همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همه فن‌آوری‌های بزرگ نیازمند ملاحظات پیوست‌نگارانه فرهنگی و اجتماعی هستند، گفت: با ایجاد نشر دیجیتال، نشر قدیم به طور کامل از بین نخواهد رفت.

سيد سعيدرضا عاملي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید سعیدرضا عاملی در چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در محل سازمان مدیریت صنعتی کشور، در سخنرانی با عنوان «نشر دیجیتال محمل ورود به همه انواع نشر: همه رسانه‌­ای و چند رسانه‌­­ای شدن نشر روابط عمومی‌­ها»،  با اشاره به چالش‌­های موجود میان فناوری و فرهنگ در عرصه عمومی، گفت: ما نیازمند نوعی تفکیک در عرصه فناوری‌­ها هستیم که بر اساس آن بتوان میان آن وجه فناوری که نیازمند بومی‌سازی بر اساس بایسته‌های فرهنگی است و آن وجهی که می­‌تواند به صورت عمومی در سطح اجتماعی فعال باشد، تمایز قائل شد.

  • فناوری امری انسانی و دارای زیرساختی بنام معرفت است

وی افزود: با نگاهی که به نیازهای انسان در عرصه فناوری وجود دارد، می‌­توان فناوری را امری انسانی تلقی کرد که دارای زیرساختی بنام معرفت است و این معرفت در یک مسیر تکاملی به دانش و الگو تبدیل شده به دنبال آن در عرصه صنعت تبدیل آن به ماشین و فناوری‌­های جدید را شاهد هستیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهرانادامه داد: ما فن­آوری‌هایی داریم که با تسامح می‌توان آن را فن­آوری جهانی تلقی کرد چراکه جنبه عام گرایانه‌­ای دارند و می‌توان به آنها فناوری­‌های سخت یا سخت افزارهای فن­آوری گفت.

وی افزود: این فن­آوری سخت در میان همه ملت‌­ها و فرهنگ‌­ها مصرف مشترک دارد حال آنکه برخی فن­آوری‌­ها به ارائه روش زندگی و سبک زندگی می‌­پردازند که از جنس فن­آوری­‌های سخت نبوده؛ گاهی می‌­تواند سبب شکاف نسلی شود چرا که این فن­آوری‌­ها با عنوان فن­آوری‌­های نرم مبتنی بر بنیان اجتماعی متفاوتی هستند.

  • در معماری شهری بایستی به ویژگی‌های تاریخی توجه جدی شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگیبا تأکید بر لزوم رعایت مؤلفه‌­های بومی در فن­آوری‌­های مرتبط با معماری شهری خاطرنشان کرد: در طراحی معماری شهری بایستی به پیوستگی ویژگی‌های تاریخی توجه جدی شود.

وی افزد: همه فن­آوری‌­های بزرگ نیازمند ملاحظات پیوست­‌نگارانه فرهنگی و اجتماعی هستند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: روابط عمومی جدید، پیوند ناگسستنی با انواع نشر الکترونیک دارد و روابط عمومی در بستر رقومی (دیجیتال) توانایی خلق انواع تنوع‌­های محتوایی (از قبیل توانایی خلق الگوریتم­‌های پیوند یکی به یکی، یکی به همه و همه به همه) را داراست.

  • با ایجاد نشر دیجیتال، نشر قدیم به طور کامل از بین نخواهد رفت

وی افزود: ما با دو فضایی شدن نشر مواجه شده‌­ایم و این نکته حائز اهمیت است که با ایجاد نشردیجیتال در مقابل نشر فیزیکی قدیم، نشر قدیم به طور کامل از بین نخواهد رفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با افزوده شدن نشر الکترونیک به نشر چاپی، دو فضایی شدن نشر رقم خورده است و نشر دیجیتال عرصه‌­ای برای ورود به همه انواع نشر رسانه‌­ای است.

  • نشر الکترونیک شیوه نوین انتشار مطالب است که در تمامی مراحل تحث تأثیر ماهیت دیجیتال است

دکتر عاملی با ارائه تعریفی از ویژگی‌­های نشر آنالوگ (فیزیکی) و نشر الکترونیک خاطرنشان کرد: نشر الکترونیک را می‌­توان شیوه نوین یا انتشار مطالب دانست که در تمامی مراحل خلق، ویرایش، نقد، نشر، توزیع و خوانش تحث تأثیر ماهیت دیجیتال است.

وی افزود: اگر در گذشته کتابخانه منبع نشر بود امروز پایگاه داده‌­ها چنین نقشی را پیدا کرده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: رابطه بین نویسنده، ناشر، فروشنده، کتابدار و خواننده در نشر دیجیتال عملکرد پیچیده‌­تری نسبت به مدل‌­های آنالوگ دارد.

دکتر عاملی با ارائه تعریفی از بستر تحولات عرصه دیجیتال، تأکید کرد: در بستر تحولات وب، پیوستاری از تحول وب یک به وب پنج را شاهد بوده‌­ایم.

وی افزود: وب یک وب اطلاع‌رسانی بود که در آن فرق چندانی با عرضه یکسویه در چرخه نشر کتاب وجود نداشت حال آنکه وب دو عرصه نشر تعامل الکترونیک است که امکان بازخورد و مشارکت را برای خواننده فراهم می­‌کند.

دکتر عاملی ادامه داد: در وب سه، نشر معنایی الکترونیک است که همان وب معناگراست و در آن قابلیت تحلیل انواع داده و مقرون به صرفه بودن، کنترل بیشتر و سرعت بیشتر را شاهد هستیم حال آنکه در وب چهار با عرصه وب هوشمند مواجهیم که در آن قدرت مدیریت محتوا، هوشمند بودن و تشخیص مخاطب از طریق ریزدوربین‌­ها فراهم شده است.

  • در وب ۵ نشر یکپارچه الکترونیک داریم که فاصله‌ها از بین می‌­رود

وی افزود: در وب ۵ نشر یکپارچه الکترونیک داریم که در آن فاصله میان «این» و «آن» از بین می‌­رود و این عرصه هم اکنون در حال نهادینه شدن و تکامل است.

دکتر عاملی خاطرنشان کرد: نشر الکترونیک با تبدیل صدا به نوشتار و نوشتار به صدا و همچنین با ارائه اینفوگرافی تغییرات گسترده‌­ای را در عرصه نشر در سطح ناشر، مخاطب، دسترسی‌پذیری محتوا و همچنین توسعه فهم داده‌­ها و اطلاعات در قالب محتواهای گرافیکی فراهم کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دسته‌­بندی محتوای نشر به چهار دسته محتوای ایستا، محتوای پویا، محتوای تعاملی و همچنین نشر الکترونیک هوشمند، بیان کرد: محتوای ایستا محتوای ثابتی است که دارای نقاط قوتی چون ساده بودن تولید و هزینه پایین است؛  مثل اینفوگرافی­‌ها که بر اساس آمار آپلود هر یک اینفوگراف به طور میانگین ۱۲ درصد افزایش بازدید به همراه دارد.

  • در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۱ درصد ناشران کانادا کتاب‌­های صوتی دیجیتال را عرضه کردند

وی افزود: کتاب دیجیتال نوشتاری و صوتی جزو داده‌­های ایستا است و در سال ۲۰۱۶ میلادی در حدود ۶۱ درصد از ناشران کانادا کتاب‌­های صوتی دیجیتال را عرضه کردند ضمن آنکه در سال ۲۱۰۷ میلادی ۳۶ درصد از جمعیت آمریکا به کتب صوتی گوش داده‌­اند و درآمد کتاب‌های صوتی در حدود ۲.۵ میلیارد دلار است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: در دسته‌­بندی دوم، محتوای الکترونیک پویا قرار دارد که به طور مرتب بر اساس جدیدترین اتفاقات و اطلاعات در دسترس در حال به‌روز رسانی است و نمونه آن پایگاه اطلاعات داده سیویلیکا (Civilica) است.

  • با مشارکت کاربران در فرآیند داده‌­گذاری عملکرد گسترده‌­تری به دست خواهد آمد

وی افزود: در فرآیند داده‌­گذاری اگر بنا باشد خود سازمان عهده‌­دار داده­‌گذاری شود، فرآیند ارائه داده دچار اختلال می‌­شود، اما اگر خود کاربران در مسیر تولید محتوا قرار گیرند، عملکرد گسترده‌­تری به دست خواهد آمد که تحت عنوان (Crowd Sourcing) از آن یاد می‌­شود و با ایجاد زنجیره بلاکچین می‌توان اعتبار تولید محتوا توسط مخاطبان را اعتباربخشی داد.

دکتر عاملی ادامه داد: نشر الکترونیک تعاملی مثل ویکیپدیا بر اساس درگیری مشارکت و تعامل درون‌داد کاربر تعریف می‌­شود که عموماً توسط یک فرد یا سازمان تولید نمی‌­شود و نقطه قوت آن مشارکت و درگیری کاربران و همچنین هزینه‌ پایین و سهولت استفاده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: نشر الکترونیک هوشمند، ظرفیت چهارم در نشر الکترونیک است که در آن محتوا بر اساس خواننده تغییر می‌­کند و بر محتوای شخصی شدن تأکید دارد.

وی افزود: نشر هوشمند ادامه نشر واقعیت مجازی است که امروزه در مفهوم واقعیت گسترده Extended Reality از آن تعبیر می‌شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: نشر هوشمند تلاش می­‌کند خصیصه­‌های طبیعی و انسانی را خوب فهم کند و نمونه آن پایگاه CIRCA است که یک نرم‌افزار خبررسان هوشمند است که به کاربران اجازه می­‌دهد اخبار را در هر دستگاه هوشمندی ببینند.

  • روابط عمومی باید نقش عمق‌بخشی به فهم و اندیشه برای ذی­نفعان را فراهم کند

وی افزود: روابط عمومی باید نقش عمق‌بخشی به فهم و اندیشه و تأمین فرصت تنوع نشر الکترونیک را برای جامعه ذی­نفعان فراهم کند تا هم تنوع و تکثر را فراهم کرده باشیم و هم استفاده مؤثر و کیفی فراهم شده باشد.

دکتر عاملی در پایان جمع‌بندی کرد که روابط عمومی‌ها ضمن تامین تنوع نشر الکترونیک لازم است بجای نگاهی سطحی و طوطی‌وار به محتوا، شرایط تامین و تعمیق فهم را دنبال کند و صرفا به زیباسازی نشر اکتفا نکنند و زیبابینی و لایه‌های نادیده متن را تقویت کنند.

کد خبر 453448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =