همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری اندونزی امروز (دوشنبه) از تصمیم کشورش برای انتقال پایتخت از جاکارتا به جزیره بورنئو خبر داد.

جوکو ویدودو

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پایتخت جدید که هنوز نامی برای آن تعیین نشده است، احتمالا در استان کالیمانتان شرقی بورنئو، نزدیک ساماریندا سیتی و شهر بندری بالیکپاپان که برای انتقال زغال سنگ و نفت اهمیت دارد، مستقر خواهد شد.

جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی در کنفرانسی خبری در کاخ دولتی جاکارتا گفت: این یک مکان استراتژیک در مرکز اندونزی است. جابجایی پایتخت ۳۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت که دولت ۱۹ درصد آن را تامین می‌کند و مابقی از طریق شراکت با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین می‌شود. این هزینه شامل دفاتر جدید دولتی و محل اقامت برای حدود ۱.۵ میلیون کارمند دولت می‌شود.

رئیس‌جمهوری اندونزی اوایل همین ماه پیشنهاد جابجایی پایتخت به کالیمانتان (در طرف متعلق به اندونزی) را به پارلمان ارائه داد.

سومین جزیره بزرگ دنیا و اولین جزیره در آسیا از نظر وسعت بورنئوست. بورنئو یک جزیره‌ مستقل نیست بلکه میان سه کشور تقسیم شده و بزرگترین بخش آن که حدود ۷۳ درصد است، متعلق به کشور اندونزی است. دو کشور دیگر که در این جزیره سهیم هستند مالزی با حدود ۲۶ درصد و بورنئی هستند. گونه‌های گیاهی اِندمیک و حیوانات منحصر به‌ فرد بورنئو آن را جذاب‌تر کرده است.

جزیره بورنئو منطقه‌ای است که به بارش‌های جنگلی، معادن زغال سنگ و اورانگوتان‌هایش معروف است و منزلگاه بیش از ۱۶ میلیون تن است. در سال ۱۹۷۵ بیش از  ۷۰ درصد بورنئو را جنگل‌های استوایی تشکیل می‌دادند که این مقدار اکنون به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

گروه‌های زیست‌ محیطی هم ابراز نگرانی می‌کنند که ساخت پایتخت جدید در بورنئو می‌تواند حیات‌وحش در معرض خطر این منطقه را به خطر بیندازد. جاکارتا یکی از شهرهای پر جمعیت است که بیش از ۱۰ میلیون جمعیت دارد و با احتساب مردمی که در اطراف آن زندگی می‌کنند، این جمعیت به سه برابر افزایش می‌یابد. این شهر مستعد سیل و در حال غرق شدن است.

کد خبر 452885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha