چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

خبرنگاران همشهری از دلایل تشکیل صف‌ در برخی پمپ بنزین‌های تهران گزارش می‌دهند

بنزين

تعدادی از شهروندان هنوز کارت سوخت شخصی برای بنزین زدن ندارند؛ آنها اصرار دارند با کارت جایگاه‌ بیش از ۳۰ لیتر سوختگیری کنند، برخی جایگاه‌های سوخت هم با مشکلات نرم‌افزاری مواجه هستند و اساسا کارت‌های سوخت جدید را شناسایی نمی‌کنند؛ مجموعه این عوامل باعث شده چند روز پس از محدود شدن سقف برداشت بنزین از کارت‌های جایگاه‌داران، ترافیک سنگین پمپ‌های ‌بنزین‌ در برخی نقاط شهر تهران به موضوعی آشنا برای شهروندان تبدیل‌شود.  

این وضعیت احتمالا در روزهای آینده ادامه می‌یابد تا مالکان خودرو ناچار شوند دنبال کارت سوخت خود بروند و از التماس کردن برای متصدیان جایگاه‌های سوخت دست بردارند. در این میان هستند معدود کارگران جایگاه‌های سوخت که می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و تلاش می‌کنند در این چندروزه بنزین را با نرخ بالاتر بفروشند.

  • احتمال سوءاستفاده

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با همشهری، احتمال سوءاستفاده برخی متصدیان جایگاه‌ها در دریافت پول اضافی را رد نمی‌کند و می‌گوید: این وظیفه شهروندان است که پول اضافی پرداخت نکنند و تخلفات را گزارش کنند و هم اینکه اقدام به سوختگیری با کارت شخصی خود کنند که محدودیت ندارد و پاسخگوی نیاز دارندگان خودرو خواهد بود.

  • بی‌اطلاعی و مراجعه چندباره

مشاهدات خبرنگاران همشهری در جایگاه‌های سوخت در سطح شهر تهران، نشان می‌دهد هنوز برخی شهروندان از اینکه سقف سوختگیری با کارت جایگاه به ۳۰لیتر به‌ازای هر بار سوختگیری محدود شده، ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و با درخواست‌های مکرر از جایگاه‌داران می‌خواهند باک خودروی خود را پرکنند. گفته می‌شود دلیل عمده ترافیک این روزها در پمپ‌بنزین‌ها، ناشی از همین محدودیت عرضه است؛ به‌نحوی که برخی رانندگان عمدتا مسافربر می‌گویند که ناچار هستند با مراجعه به جایگاه‌های متعدد باک‌شان را چندبار پرکنند، یا اینکه مجبورند هر روز به جایگاه‌ها مراجعه کنند.

 محدود شدن عرضه سوخت با کارت‌های جایگاه، خود عامل دیگر ایجاد شلوغی و ترافیک‌ در پمپ بنزین‌هاست زیرا این محدودیت سیستمی نیست بلکه فعلا دست متصدی جایگاه باز گذاشته شده تا پس از سوختگیری اولیه به میزان ۳۰لیتر، کارت را خارج و دوباره با همان کارت یا کارتی دیگر به متقاضیان سوخت‌ تحویل دهد. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد برخی مالکان خودرو که فعلا فاقد کارت سوخت هستند یا به استفاده از کارت‌های سوخت شخصی‌شان تمایلی ندارد، از این خلأ استفاده می‌کنند و درخواست پر شدن دوباره یا چندباره باک‌ خودروی خود را مطرح می‌کنند.

  • محدودیت بیشتر می‌شود

شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره ترافیک ایجاد شده در برخی جایگاه‌های سوخت می‌گوید: پیش از این صاحبان خودرو می‌توانستند به‌راحتی روزانه ۶۰لیتر بنزین در یک جایگاه دریافت کنند اما از ابتدای شهریور فقط می‌توانند ۳۰لیتر دریافت کنند و بعد از قطع و وصل کارت به دستگاه و همچنین سپری شدن اندکی زمان دوباره اقدام به دریافت ۳۰لیتر دیگر می‌کنند. او می‌افزاید: توصیه ما به مالکان خودرو این است که در جایگاه‌ها از کارت سوخت شخصی استفاده کنند زیرا عرضه بنزین از طریق کارت سوخت جایگاه‌داران در آینده محدودتر خواهد شد.

  • وضع در همه‌جا عادی، به‌جز تهران

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وضعیت عرضه بنزین در جایگاه‌های سوخت سایر شهرها را عادی توصیف کرده و تأکید می‌کند: باز هم تکرار می‌کنیم بهتر است مالکان خودرو برای رصد وضعیت کارت سوخت خود به سایت پلیس مراجعه و از وضعیت آن اطلاع پیدا کنند و در اسرع وقت به دفاتر پستی تعیین شده مراجعه کنند.

  • مردم و پست در انتظار دیدار

مردم در انتظار پستچی، پست چشم به راه مردم؛ این روی دیگر اجرای طرح جدید دولت است؛ به‌گونه‌ای که پستچی‌ها پس از یک‌بار مراجعه به محل تعیین شده برای تحویل کارت سوخت به مردم، قید مراجعه دوباره را زده‌اند و حالا دفاتر پستی، میزبان مردم هستند. البته در سامانه رهگیری کارت سوخت شرکت ملی پست، امکان انتخاب گزینه ارسال مجدد فعال است، اما برخی ترجیح می‌دهند خودشان به پست مراجعه کنند و منتظر پستچی‌ها نمانند زیرا مشخص نیست چه زمان کارت سوخت به دست‌شان می‌رسد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید: حدود یک‌میلیون کارت سوخت صادر شده اما به‌دست مالکان خودرو در سراسر کشور نرسیده یا در باجه‌های پست معطل مانده است. افزون بر اینکه از مجموع ۳میلیون و ۵۰۰هزار ثبت‌نام صورت گرفته برای صدور کارت سوخت المثنی، برای یک میلیون و ۹۰۰هزار نفر کارت سوخت جدید صادر شده و همچنان این شرکت در حال صدور کارت‌های باقیمانده است.

  • سرنوشت کارت جایگاه در ابهام

گام نخست محدود شدن، سقف بنزین زدن با کارت جایگاه به میزان ۳۰لیتر است و احتمال اینکه در هفته بعد باز هم این سقف کوتاه‌تر شود، وجود دارد. با کوتاه شدن سقف برداشت، انتظار دارندگان خودروی فاقد کارت برای بنزین زدن در جایگاه‌ها طولانی‌تر خواهد شد. فاطمه کاهی احتمال غیرفعال شدن کارت‌های سوخت جایگاه‌داران را رد نمی‌کند اما می‌گوید: فعلا که تصمیمی گرفته نشده است. او درباره کارت‌های معطل مانده در پست می‌گوید: نیمی از این کارت‌ها المثنی است و نیمی دیگر کارت‌های جدید یا نوشماره. او درباره سایر متقاضیان چشم‌انتظار دریافت کارت سوخت هم می‌گوید: همه کارت‌های صادر شده بعداز ثبت‌نام تا پایان مهرماه تولید شده و به آدرس مردم ارسال می‌شود، جای نگرانی نیست.

  • التماس نکن، پول زور نده

واکنش برخی شهروندان در مراجعه به پمپ‌بنزین‌ها هم جای نقد دارد. خبرنگاران همشهری می‌گویند: مشاهده شده برخی با التماس و خواهش یا پرداخت رشوه یا پول اضافی از کارگران جایگاه می‌خواهند تا باک‌شان را پر کنند، معدود افرادی هم کارت‌های شخصی خود را به این افراد پیشنهاد می‌کنند آن هم با واسطه کارگران جایگاه و البته به ازای هر لیتر تا ۲هزار تومان. این رفتارها باعث بی‌نظمی در جایگاه‌ها هم شده؛ درحالی‌که نیازی به التماس و پرداخت پول زور نیست، چند ساعتی وقت بگذارید و کارت سوخت خود را بگیرید و بنزین بزنید، باج ندهید و التماس نکنید.

  • دلایل ترافیک پمپ بنزین‌ها

 گفته می‌شود دلیل عمده ترافیک این روزها در پمپ‌بنزین‌ها، ناشی از چند عامل است:
  بسیاری با درخواست‌های مکرر از جایگاه‌داران می‌خواهند باک خودروی خود را پر کنند.  
  برخی رانندگان عمدتا مسافربر می‌گویند: ناچار هستند با مراجعه به جایگاه‌های متعدد باک‌شان را چندبار پر کنند یا اینکه مجبورند هرروز به جایگاه‌ها مراجعه کنند.
  محدود شدن عرضه سوخت با کارت‌های جایگاه، خود عامل دیگر ایجاد شلوغی و ترافیک‌ در پمپ بنزین‌هاست زیرا این محدودیت سیستمی نیست بلکه فعلا دست متصدی جایگاه باز گذاشته شده تا پس از سوختگیری اولیه به میزان ۳۰لیتر، کارت را خارج و دوباره با همان کارت یا کارتی دیگر به متقاضیان سوخت‌ تحویل دهد.

کد خبر 453074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha