چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
۰ نفر

ژینا شریعتی - سنندج- خبرنگار: بدمینتون ورزشی پرتحرک، پرطرفدار و جذاب است که جوانان کردستانی رمز موفقیت خود را در آن می‌دانند.

بدمینتون

بدمینتون کردستان طی سال‌های اخیر در کشور برای خود نام و جایگاهی دست و پا کرده است و می‌توان گفت کردستان جزو استان‌هایی محسوب می‌شود که بیشترین مدال و مقام‌ را در هر مسابقه‌ای کسب کرده است. با وجود این همه موفقیت، متاسفانه باز هم مشکلات فراوانی در این رشته وجود دارد. «فریق عبدی» یکی از مربیان مطرح و پرتلاش در رشته بدمینتون است که با وجود مشکلات و کاستی‌های زیاد، ورزشکاران بسیاری را به تیم‌های ملی و استانی معرفی کرده و در تلاش است که این ورزش را به سطوح بالا برساند.

وی متولد ۱۳۴۰ در شهرستان دیواندره و دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم است و به مدت ۳۰ سال در سمت دبیر ورزش و مدیر سالن فعالیت داشته و از سال ۱۳۸۷ بازنشسته شده‌ است. همشهری در گفت‌وگو با این مربی خوش سابقه دیواندره‌ای وضعیت این ورزش المپیکی را بررسی کرد که در ادامه می‌خوانید.

  • از سابقه ورزشی خودتان بگویید.

در نوجوانی با توجه به امکانات کم شهرستان دیواندره در ورزش والیبال و فوتسال فعالیت می‌کردم تا این‌که به‌عنوان معلم ورزش در آموزش و پرورش استخدام شدم و در رشته‌های دوومیدانی، فوتبال، والیبال و بدمینتون کار خود را به‌عنوان مربی آغاز کردم و در حال حاضر هم به‌عنوان مربی بدمینتون در سالن آموزش و پرورش فعالیت دارم.

  • چرا بدمینتون را در شرایط آن سال‌های شهرستان کوچک دیواندره انتخاب کردید و ادامه دادید؟

بدمینتون یکی از رشته‌های جذاب است. در زمان مدیریتم در سالن تختی آموزش و پرورش با «محمود مرادی» آشنا شدم. وی مربیگری این رشته را در دیواندره شروع کرده بود. من هم در کنار وی به این رشته علاقه‌مند شدم و کار مربیگری را آغاز کردم و از سال ۷۸ تا ۹۷ ریاست هیات بدمینتون شهرستان را به‌ عهده داشتم.

  • از عناوین و مقام‌های خود بیشتر بگویید.

تیم دیواندره برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ در مسابقات کشوری شرکت کرد و مقام سوم تیمی را به‌ دست آورد. در مسابقات کشوری سال‌ها بعد به ترتیب اول تیمی خردسالان ۱۳۸۶، سوم تیمی نوجوانان ۱۳۸۶، دوم تیمی جوانان ۱۳۸۷، دوم تیمی خردسالان ۱۳۸۷، سوم تیمی نوجوانان ۱۳۸۸، سوم تیمی جوانان ۱۳۸۸، اول تیمی جوانان ۱۳۹۰، سوم تیمی نوجوانان ۱۳۹۱ و بعد از سال ۱۳۹۱ به‌صورت رنکینگ نفرات شرکت کرده که هر سال نفراتی در مقام‌های اول، دوم و سوم کشور داشته‌ایم تا امسال که پارسا شهبازی مقام سوم انفرادی، مهران شهبازی مقام دوم انفرادی و مقام اول دوبل آقایان رضا و مهران شهبازی را کسب کردند.

  • اگر به گذشته بازگردید، دوباره همین راه را ادامه می‌دهید؟  

بله حتما، زیرا من با این ورزش زندگی کرده‌ام و بدمینتون هم رشته‌ای است که در تمام سنین می‌توان بازی کرد.

  • در حال حاضر چه مشکلاتی در هیات دیواندره وجود دارد؟  

مشکلی که می‌خواهم مطرح کنم مربوط به مسابقات انتخابی نونهالان برای شرکت در مسابقات کشوری در تاریخ ۴/۵/ ۹۸ به میزبانی دیواندره با شرکت ۵ شهرستان است. در این مسابقات ۲۵ بازیکن در قالب ۶ گروه به صورت دوره‌ای بازی کردند که از هر گروه ۲ نفر به مرحله حذفی صعود کردند. در کل جدول حذفی ۱۲ بازیکن و ۴ استراحت یا bye داشت.

از بین ۶ نفر سرگروه ۳ نفر از دیواندره بودند و ۳ نفر از سنندج که آقایان برگزارکننده از بین ۴ استراحت ۳ تا از آن را به سنندج و یکی از آن را به دیواندره دادند که این جدول اشتباه بود و مربی دیواندره به آن اعتراض کرد و ادامه مسابقه برگزار نشد. تیم دیواندره در تاریخ ۹۸/۵/۸ نامه ای به اداره ورزش و جوانان دیواندره و رونوشت به اداره کل استان برای بررسی جدول نامه‌ ارسال کرد که حقی در این مسابقات ضایع نشود، اما قبل از این‌که اعتراض بررسی شود، هیات بدمینتون استان بدون این‌که نامه‌ای به تیم دیواندره بدهد، ادامه مسابقه را برگزار کردند و در آن مسابقه فقط ۶ بازیکن از سنندج و یک بازیکن از مریوان شرکت داشتند و ۵ نفر از بازیکنان دیواندره‌ای غایب بودند.

  • نتیجه اعتراض شما به این موضوع به کجا انجامید؟

 با وجود پیگیری‌های بسیار، نتیجه‌ای در پی نداشت، زیرا مسئولان چه در شهرستان، چه در استان موضوع را بررسی نکردند و تیم دیواندره نتوانست در مسابقات کشوری شرکت کند. قطع به یقین اگر بازیکنان دیواندره در این مسابقات شرکت می‌کردند، مطمئنا تیم به این سادگی‌ها از دور مسابقات حذف نمی‌شد. اگر مسئولان به زحمات مربیان اهمیت و ارج می‌نهادند، وضعیت تیم نونهالان استان کردستان متفاوت بود و حداقل آبرومندانه از دور مسابقات حذف می‌شدند.

  • چه مشکلاتی سد راه پیشرفت استان در بدمینتون می‌شود؟

کار را باید به کاردان سپرد. اگر عوامل برگزارکننده مسابقات از نحوه برگزاری مسابقات و جدول بازی‌ها اطلاع داشته باشند، در برگزاری مسابقات هیچ خللی پیش نمی‌آید.

  • مسئولان استان به این رشته ورزشی و المپیکی اهمیت می‌دهند؟

در سال‌های گذشته بدمینتون یکی از رشته‌های مقام‌آور در استان بوده، لذا توجه و حمایت بیشتری را می‌طلبد تا نتایج کسب شده و موفقیت‌ها ادامه‌دار باشد.

  • وضعیت ورزشکاران دیواندره در چه سطحی است؟

وضعیت ورزشکاران دیواندره نسبت به سایر شهرستان‌ها به یقین عالی‌تر است. اگر محدودیت‌ها و کمبود امکانات نبود، قطعا شماری از اعضای تیم ‌ملی از این شهرستان انتخاب می‌شدند. با وجود وضعیت کنونی هم نفراتی در سنین مختلف را در اردوهای تیم ‌ملی داریم.

  • از شروع فعالیتتان در این رشته تا امروز چگونه گذشته است؟

با توجه به مشکلات و محدودیت‌ها صادقانه در خدمت جوانان شهرم بوده‌ام و آنچه در توان داشته‌ام از آنها دریغ نکرده‌ام.

  • به عنوان یک مربی مطرح و شناخته شده چه پیشنهادهایی برای ورزش بدمینتون استان دارید؟

تقسیم امکانات به‌صورت عادلانه در بین شهرستان‌ها و بنا به میزان فعالیت هر شهرستان باشد و با توجه به ظرفیت هر شهرستان، سالن اختصاصی در اختیار ورزشکاران بدمینتون قرار گیرد. با هدف کاهش تبعیض‌ها در انتخاب و حمایت از ورزشکاران ضروری است که تعاملات و ارتباطات بین شهرستان‌ها بهبود یابد.

  • سخن آخر.

ضمن تشکر از شما و سایر همکاران روزنامه همشهری، از همه مسئولان، همکاران، ورزشکاران و به‌ویژه خانواده‌ام که مرا در این سال‌ها حمایت کرده‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم پیشرفت این رشته ورزشی در دیواندره ادامه‌دار باشد.

کد خبر 453020

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha