همشهری آنلاین: ژاپن حدود دو دهه پس از ناکامی «شاهزاده مونونوکه» هایائو میازاکی، بار دیگر بخت خود را با یک انیمیشن برای بردن جایزه اسکار می‌آزماید.

انيميشن هوايي شدن با تو نماينده ژاپن در اسكار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندی‌وایر، «هوایی شدن با تو» به کارگردانی ماکوتو شینکای دنباله انیمیشن تحسین‌شده و بسیار پرفروش «نام تو» است و به نمایندگی از سینمای ژاپن در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۰ رقابت می‌کند. این نخستین انیمیشن ژاپنی پس از ۱۹۹۷ است که «شاهزاده مونونوکه» به آکادمی معرفی شد و البته نتوانست در میان پنج نامزد نهایی بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان هفتادمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار قرار بگیرد.

«هوایی شدن با تو» تازه‌ترین تجربه کارگردانی شینکای پس از «نام تو» در سال ۲۰۱۶ است که به موفقیت تجاری و هنری رسید. این فانتزی عاشقانه داستان یک پسر دبیرستانی فراری از توکیو را روایت می‌کند که با دختری یتیم آشنا می‌شود. دخترک قدرتی جادویی دارد و می‌تواند آب و هوا را دگرگون کند. «هوایی شدن با تو» پیش‌تر در ژاپن روی پرده رفته و با ۱۰۰ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم داخلی سال ۲۰۱۹ است. فیلم ابتدا در جشنواره تورنتو رونمایی می‌شود و بعد در آمریکا به نمایش درمی‌آید.

ژاپن پس از ناکامی ۲۲ سال پیش با انیمیشن میازاکی تصمیم گرفت با فیلم‌های زنده در رقابت اسکار شرکت کند که نتیجه آن یک جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان در ۲۰۰۹ با «عزیمت‌ها» به کارگردانی یوجیرو تاکیتا و یک نامزدی با «دله‌دزدها» به کارگردانی هیروکازو کره-ادا در سال گذشته است؛ فیلمی که پس از بردن نخل طلایی جشنواره کن تا یک قدمی کسب جایزه اسکار هم پیش رفت و رقابت را به «رما» ساخته آلفونسو کوارون باخت.

ژاپن امیدوار است با «هوایی شدن با تو» دومین سال پیاپی نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شود هر چند رقیبی قدرتمند چون «انگل» از کره‌جنوبی دارد که امسال برنده نخل طلا از جشنواره کن شد. میازاکی پیش‌تر با «شهر اشباح» جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند سینمایی شد اما نکته جالب اینکه فیلم در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان به نمایندگی از ژاپن به آکادمی اسکار معرفی نشده بود.

کد خبر 452957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha