مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۶
۰ نفر

رمضان نوری - دهلران –خبرنگار: محور زرین‌آباد - دهلران نقاط حادثه‌خیز بسیاری دارد و مشکلاتی را برای مردم بخش زرین‌آباد و دیگر مناطق روستایی از توابع شهرستان دهلران به وجود آورده است.

جاده چم‌سرخ  دهلران

وجود پیچ‌های زیاد در این محور سخت‌گذر ۱۶ سال پیش باعث شد مسئولان کلنگ جاده چم‌سرخ - حاضرمیل دهلران را به عنوان محور جایگزین به زمین بزنند، اما این طرح هم‌اکنون بعد از گذشته سال‌ها تنها ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. کلنگ پروژه جاده چم‌سرخ - حاضرمیل سال ۸۲ به زمین زده شد و در صورت تکمیل آن، علاوه بر خروج بخش زرین‌آباد دهلران از بن‌بست ارتباطی، مسافت ایلام - دهلران از ۲۳۰ کیلومتر فعلی به ۱۵۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت. همچنین، این پروژه موجب کاهش مسیر جاده دهلران به زرین‌آباد و نیز حذف نقاط حادثه‌خیز آن می‌شود. این محور ارتباطی نقش مهمی در ارتباط استان ایلام با خوزستان نیز دارد.  

  • وقوع تصادفات ناگوار در جاده چم‌سرخ

یکی از شهروندان زرین‌آباد دهلران به خبرنگار همشهری می‌گوید: جاده چم‌سرخ سال‌هاست، در پیچ و خم اعتبارات، زندگی را به مردم بخش زرین‌آباد تلخ کرده است. «علی قبادی» می‌افزاید: با توجه به وجود ظرفیت‌های فراوان گردشگری، کشاورزی و... در بخش زرین‌آباد، بن‌بست بودن و نبود راه ارتباطی مناسب مانع پیشرفت این منطقه شده است.

وی اظهار می‌کند: جاده تیناب در مسیر پهله به کاور جاده‌ای است که هر سال مسافران زیادی از طریق آن در تعطیلات به مناطق دیدنی و زیارتی زرین‌آباد می‌روند. این جاده به خاطر پرپیچ و خم و صعب‌العبور بودن سالانه شاهد ده‌ها تصادف دلخراش فوتی و جرحی همشهریان و هموطنان عزیزمان است و صدمات جبران‌ناپذیری را برجا گذاشته است. قبادی می‌گوید: جاده چم‌سرخ - حاضرمیل می‌تواند اولین قدم برای رشد و توسعه در بخش زرین‌آباد باشد و این منطقه را از محرومیت در همه زمینه‌ها تا حدی خارج کند.

  • نیاز به پیگیری مسئولان

شهروند دیگری بیان می‌کند: جاده چم‌سرخ علاوه بر کوتاه کردن مسیر دهلران به زرین‌آباد سبب وصل شدن دهلران به ملکشاهی و ایلام نیز می‌شود و مسافت دهلران به ایلام را از ۲۳۰ کیلومتر به ۱۵۰ کیلومتر کاهش می‌دهد. «احمد عزیزی» ادامه می‌دهد: ما از همه مسئولان مربوط خواهشمندیم که مجدانه پیگیر تزریق بودجه به این طرح و شروع مجدد کار پیمانکاران در این مسیر باشند. باید حمایت از آنها برای تداوم طرح در اولویت قرار بگیرد تا زرین‌آباد هم دارای جاده‌ای استاندارد شود و دیگر شاهد رخ دادن اتفاقات ناگوار برای خانواده‌ها به علت وجود جاده‌های غیراستاندارد و غیرایمن نباشیم.

  • توپوگرافی خشن

نماینده مردم دهلران در مجلس در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: جاده چم‌سرخ - حاضرمیل دهلران ۶۰ کیلومتر طول دارد و به دلیل توپوگرافی خشن آن، ساختش کار آسانی نیست. «شادمهر کاظم‌زاده» می‌افزاید: زمان زیادی برای اجرای پروژه نیاز است و قطعا طی یکی ۲ سال آینده این مهم محقق نمی‌شود.

وی می‌گوید: مسیر چم‌سرخ به حاضرمیل یک مسیر کوهستانی است که در سال‌های گذشته با اعتبارات استانی که مبلغ ریالی چشمگیری نبوده، اجرا شده و به همین دلیل روی زمین مانده است. کاظم‌زاده بیان می‌کند: با پیگیری انجام شده، اخیرا این پروژه صاحب ردیف اعتبار ملی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور شده است که امیدواریم با تامین اعتبار لازم، عملیات اجرایی آن نیز تسریع شود. وی ادامه داد: راه‌ها از مهم‌ترین نیازهای حوزه بخش زرین‌آباد به شمار می‌روند، چراکه اکثر ظرفیت‌های گردشگری این منطقه به دلیل نبود راه مناسب مورد غفلت واقع شده است.

  • اختصاص ۵۲ میلیارد ریال برای جاده چم‌سرخ

 فرماندار دهلران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: به جاده چم‌سرخ - حاضرمیل دهلران در سال جاری ۵۲ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است. «مجید عسگری» می‌افزاید: با این اعتبار ۱۰ کیلومتر از مسیر به مناقصه گذاشته شد و اکنون پیمانکار مشغول انجام عملیات ساب‌بیس و در مرحله بعدی آسفالت است.

وی اظهار می‌کند: این پروژه در زمان اجرا تا همین سال گذشته به طور کلی فراموش شده بود و در واقعه یک عقبه بسیار کند داشت. این مقام مسئول می‌گوید: کل مسیر حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۱۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. عسگری با اشاره به این‌که توسعه راه‌های بخش زرین‌آباد به شکوفایی این منطقه منجر می‌شود، ادامه می‌دهد: تمام تلاش مسئولان استانی این است که این پروژه روند رو به رشد به خود بگیرد.

  • احداث یک قطعه در اولویت

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: هزینه راه‌سازی در بسیاری از مسیرهای ارتباطی استان مثل چم‌سرخ - حاضرمیل بسیار بالاست. «علی‌اصغر کاظمی» می‌افزاید: احداث یک فاز از مسیر چم‌سرخ - حاضرمیل به طول ۱۰ کیلومتر جزو اولویت‌های اداره ‌کل راه و شهرسازی استان در سال جاری است که به تامین ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. وی بیان می‌کند: بعد از چند سال چشم‌انتظاری مردم بخش زرین‌آباد، پروژه ملی جاده چم‌سرخ - حاضرمیل ازسر گرفته شده است. کاظمی می‌گوید: با شروع ادامه ساخت این جاده، در فاز اول ۱۰ کیلومتر از این مسیر بهسازی و آسفالت خواهد شد.

کد خبر 452773

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ایلام

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha