خطوط و سالن‌های تولید ۲شرکت بزرگ خودروسازی، امروز پس از ۲هفته تعطیلی در غرب تهران باز می‌شود

خودرو

تعطیلات دوهفته‌ای خودروسازان از امروز به‌صورت رسمی به پایان می‌رسد. تعطیلات تابستانی امسال خودروسازان از قضای روزگار با موجی از دستگیری مدیران آنها همراه شد، پیش‌تر ۲شرکت بزرگ خودروسازی وعده داده بودند با استفاده از تعطیلات تابستانی پارکینگ‌های جاده مخصوص کرج را خالی کنند و از حجم تعهدات معوق با تحویل خودرو به مشتریان بکاهند، اما موج بازداشت مدیران صنعت خودرو، فضای متفاوتی را به‌ویژه در ایران‌خودرو رقم زد.

به گزارش همشهری، کارگران این شرکت در شرایطی امروز به سر کار خود برمی‌گردند که دستگاه‌های قضایی، دولتی و نظارتی عملا از هیأت‌مدیره این شرکت سلب مسئولیت کرده و خود برخلاف نص قانون تجارت، مدیرعامل را برکنار و گزینه‌های دیگری را برای انتصاب در این سمت کاندیدا کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد بحران خلأ مدیریت و دست‌کم تزلزل صندلی‌های مدیریت در ۲شرکت خودروسازی با روشن شدن دوباره خطوط تولید، عیان‌تر از قبل نمایان شود.

  • تعطیلات پرکار

خودروسازان در آستانه بازگشایی دوباره در سالن‌های تولید پس از ۲هفته تعطیلی می‌گویند با تداوم فعالیت در ۲هفته تعطیلات تابستانی، موفق ‌شده‌اند تا حدودی تعهدات معوق را انجام دهند و قیمت حاشیه بازار را نیز مهار کنند. ۲غول خودروسازی ایران توضیح داده‌اند در طول ۲هفته تعطیلات تابستانی نیز تولید را تعطیل نکرده‌اند و با حضور تعدادی از نیروهای خود توانسته‌اند بخش قابل‌توجهی از تولیدات دارای کسری را تکمیل و روانه بازار کنند؛ ادعایی که البته به استناد وضع قیمت خودرو در حاشیه بازار و تداوم بلاتکلیفی خریداران خودرو، تا حدودی می‌تواند اغراق‌شده به‌نظر برسد. خودروسازان هنوز بابت تعهدات سال۹۷ مدیون خریداران هستند و به همین واسطه، ۲هفته کاری در دل روزهای بلند تابستان هم، در عمل نتوانست بخش بزرگی از عقب‌ماندگی‌ها را در تحویل تعهدات معوق جبران کند.

  • تحویل قطره‌چکانی تعهدات معوق

در این بین عبدالله بابایی، مشاور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از افزایش عرضه محصولات این گروه خودروسازی خبر داده و گفته است: با افزایش عرضه، شاهد خواهیم بود تفاوت قیمت خودرو در کارخانه با بازار آزاد به‌طور کامل از بین رفته و قیمت‌ها یکسان شود. البته گزارش میدانی از نمایندگی‌های فروش این خودروسازی نشان می‌دهد بخش عمده افزایش عرضه که مورد اشاره بابایی نیز بوده، به خودروهایی مربوط است که در نمایندگی‌های این شرکت و به قیمت آزاد به فروش می‌رسد و همچنان تحویل تعهدات معوق به‌صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود.

برای مثال خریداران در برخی نمایندگی‌های سایپا می‌توانند خودروهایی در برندهای رنو، برلیانس و سیتروئن را که تولید آنها ماه‌هاست متوقف شده، خریداری کنند و سند دست‌اول آن را به نام خود بزنند؛ خودروهایی که متعلق به مشتریان سایپا نیست و هنوز سند آنها به نام کسی ثبت نشده است. در مقابل، مدارک ارائه‌شده یکی از مشتریان حاضر در نمایندگی سایپا به خبرنگار همشهری نشان می‌دهد خودروی ثبت‌نام‌شده در مهر۹۷ که در بهمن‌ماه این سال تکمیل وجه شده، هنوز در پیچ‌وخم وعده‌های این خودروساز مانده و زمان تحویل آن مشخص نیست. همچنین مسئول این نمایندگی هم اعلام کرده خودروهای خودروی تحویل فوری اردیبهشت و خرداد امسال با سررسید یک‌ماهه همچنان به مشتریان تحویل داده نشده و شرکت نیز اطلاع‌رسانی دقیقی به مشتریان انجام نمی‌دهد.

  • شرایط مشابه در سایپا و ایران‌خودرو

در شرایطی که بررسی‌های میدانی از تداوم تعویق در تحویل خودروهای فروخته‌شده سایپا حکایت دارد، مراجعه به برخی نمایندگی‌های ایران‌خودرو نیز از وضع مشابهی حکایت دارد؛ با این تفاوت که این شرکت در برنامه‌های فروش فوری اخیر خود، تعداد بسیار کمی خودرو فروخته و بر همین اساس دغدغه‌ای برای تحویل سفارش‌های جدید ندارد. به گفته مسئول یکی از نمایندگی‌های ایران‌خودرو، این شرکت همچنان بابت ثبت‌نام‌های مربوط به اواسط سال۹۷ متعهد است و مشتریان همچنان در صف انتظار برای تخصیص خودرو قرار دارند.

البته ایران‌خودرو در اطلاعیه‌ای که به مناسبت پایان تعطیلات و بازگشت کارگران منتشر کرده از تلاش کارکنان این شرکت، در ۲هفته تعطیلات، به حماسه تعبیر کرده و از تکمیل ۲۰هزار و ۳۰۵خودروی ناقص و کسری‌دار در ایام تعطیل و تحویل به مشتریان خبر داده؛ اتفاقی که اگر خوش‌بینانه به آن پرداخته شود، نشانگر معوق بودن بخش قابل‌توجهی از سفارش‌های قدیمی این شرکت است؛ نکته‌ای که موجب شده هنوز قیمت محصولات این شرکت در حاشیه بازار نسبت به قیمت کارخانه محصولات به‌شدت بالا باشد.

کد خبر 452665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار