همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر داروی اوستین موجود در داروخانه‌های کشور هیچ مشکلی ندارد و بیماران می‌توانند از این دارو برای درمان بیماری خود استفاده کنند.

نمكي

سعید نمکی در گفت‌وگو با  ایرنا افزود: اینکه گفته می‌شود داروی اوستین برای تزریق مشکل دارد، صحیح نیست؛ داروهای موجود در داروخانه هیچ مشکلی ندارند. اگر مشکلی از این نوع دارو وجود داشته، مربوط به گذشته است.

وی تصریح کرد: تزریق اوستین موجود هیچ مانعی ندارد و بیماران می‌توانند برای ادامه درمان بیماری خود از این دارو استفاده کنند. مردم نگران نباشند این دارو هیچ مشکلی ندارد.

بواسیزامب (Bevacizumab) با نام‌های تجاری «اِستیوانت» و «اَوستین» یک داروی بازدارنده رگ‌ زایی است که با مهار رگ‌ زایی در درمان سرطان و یک بیماری چشمی کاربرد دارد. این دارو برای مصرف چشمی در لیست داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت قرار دارد که شامل اثربخش‌ترین و ایمن‌ترین داروهای موجود در نظام سلامت است.

اوستین همچنین در درمان نوع خاصی از تومور مغزی و انواع خاصی از سرطان‌های کلیه، ریه، روده بزرگ و راست روده استفاده می‌شود. این دارو فقط با تجویز پزشک ارائه می‌شود.

اسفند ۹۳ بیش از ۱۵ نفر که برای درمان به چند مرکز خصوصی چشم پزشکی در شمال شهر تهران مراجعه کرده بودند، بر اثر تزریق داروی اوستین دچار عارضه چشم شدند، برخی از آنان از ناحیه هر دو چشم آسیب دیدند و برخی دیگر بینایی یک چشم خود را از دست دادند. حال برخی نگرانی‌ها در این زمینه وجود دارد که وزیر بهداشت اعلام کرد در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

محمود جباروند، رئیس بیمارستان فارابی تهران نیز همان سال از طرف وزیر بهداشت مامور شد که موضوع را بررسی کند و پیگیر درمان این بیماران باشد، وی در همان زمان اعلام کرد که داروی تزریق شده به این افراد از نوع غیرمعتبر بوده و از مراکز مورد تائید وزارت بهداشت تهیه نشده است.

به گفته جباروند، داروی اوستین برای افراد دیابتی یا کسانی که مشکلی در ماکولای چشم دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان استفاده می‌شود. اما استفاده از نوع تقلبی یا قاچاق این دارو می‌تواند خطرناک باشد.

وزیر بهداشت همچنین پیشتر در یک نشست خبری در مورد ثبت یک داروی تقلبی در سامانه تیتک نیز گفت: کارمند متخلف تحویل مراجع امنیتی و قضایی شده است. همه پرونده‌ها بدون تشویش اذهان عمومی در حال پیگیری هستند. تا زمانی که من وزیر هستم کسی حق اعمال نفوذ ندارد. به همه همکاران توصیه کردم در بررسی پرونده‌ها عدالت را رعایت کنند.

وی درباره اتهامات مطرح علیه سامانه پشتیبانی غذا و دارو موسوم به «تیتک» افزود: تیتک سامانه ای برای ثبت اطلاعات بود اما نارسایی‌هایی داشت. چهار ماه است روی آن کار می‌کنیم تا شفاف‌تر شود و در حال نصب امکانات پایش مدیریتی روی آن هستیم. دیروز پنج پرونده فساد در حوزه بهداشت و درمان را تحویل مقامات قضایی دادیم. باید سامانه تیتک در اختیار بخش‌های حاکمیتی قرار گیرد.

کد خبر 452635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha