامبر سال جاری برگزار خواهد شد، دعوت می‌کنم.

کد خبر 453866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha