همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارائه آمارهایی که بر اساس گزارش وضعیت فرهنگی کشور در ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور ارائه شده است، گفت: در بخش خبر، میزان اعتماد مردم به شبکه‌های اجتماعی حدود ۱۱ درصد است.

سيد سعيدرضا عاملي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور که به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، با بیان اینکه در گزارش وضعیت فرهنگی کشور که در این جلسه ارائه شد حوزه‌های مختلف فرهنگ مورد توجه قرار گرفت، گفت: یکی از آمارهای قابل‌توجه در این آمارها این بود که همچنان رسانه مرجع و مورد اعتماد در کشور صداوسیما است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در بخش خبر، میزان اعتماد مردم به شبکه‌های اجتماعی به دلیل اخبار ساختگی که در آن شکل می‌گیرد حدود ۱۱ درصد است و اعتماد از رسانه‌های بیرون کشور نیز از سطح پایینی برخوردار است و صداوسیما به اعتبار اخبار و برنامه‌های دیگر توانسته است اعتماد حدود ۸۰ درصد مخاطبان را کسب کند و البته بعضی برنامه‌های صداوسیما توانسته است مشارکت ۹۰ درصدی را رقم بزند.

وی در ادامه با بیان اینکه نگرانی اصلی مردم در پیمایش‌های ارائه شده حوزه اقتصاد است و شیب مسئله بودن موضوع اقتصاد برای مردم رو به افزایش است، گفت: در حوزه فرهنگی نیاز به توجه به اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصاد داریم که امیدواریم مطالعات اجتماعی مبنای تصمیم‌های فرهنگی و اجتماعی ما باشد.

دکتر عاملی درباره مصوبات جلسه ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور نیز اظهار داشت: در آغاز جلسه گزارشی از پیمایش‌های صورت گرفته پیرامون وضعیت فرهنگی کشور بر اساس حوزه‌های سیزده‌گانه راهبردهای کلان سند مهندسی فرهنگی ارائه شد.

  • تأکید بر ضرورت تدوین شاخص‌های ملی در حوزه فرهنگ

عاملی با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه در خصوص داشتن شاخص‌های قطعی در حوزه فرهنگ در کشور، گفت: در کشور شاخص‌های فرهنگی که مورد اجماع تمام مسئولان فرهنگی باشد و مبتنی بر یک سند ملی نداریم و با توجه به پراکندگی شاخص‌های موجود؛ ضرورت دارد که برای تدوین شاخص‌های ملی در حوزه فرهنگ اقدام لازم صورت پذیرد.

وی افزود: نیازمند شاخص‌های فرهنگی متقن و توافق شده ملی مبتنی بر سند مهندسی فرهنگی هستیم تا مبنای نظرسنجی‌های پیوسته قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر توجه به نیازهای فرهنگی مردم به‌عنوان ذی‌نفعان اصلی، تصریح کرد: اجتماعی شدن مصوبات به اجرای آن کمک شایانی خواهد کرد.

  • تشکیل کمیته تلفیق در حوزه فرهنگ

دکتر عاملی در ادامه با بیان اینکه دستور بعدی جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور تشکیل یک کمیته تلفیق در حوزه فرهنگ و مبتنی بر سند مهندسی فرهنگی بود، گفت: در این زمینه مصوب شد که کمیته‌ای به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و  عضویت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان برنامه‌ و بودجه، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نهاد ذی‌نفع که وظایف ذیل را بر عهده خواهد داشت تشکیل شود.

  • تدوین برنامه‌های توسعه پنج‌ساله کشور در کمیته تلفیق

وی اضافه کرد: این کمیته تلفیق مسئولیت تدوین برنامه‌های توسعه پنج‌ ساله کشور در حوزه فرهنگ را خواهد داشت. تشکیل این کمیته ملی منجر به ایجاد نگاه یکپارچه به حوزه فرهنگ خواهد شد و مشخص کردن اولویت‌های فرهنگی مبتنی بر پیمایش‌های اجتماعی بر عهده این کمیته ملی است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت تقسیم کار ملی در حوزه فرهنگ، گفت: این کمیته تلفیق وظیفه این تقسیم کار ملی را نیز بر عهده خواهد داشت.

  • تعیین یکی از معاونین دستگاه‌ها به‌عنوان مسئول پیگیری سند مهندسی فرهنگی

دکتر عاملی همچنین از تعیین یکی از معاونین دستگاه‌های فرهنگی کشور که عضو ستاد راهبری اجرای مهندسی فرهنگی هستند به‌عنوان مسئول پیگیری و اجرای سند مهندسی فرهنگی در آن سازمان خبر داد و گفت: معاون ذی‌ربط از ناحیه رئیس دستگاه فرهنگی عضو ستاد مهندسی فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهد شد.

  • تأکید بر توجه ویژه به گروه نسل جوان متولد دهه ۸۰ به بعد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه یکی از موارد تأکید در جلسه، توجه به گروه نسل جوان متولد دهه ۸۰ به بعد بود، گفت: امروز نسلی وارد دانشگاه‌های کشور شدند که متولدین سال ۱۳۸۰ هستند و با هجده‌ ساله‌هایی مواجه هستیم که ظرفیت‌های فرهنگی و خواسته‌های متنوع و متفاوتی دارند و از سبک زندگی اجتماعی خاصی برخوردار هستند که مصوب شد خصوصیات فرهنگی این نسل که اهمیت محوری دارد مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بر این اساس، در پیمایش‌های فرهنگی نیز توجه به نسل‌های مختلف و گروه نسلی جوان جدید از اهمیت ویژه‌تری برخوردار خواهد شد.

کد خبر 453766
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha