همشهری آنلاین: نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین ازجمله آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: هفته آینده نشست شورای حکام آژانس در وین برگزار می‌شود.

میخاییل اولیانوف

ایرنا نوشت: میخاییل اولیانوف در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: انتظار می رود در این نشست بحث های فشرده درخصوص موضوعات منطقه ای ازجمله سوریه، کره شمالی و ایران انجام گیرد.

وی افزود: موضوع داغ اصلی در این نشست این است که آیا ایران گام های جدید برای کاهش تعهدات خود در چارچوب برجام برمی دارد؟

گفتنی است، ایران تاکنون دو گام خود برای کاهش تعهدات برجامی را با توجه به وضعیت پیرامون خروج آمریکا از این توافق بین المللی و مانع تراشی از سوی واشنگتن برای اجرای آن و نیز تعلل طرف های اروپایی در اجرای تعهدات خود در این توافق به اجرا درآورده است.

این گامها افزایش غنی سازی اورانیوم و نیز افزایش سطح غلظت اورانیوم غنی شده بیش از ۳.۶۷ درصد تعیین شده در برجام است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در مسکو درجمع خبرنگاران درخصوص گام سوم ایران اظهار داشت: اقدامات مرحله سوم را اگر اروپایی ها نتوانند در تاریخ معین به تعهدات خود عمل کنند، قطعا اجرا خواهد شد اما بارها گفته ایم هر زمان اروپایی ها برجام را کامل اجرا کنند ما هم آمادگی داریم آن را کامل انجام دهیم.

در آستانه روزهای منتهی به برداشتن گام سوم هسته‌ای از سوی ایران که به گفته رسانه‌ها قرار است ۱۵ شهریورماه تکلیف آن نهایی شود، حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان شامگاه شنبه برای پنجمین بار در طول هفته‌های گذشته با امائونل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه به صورت تلفنی گفت‌ و گو کرد.  

روحانی در این مذاکره تلفنی ضمن هشدار به همتای فرانسوی خود گفت که اگر اروپایی‌ها قادر نباشند تعهدات برجامی خود را عملی کنند، ایران مرحله سوم کاستن از تعهدات برجام را اجرایی خواهد کرد. روحانی همچنین با بیان اینکه بندهای توافق هسته‌ای تغییرپذیر نیست، تصریح کرده است: گام سوم نیز مانند دو گام قبلی در صورت بازگشت شرکای برجام به تعهدات‌شان قابل چشم‌پوشی خواهد بود.

ایران تاکنون در برابر تعلل طرف‌های اروپایی برجام از اجرای تعهدات‌شان براساس اختیاراتی که در ماده ۲۶ و ۳۶ برجام دارد، بخشی از تعهدات هسته‌ای خود را در این توافق به صورت محدود در قالب دو گام کاهش داده است. فرصت شصت روزه‌ای که ایران برای اجرای گام سوم کاهش تعهداتش داده است، پنجشنبه این هفته به پایان می‌رسد. ظریف تاکید کرده است که در صورت «اجرای اقدامات لازم از سوی اروپا هنوز امکان بازگشت ایران از اجرای گام سوم وجود دارد.»

کد خبر 453858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha