دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۱
۰ نفر

فرحناز چراغی  - کرمانشاه- خبرنگار: اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر در برخی محلات شهر کرمانشاه نمود قابل توجهی دارد. جوانانی سر در گریبان در کوچه‌ها و سر گذرها نشسته و ایستاده‌اند.

مصرف علنی مواد

ساقی‌های این محله‌ها را همه می‌شناسند و خرید و فروش به‌راحتی آب خوردن است و کسی هم به دنبال چرایی این وضعیت نیست. اینجا حال زندگی طور دیگری است. امید اینجا رنگ و رویی ندارد. اینجا در این کوچه‌ها و محله‌ها مردان یا مواد فروشند یا مواد کش! یکی از این محله‌ها جعفرآباد است؛ محله‌ای که به حاشیه‌نشینی معروف است اما در دل شهر واقع است.

بزرگراه از وسط جعفرآباد می‌گذرد و کمتر کرمانشاهی است که حداقل هفته‌ای یک‌بار گذرش به این محله نیفتد. در این محله بزرگ بالای ۴۰ هزار نفر ساکنند و اهالی آن اغلب زیر خط فقرند. خرید و فروش ضایعات شغل بسیاری از مردان و جوانان این محله است. تجمع ضایعاتی‌ها در این محله باعث شده که گذر بسیاری از افراد معتاد، آن هم از نوع متجاهر در جعفرآباد زیاد باشد. از طرفی انواع مواد مخدر به‌ویژه تریاک و شیره در این محله به‌راحتی خرید و فروش می‌شود. بسیاری از معتادان محلات مختلف، این نقطه را برای تهیه مواد مخدر انتخاب می‌کنند.

  • جوانان این محله اغلب معتادند 

به میان مردم محله جعفرآباد رفتیم و با تنی چند از ساکنان به گفت‌وگو نشستیم. یکی از ساکنان این محله به همشهری گفت: تعداد زیادی ازجوانان این محله معتاد به شیشه و دیگر مواد هستند. در گذشته جوانان گرفتار تریاک بودند اما حالا جوانان آخرین حد اعتیاد را انتخاب می‌کنند و در دام مواد مخدر صنعتی گرفتار شده‌اند. وی که از بردن نام خود پرهیز کرد، افزود: شیشه به‌وفور و ارزان در اختیار جوانان است و به همین خاطر است که جوانان به‌راحتی در دام مصرف شیشه می‌افتند.

یکی دیگر از ساکنان این محله گفت: در جعفرآباد بیشتر خانوادها حداقل یک فرد معتاد دارند یا پدر جوان یا پسران خانواده. وی که بانویی ۳۷ ساله است، اضافه کرد: مواد مخدر در این محله آسان پیدا می‌شود و موادفروشان محله را همه می‌شناسند و نیازی به تحقیق نیست. ‌ «مرضیه» افزود: اگر می‌توانستیم و شرایطش را داشتیم، به محله دیگری می‌رفتیم و بدون شک در این محله نمی‌ماندیم. وی که نگران ‌زندگی و آینده فرزندان نوجوانش بود، گفت: من ۲ فرزند پسر ۱۴ ساله و ۱۲ ساله دارم. همیشه حواسم به رفت‌وآمدشان هست. سعی می‌کنم مانع پرسه‌زدنشان در کوچه و خیابان‌های این محله شوم. آنها درس می‌خوانند و نمی‌گذارم با دوستان ناباب رفت‌وآمد کنند. این شهروند ادامه داد: دولت باید به فکر مردم و جوانان باشد و با موادفروشان مبارزه کند. خیلی وقت‌ها نگران آینده نامعلوم فرزندانم هستم و دائم برای سلامتی و عاقبت به خیری فرزندانم راز و نیاز و دعا می‌کنم.

  • موادفروشان را همه می‌شناسند 

یکی دیگر از اهالی با اشاره دست چند مغازه تریاک و شیره‌فروشی را نشان داد و گفت: کسی نیست که این موادفروشان را نشناسد. اینها خون جوانان مردم را در شیشه کرده‌اند. امیدواریم مسئولان و به‌ویژه نیروی انتظامی با چنین مغازه‌دارانی برخورد جدی کند تا جوانان از شر آنها در امان بمانند. مشهدی «کرم» که پیرمردی ۶۵ ساله است، اضافه کرد: این موادفروشان را که به بهانه فروش خواربار و زغال، مواد به جوانان مردم می‌دهند، همه می‌شناسند. هر غریبه و آشنایی برای خرید مواد، به این موادفروشان مراجعه می‌کند.

وی بیان کرد: افرادی با ماشین‌های شاسی بلند از سایر نقاط شهر برای تهیه مواد به اینجا می‌آیند. جوانان و دختران جوانی برای خرید مواد به این محله می‌آیند. این شهروند ساکن جعفرآباد افزود: از ماموران انتظامی و مسئولان می‌خواهیم جلو آنها را بگیرند و نگذارند موادفروشان به‌راحتی جوانان مردم را بدبخت کنند. وی ادامه داد: جوانان این محله بدبخت شده‌اند و کسی به فکر آنها نیست. مشهدی کرم نداشتن بضاعت مالی را عامل ماندن و زندگی در این محله دانست و گفت: از دولت تقاضا داریم  به ساکنان محروم این محله رسیدگی کند. بهترین جوانان این محله کسانی هستند که فقط قلیان می‌کشند. این وضعیت در چندین محله کرمانشاه بسیار مشهود است. آقاجان، جعفرآباد، باغ ابریشم، جمع خانه، کل هواس، تپه فتحعلی‌خان و برزه‌دماغ از جمله محلات است.

  • چرخه معیوب مقابله با مواد مخدر 

استاندار کرمانشاه نیز در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به ضعف‌های قانونی در حوزه برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر گفت: دست ما در برخورد با این افراد بسته است. «هوشنگ بازوند» افزود: خرده‌فروشی مواد مخدر بیشترین نگرانی را در مردم ایجاد کرده و دغدغه مردم است. مردم ترانزیت مواد مخدر را نمی‌بینند و آنچه آنها را نگران می‌کند خرده‌فروشان کوچه و محله‌هاست. وی با ابراز تاسف از ضعف قانونی در برخورد با خرده‌فروشان گفت: مقابله با خرده‌فروشان باید در اولویت کار قرار گیرد و این کار به اصلاح قانون نیاز دارد. بازوند ضعف قانون را هم علت چرخه معیوب مقابله با مواد مخدر دانست و افزود: این ضعف نیز به علت برگشت بسیاری افراد دوباره به چرخه مصرف و عرضه مواد مخدر است.

  • کشفیات ۵ ماه اول سال    

فرمانده انتظامی استان با اشاره به میزان کشفیات ۵ ماه اول سال در کرمانشاه گفت: در این مدت یک تن و ۴۵۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۳ درصد رشد نشان می‌دهد. سردار «علی‌اکبر جاویدان» اضافه کرد: در این مدت ۱۱ باند تهیه و توزیع مواد مخدر منهدم و ۹۰ قاچاقچی نیز دستگیر شدند. در ۵ ماه امسال هزار و ۴۴۶  معتاد و ۲۶۴ قاچاقچی و خرده فروش دستگیر و حدود ۷۲ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شده است.

در ۵ ماه اول امسال  نیز هزار و ۴۸۹ معتاد و ۲۳۵ قاچاقچی و خرده فروش مواد مخدر دستگیر و حدود ۷۰ کیلو انواع مواد مخدر کشف شده است. در مجموع سال گذشته ۴ هزار و ۲۸۰ نفر معتاد و ۴۹۷ قاچاقچی و خرده فروش مواد مخدر دستگیر و ۱۹۰ کیلو انواع مواد مخدر کشف در استان شده است. سردار جاویدان مواد مخدر را می‌توان جزو اولویت‌دارترین آسیب‌های اجتماعی دانست و اضافه کرد: لازم است دستگاه‌های فرهنگی در زمینه آسیب‌های جبران‌ناپذیر اعتیاد به مواد مخدر روشنگری کنند. ‌

کد خبر 452896

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha