مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۲
۰ نفر

دوم شهریور مصادف با آغاز هفته دولت در کشور است. طبق سنت چندین ساله با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر افتتاح پروژه‌های عمرانی، صنعتی، شهری از برنامه‌های این هفته است.

افتتاح

در ادامه، گزارش کامل پروژه‌های قابل افتتاح ۳ استان شمالی و شهرستان‌های تابعه را می‌خوانید.

  • جشنواره افتتاح پروژه‌های گیلان در هفته دولت

فرشته رضایی- رشت-خبرنگار :

هفته دولت همواره یادآور دولتمردان شهید رجایی و باهنر و زمان افتتاح پروژه‌ها برای برخورداری مردم مناطق محروم از خدمات زیرساختی است. زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز، جاده و تلفن و... هنوز در بسیاری از مناطق روستایی و شهری مهیا نیستند و دولت می‌کوشد با تخصیص اعتبار بخشی از این کمبودها را رفع کند. اگر چه بخشی از آنها در حوزه‌های مختلف با کمک و همراهی بخش خصوصی فراهم می‌شود، اما نیاز است برای رونق پروژه‌های قابل بهره‌برداری و افزایش آنها، از توان بخش خصوصی با تسهیلگری‌های بیشتر استفاده کرد.

با توجه به این‌که امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان رونق تولید نام‌گذاری شده است، می‌توان با رونق تولید و فعال شدن تمام دستگاه‌های اجرایی در راستای این مهم تلاش کرد. در این صورت واحدهای راکد، مجدد به چرخه تولید برمی‌گردند و زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم می‌شوند.

  • همه پروژه‌های استان

در هفته دولت امسال ۱۰۲۶ پروژه در گیلان افتتاح می‌شود. سرپرست استانداری گیلان در این‌باره گفت: در هفته دولت امسال با تلاش و کوشش دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، ۱۰۲۶ پروژه با اعتباری بالغ ‌بر ۱۵۳۶ میلیارد تومان آماده افتتاح است. وی تصریح کرد: این پروژه‌ها از لحاظ مبلغ ۱۸ درصد و از لحاظ تعداد ۶۴ درصد بیشتر از سال گذشته هستند.

«ارسلان زارع» بیان کرد: از این مبلغ بالغ بر هزار میلیارد تومان پروژه مربوط به بخش خصوصی است که مهم‌ترین آنها شامل پروژه‌های صنعتی (۵۸۵ میلیارد تومان)، مخابراتی و فناوری اطلاعات (۱۹۱ میلیارد تومان)، برق منطقه‌ای (۱۳۰ میلیارد تومان)، گردشگری (۳۸ میلیارد تومان) و کشاورزی و شیلاتی (۸۸ میلیارد تومان) است.

وی ادامه داد: پروژه‌های هفته دولت امسال بیشتر در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، شیلات، عمران شهری، گازرسانی، آب‌رسانی، برق‌رسانی و آسفالت راه‌های روستایی، فضاهای آموزشی گردشگری، حمل ونقل و مسکن مددجویان کمیته امداد است. این مسئول به سفر خود و معاونان استانداری به شهرستان‌های استان به منظور افتتاح پروژه‌ها اشاره کرد و افزود: در هفته دولت نمایندگانی از سوی دولت برای افتتاح برخی پروژه‌ها به گیلان سفر می‌کنند.

  • افتتاح ۶۱۵ پروژه با ۱۴۷۷ فرصت شغلی 

 فرماندار رشت هم از افتتاح پروژه‌های این شهر خبر داد و گفت: بیشترین افتتاح پروژه‌ها در سطح استان مربوط به رشت است. «میرشمس مومنی‌زاده» اظهار کرد: در هفته دولت امسال، ۶۱۵ پروژه به بهره‌برداری می‌رسد. وی افزود: این پروژه‌ها با هزینه‌کرد ۳۷۳ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف رشت افتتاح می‌شوند.

از این تعداد، ۲۱۴ پروژه مربوط به عمران شهری و روستایی با اعتبار ۱۲۹ میلیارد تومان، ۹ پروژه مربوط به صنعت و معدن با اعتبار ۱۰۶ میلیارد تومان، ۵ پروژه مربوط به کشاورزی با اعتبار ۲۱ میلیارد تومان، ۳ پروژه مربوط به تعاون با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، ۱۶۱ پروژه مربوط به مخابرات با ۱۳ میلیارد تومان، ۱۱ پروژه مربوط به ورزش و جوانان با ۱۱ میلیارد تومان است. فرماندار بیان کرد: ۱۴۷۷ فرصت‌ شغلی با افتتاح این پروژه‌ها ایجاد می‌شود که برای ۸۲۳ نفر اشتغال موقت و ۶۵۴ نفر اشتغال دائمی به دنبال دارد.

  • ۵۶ پروژه عمرانی در انزلی

فرماندار بندر انزلی هم از افتتاح ۵۶ پروژه عمران شهری و روستایی و توسعه شبکه برق با اعتبار بالغ بر ۷۱ میلیارد تومان در هفته دولت امسال خبر داد. «اسماعیل حیدری آزاد» اظهار کرد: از این تعداد ۱۴ پروژه در حوزه عمران روستایی و ۴۲ پروژه شهری است. وی با اشاره به ایجاد ۱۱۸ فرصت شغلی با افتتاح پروژه‌های هفته دولت افزود: افتتاح همزمان ۲۳ پروژه توسعه شبکه برق، افتتاح همزمان ۳ پروژه آب و فاضلاب شهری، ۲۸ پروژه عمران شهری، بهره‌برداری از ساختمان آموزشی ۲۰ کلاسه آموزشکده فنی شهید خدادادی و افتتاح ۲ باب هتل از جمله پروژه‌های شهری قابل بهره‌برداری در هفته دولت امسال است.

فرماندار بیان کرد: افتتاح مجتمع تولید جوجه یک‌روزه، افتتاح پروژه‌های توسعه شبکه برق روستایی و بهره‌برداری از آسفالت راه روستایی از جمله پروژه‌های هفته دولت در روستاهای شهرستان بندر انزلی است. اینها غیر از پروژه‌هایی است که در منطقه آزاد انزلی به بهره‌برداری می‌رسند. حیدری آزاد اظهار کرد: دولت تدبیر و امید با اهتمام می‌کوشد تا در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه‌های گوناگون به موفقیت‌های بیشتر و مهم‌تری دست یافته و آینده بهتری برای ملت بزرگ و پرافتخار ایران اسلامی رقم بزند.

  • بهره‌برداری از ۵۳ پروژه در آستارا 

آستارا به لحاظ موقعیت مرزی و برخورداری از مرز ریلی، خشکی و دریایی نقش تعیین‌کننده‌ای در مراودات تجاری دارد و توسعه همه‌جانبه آستارا در حوزه‌های گردشگری و اقتصادی به سود کشور است. فرماندار این شهر هم از آماده افتتاح شدن ۵۳ پروژه عمرانی با ۳۱۶ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال اعتبار به مناسبت هفته دولت خبر داد. «حسن رستم زاد» تصریح کرد: پروژه‌های ادارات راه و شهرسازی، بندر، ورزش، برق، آب و فاضلاب و شهرداری‌های آستارا و لوندویل از مهم‌ترین پروژه‌های قابل افتتاح در این شهرستان طی هفته دولت هستند.  

این مقام مسئول افزود: عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف قابل قبول و رضایت‌بخش است و عملکرد عمرانی یک سال اخیر باید توسط دستگاه‌های اجرایی به مردم اطلاع‌رسانی شود تا بین مردم و مسئولان نظام، اعتمادسازی شود. وی بیان کرد: با حضور سرپرست استانداری گیلان ۲ باب اسکله، چمن مصنوعی ورزشگاه وحدت و کارخانه تولید کیک و کلوچه در شهرک صنعتی آستارا به بهره‌برداری رسید. سفر معاون عمرانی وزیر کشور به آستارا در شهریور هم جزو برنامه‌هاست.

  • ۳۲ پروژه عمرانی در سیاهکل

فرماندار سیاهکل هم گفت:  ۳۲ پروژه عمرانی با هزینه ۲۲۰ میلیارد و ۹۷۷میلیون ریال در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد. «محمود صوفی» با بیان این‌که این پروژه‌ها در زمینه‌های آموزشی، بهداشت و درمان، کشاورزی، عمران شهری و روستایی، تامین آب شرب، برق، مسکن مددجویان هستند، افزود: ۲ پروژه اشتغال‌زایی بخش خصوصی نیز با هزینه ۳۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در این شهرستان در حال اجراست که در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

به گفته فرماندار، با بهره‌برداری و افتتاح پروژه‌ها در هفته دولت برای ۲۲۱ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود. وی بیان کرد: هدف از اجرای این پروژه‌ها بهره‌مندی عموم از خدمات گسترده دولت، توسعه همه‌جانبه و ایجاد نشاط و شادابی در جامعه است.

  • ۱۷۱ پروژه در صومعه‌سرا

فرماندار صومعه‌سرا نیز از افتتاح ۱۷۱ پروژه‌ عام‌المنفعه همزمان با هفته دولت در این شهرستان خبر داد و گفت: برای این پروژه‌ها حدود ۲۱ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است. «سیدجلال سیدمحمدی» ادامه داد: از این تعداد ۲۷ پروژه در حوزه راهداری، ۱۰۶ پروژه در حوزه برق‌رسانی، اصلاح، نصب و توسعه، ۴ پروژه بوم‌گردی، ۳ پروژه در حوزه صندوق کارآفرینی امید، ۱۱ پروژه در حوزه پل و راه‌سازی، بهره‌برداری از ۳۴ مسکن مددجویی و پروژه‌های پرورش ماهی و شهرسازی است.

وی با اشاره به مشکل کمبود آب کشاورزی در فصل زراعی امسال گفت: ۱۰ درصد از مزارع شهرستان صومعه‌سرا با مشکل کمبود آب مواجهند. فرماندار با بیان این‌که در طول این مدت ۳ چاه وارد مدار آبیاری شد، گفت: شهرستان دارای ۴۷ چاه دیزلی است که مقدمات کار برای برق‌دار شدن آنها در دستور کار قرار گرفته، اما برای این کار نیازمند اعتبار ۸ میلیارد تومانی هستیم. این مسئول به کلنگ راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ در ۳ روستای نوخاله، هندخاله و چمثقال طی روزهای آینده اشاره و تصریح کرد: ۴ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه پیش‌بینی شده است.

سیدمحمدی با اشاره به این‌که یکی از چالش‌های شهرستان صومعه‌سرا در حوزه برق است، بیان کرد: در سال‌های اخیر اقدامات بسیاری خوبی در این حوزه انجام شده که بی‌نظیر است اما به رغم اقدامات صورت گرفته هنوز مشکلاتی وجود دارد و بیشترین گلایه‌ها در زمینه توزیع نادرست است. وی نصب ۲۱ ترانس در حوزه روستایی و ۱۱ ترانس در حوزه شهری با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و نصب ۱۷ کیلومتر کابل خودنگهدار با اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را بخشی از این اقدامات عنوان کرد و گفت: ۷۷ روستای دارای مشکل در حوزه برق شناسایی شده که نیازمند ترمیم، بهسازی و نصب ترانس هستند.

از این تعداد تاکنون مشکل ۲۰ روستا مرتفع شده است. فرماندار با بیان این‌که در حوزه ورزش نیز ۶ زمین چمن مصنوعی در شهرستان در حال اجراست، افزود: ۳ پروژه ورزشی با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی در روستاهای مرکیه پشتیر و نخاله اکبر در هفته دولت کلنگ‌زنی می‌شود.

  • ۴۷ پروژه عام‌المنفعه در فومن

فرماندار فومن هم با اشاره به بهره‌برداری از ۴۷ پروژه عام‌المنفعه همزمان با هفته دولت در این شهرستان گفت: برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است. «محمود قاسم نژاد» با بیان این‌که پروژه‌های مربوط به آسفالت راه‌ روستایی مهم‌ترین پروژه‌های آماده افتتاح این هفته را تشکیل می‌دهند، افزود: بهره‌برداری از خط تولید جدید شرکت نئوپان فومن یکی از مهم‌ترین پروژه‌های بخش خصوصی در هفته دولت امسال است.

فرماندار به واگذاری ۳۰ واحد مسکن مهر با اعتبار ۳ میلیارد تومان در این شهرستان طی هفته دولت اشاره و بیان کرد: در طول ۸ سال گذشته ۴۰ واحد از مسکن مهر فومن واگذار شده است. وی ادامه داد: ۳۰ واحد دیگر نیز با تکمیل در بهمن امسال به متقاضیان واگذار خواهد شد. قاسم‌نژاد بهره‌برداری از ۳۷ واحد مسکن مددجویی با اعتبار ۳۲ میلیارد تومان، ۴ پروژه بوم‌گردی و گردشگری با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، استخر پرورش ماهی، خانه بهداشت، پل ارتباطی، ساختمان دهیاری، گابیون‌بندی، دیوارهای حائل آبخیزداری و پروژه‌های تقویت برق را از دیگر پروژه‌های آماده افتتاح در هفته دولت امسال اعلام کرد.

  • افزایش چشمگیر پروژه‌های قابل بهره‌برداری مازندران

 اشکان جهان‌آرای- ساری-خبرنگار:

شهریور هر سال در سراسر کشور به بهانه آغاز هفته دولت، با بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف و کلنگ‌زنی پروژه‌های گوناگون آغاز می‌شود. این موضوع به رسمی هر ساله تبدیل شده و عملا بهره‌برداری قسمت مهمی از اقدامات توسعه‌بخش کشور در همین یک هفته رقم می‌خورد. هفته دولت از ۲ شهریور آغاز می‌شود و تا هشتم این ماه ادامه دارد.

علاوه بر برخی برنامه‌های اداری که در این هفته برگزار می‌شوند، در مازندران نیز مانند همه استان‌ها برنامه‌ریزی شده تا با آغاز هفته دولت و در روزهای این هفته تقویمی، پروژه‌های مختلف در دست اجرا به بهره‌برداری برسند. آمارها نشان می‌دهند که پروژه‌های قابل بهره‌برداری مازندران در هفته دولت امسال نسبت به سال گذشته هم از نظر تعداد و هم از نظر میزان بودجه افزایش یافته‌اند.

پارسال به مناسبت هفته دولت ۵۴۵ پروژه‌ با اعتبار حدود ۴۲۰ میلیارد تومان در مازندران به بهره‌برداری رسید که این رقم‌ها به گفته مسئولان استان امسال افزایش چشمگیری یافت. به گفته استاندار امسال در هفته دولت ۸۸۶ پروژه در سراسر استان به بهره‌برداری می‌رسد که برای اجرای آنها ۸۴۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

  • صنعت و تولید

«احمد حسین‌زادگان» در بیان جزییات پروژه‌های در دست اجرا از تعلق ۱۰۱ پروژه قابل بهره‌برداری به حوزه اشتغال و صنعت استان خبر می‌دهد که با اعتباری نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شده‌ است. به عبارتی دیگر بیش از یک‌سوم اعتبارات صرف شده برای پروژه‌های قابل بهره‌برداری مازندران در هفته دولت امسال به بخش صنعت و اشتغال ارتباط دارند؛ پروژه‌هایی که به گفته نماینده عالی دولت در مازندران برای ۴۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌اند. حدود یک‌سوم دیگر از اعتبارات صرف شده برای پروژه‌های در حال بهره‌برداری مازندران به مناسبت هفته دولت امسال به پروژه‌های عمرانی و زیربنایی اختصاص دارد که شامل ۸۶ پروژه می‌شود و بیش از ۲۹۲ میلیارد تومان برای اجرای آنها هزینه شده است.

  • کشاورزی

در بخش کشاورزی که مهم‌ترین محور اقتصاد مازندران محسوب می‌شود، امسال ۹۳ پروژه تولیدی، خدماتی و زیربنایی افتتاح می‌شود که برای اجرایشان ۳۷ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است. به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، از این ۹۳ پروژه، ۶۹ پروژه مربوط به بخش آب و خاک، ۶ پروژه مربوط به باغبانی، ۱۲ پروژه مربوط به دام و طیور و ۶ پروژه مربوط به صنایع تبدیلی است.  

«عزیزالله شهیدی‌فر» از بهره‌مندی ۲۶۶۰ خانوار مازندرانی از مزایای پروژه‌های بخش کشاورزی و همچنین ایجاد بیش از ۶۰۰ شغل به صورت مستقیم و حدود ۱۷۰۰ شغل به طور غیر مستقیم در بخش کشاورزی استان خبر داد. به گفته این مسئول ۱۰ پروژه برجسته و مهم نیز در بخش کشاورزی استان با هزینه ۵۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در حال ساخت است که در سفر هیات دولت به مازندران در آذر به بهره‌برداری می‌رسد و برای ۱۸۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌کند. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های بخش کشاورزی که در آستانه هفته دولت در مازندران با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید، فاز نخست مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران در آمل بود که عصر چهارشنبه رسما گشایش یافت.

  • زیرساخت‌های ورزشی

پروژه مهم دیگری که در سفر «اسحاق جهانگیری» و «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان به مازندران افتتاح شد، پروژه نوسازی استادیوم شهدای نوشهر بود که پنجشنبه گذشته انجام شد؛ پروژه‌ای که سال ۱۳۹۶ آغاز شد و با صرف حدود ۱۷ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری رسید. سفر معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر ورزش و جوانان به مازندران در هفته دولت، آورده دیگری هم برای زیرساخت‌های ورزشی استان داشت که اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های ورزشی نیمه‌کاره بود.  

«حبیب حسین‌زادگان» مدیر کل ورزش و جوانان استان از اختصاص این مبلغ برای به سرانجام رساندن برخی پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی مازندران خبر داد و بیان کرد که با این مبلغ علاوه بر این که ورزشگاه‌های شهید ناطق نوری شهر نور و شهید چمران آمل امسال تکمیل می‌شوند، چند پروژه ورزشی دیگر نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.  

  • گردشگری

در بخش گردشگری نیز به عنوان یکی دیگر از محورهای توسعه مازندران، امسال به مناسبت هفته دولت ۱۶ پروژه با صرف هزینه ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۱۲۰ شغل به طور مستقیم ایجاد می‌شود.

«سیف‌الله فرزانه» از بهره‌برداری از چند واحد اقامتگاه بوم‌گردی در نکا، ۲ واحد پذیرایی در ساری و قائمشهر با اعتبار مجموع ۱۵ میلیارد تومان و واگذاری بناهای تاریخی عمارت آقاجان‌نسب بابل، کاخ چایخوران چالوس و خانه منوچهری‌ آمل به بخش خصوصی برای مدت معین در هفته دولت خبر داد. به گفته وی مهم‌ترین پروژه بخش میراثی و گردشگری مازندران در هفته دولت، بازگشایی مسجد جامع تاریخی ساری است که پارسال به علت آتش‌سوزی بخش مهمی از آن از بین رفت و اکنون بازسازی آن با حدود ۱۷ میلیارد تومان هزینه به پایان رسیده است.

  • جای خالی پروژه‌های فرهنگی

بین تمام این آمارها که خبر از توسعه و ارائه خدمات می‌دهند، جای خالی پروژه‌های فرهنگی به خوبی احساس می‌شود. کمترین آمار در پروژه‌های قابل بهره‌برداری هر سال به زیرساخت‌های فرهنگی اختصاص دارد؛ این در حالی است که پروژه‌های فرهنگی نیمه‌کاره‌ و البته نیازهای متعددی به زیرساخت‌های فرهنگی در مازندران وجود دارد.  

شاید مهم‌ترین آنها در مازندران پروژه ۱۳ ساله تالار مرکزی ساری باشد که سال‌هاست در آخرین گام‌های نزدیک به بهره‌برداری متوقف شده است؛ پروژه‌ای که به گفته استاندار مازندران شاید امسال فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد، اما برای تکمیل لازم است که بخشی از کار برون‌سپاری شود.   «احمد حسین‌زادگان» در این‌باره به همشهری گفت: تالار مرکزی ساری نیاز جدی فضای فرهنگی استان است و با بهره‌برداری از آن قشر گسترده‌ای از جامعه فرهنگی و هنری استان می‌توانند از خدماتش استفاده کنند، اما تکمیل آن اعتبار زیادی می‌طلبد و فعلا برنامه ما این است که با اختصاص مبلغی فاز نخست آن را به بهره‌برداری برسانیم و تکمیل کامل آن را با استفاده از توان سرمایه‌گذاران و برون‌سپاری انجام دهیم.

  • شهرستان‌ها

پروژه‌های در دست بهره‌برداری به مناسبت هفته دولت در شهرستان‌های مختلف استان با دسته‌بندی‌های گوناگون خدماتی، زیرساختی و شغلی پراکنده هستند. به گفته فرماندار سوادکوه در این شهرستان ۵۰ پروژه آماده بهره‌برداری یا کلنگ‌زنی است.   «سعید یزدانی» گفت: برای پروژه‌های در دست بهره‌برداری سوادکوه که تعدادشان ۴۵ پروژه است، ۲۴ میلیارد تومان هزینه شده و مهم‌ترین پروژه‌های قابل بهره‌برداری شهرستان نیز مزرعه پرورش ماهی گلناب‌دره در روستای شش‌رودبار و آسفالت راه روستای رجه به بایع‌کلا است. قرار است اجرای ۵ پروژه با برآورد هزینه ۱۲۸ میلیارد تومان نیز آغاز شود. آغاز عملیات اجرایی ساخت پل کابلی داخل شهر پل‌سفید مهم‌ترین این پروژه‌های قابل کلنگ‌زنی در سوادکوه است.

در غربی‌ترین شهرستان مازندران نیز قرار است ۵۵ پروژه عمرانی به بهره‌برداری برسد که به گفته فرماندار رامسر برای اجرای این پروژه‌ها ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده است. «محمد آزاد» از بهره‌برداری مسکن مددجویان، پروژه اصلاح شبکه‌های آبرسانی، جداره‌سازی و ساخت دیواره‌های حفاظتی در مسیر رودخانه‌ها، ساخت پل‌ سخت‌سر، پروژه‌های برق‌رسانی و زیرساخت‌های کشاورزی و گردشگری به عنوان پروژه‌های هفته دولت در رامسر خبر داد.  

وی با اشاره به در حال اجرا بودن عملیات گسترش فرودگاه رامسر گفت: این پروژه نیز دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد. ۲۲ پروژه نیز با اعتبار نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان به مناسبت هفته دولت در شهرستان جویبار به بهره‌برداری می‌رسد. «سید علی اسد» فرماندار این شهرستان از بهره‌برداری واحدهای بسته‌بندی مواد غذایی، شالیکوبی، بسته‌بندی محصولات کشاورزی، پروژه‌های برق‌رسانی، مسکن محرومان و چند پروژه زیرساختی و بهسازی دیگر در این شهرستان خبر داد. پروژه‌های هفته دولت در مرکز مازندران بیشتر از سایر شهرستان‌هاست. نماینده عالی دولت در مرکز مازندران از افتتاح ۱۲۳ پروژه عمرانی، خدماتی و اشتغال‌زایی در ساری خبر داد که برای اجرای این پروژه‌ها بیش از ۲۴۴ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است.  

به گفته «حسینعلی رضایی» علاوه بر پروژه‌های زیرساختی مانند گسترش شبکه برق‌رسانی، بهسازی جاده روستایی، بهره‌برداری از زیرساخت‌های ورزشی و چندین پروژه اقتصادی دیگر، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دست بهره‌برداری برای هفته دولت در ساری، واگذاری ۲۰۸ واحد مسکن مهر به مددجویان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

بابل نیز به عنوان دومین شهرستان بزرگ مازندران محل بهره‌برداری از چندین پروژه زیرساختی و خدماتی در هفته جاری است.  فرماندار ویژه بابل از آماده بهره‌برداری شدن ۴۷ پروژه زیرساختی و خدماتی در بخش‌های کشاورزی، ورزش، درمان، راه و انرژی در این شهرستان خبر داد که برای به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها ۲۵۴ میلیارد تومان هزینه شده است. «قربانعلی ولی‌زاده بورا» بهره‌برداری از کلینیک فوق تخصصی امید و فاز نخست ورزشگاه شهدای هفتم تیر را از مهم‌ترین پروژه‌های این شهرستان عنوان کرد.

  • ایجاد ۲۸۱۸ نفر شغل در گلستان

ستاره حجتی - گرگان-خبرنگار:

استاندار گلستان از افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۳۷۲ پروژه در هفته دولت با اعتبار ۱۸ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال در استان خبر داد. به گفته «هادی حق‌شناس» این پروژه‌ها پس از بهره‌برداری برای ۲۸۱۸ نفر از شهروندان گلستانی اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.  وی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: از مجموع پروژه‌های اعلام شده ۱۳۶۲ پروژه عمرانی و با اعتبار ۱۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال است.

از این عدد ۱۱۱۰ پروژه قابل افتتاح و بقیه در مرحله شروع عملیات اجرایی است.  حق شناس با بیان این‌که اعتبار پروژه‌های قابل افتتاح عمرانی ۵۴۸۳ میلیارد ریال و پروژه‌های در آستانه کلنگ‌زنی ۷۰۳۷ میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: ۱۰۱۰ پروژه اقتصادی و اشتغال‌زایی نیز در هفته دولت در گلستان افتتاح یا کلنگ آن به زمین زده می‌شود. مبلغ کل اعتبار این پروژه‌ها ۶۳۵۴ میلیارد ریال برآورد شده که ۵۸۵۱ میلیارد ریال آن به ۹۹۴ پروژه قابل افتتاح و ۴۹۴ میلیارد ریال آن به ۱۶ پروژه که کلنگ‌زنی می‌شود، اختصاص دارد.

  • آب‌رسانی با تانکر

استاندار ادامه داد: به هزار روستای گلستان به وسیله تانکر آب‌رسانی می‌شود. برخی از مشکلات موجود به‌ویژه در آب‌رسانی به روستاها قابل کتمان نیست. وی افزود: به دلیل کوچ‌نشینی و وضعیت روستاها امکان آب‌رسانی غیر سیار وجود ندارد، اما با هماهنگی‌های انجام شده تلاش می‌کنیم گازرسانی به تمام روستاهای مرزی استان انجام شود.

  • نقطه کور اینترنتی در گلستان نداریم 

این مسئول به تلاش‌ها برای تامین زیرساخت‌ها در استان اشاره و بیان کرد: در سال‌های گذشته ۲۰ نقطه کور پوشش مخابراتی در استان وجود داشت، اما اکنون هیچ نقطه کور اینترنتی در گلستان نداریم و اگر تجهیزات و امکانات مهیا شود، قابلیت برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در استان وجود دارد.
حق شناس ادامه داد: بازسازی و مرمت ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد به پایان رسیده، اما به دلیل آبگرفتگی‌ها و ماندابی ۳ هزار واحد دیگر به واحدهای تعمیری اضافه شده است. تلاش می‌کنیم تا پایان شهریور مرمت این واحدها به پایان برسد.

وی اضافه کرد: از ۷ هزار واحد خسارت‌دیده از سیل اخیر پی‌کنی ۴۳۰۰ واحد انجام شده و بقیه به دلایلی انجام نشده یا روند آن کند است. استاندار ادامه داد: برخی از این واحدها در حاشیه رودخانه‌ها قرار دارند و امکان ساخت مجدد بنا در آن مکان میسر نیست. خسارت‌دیدگان بیان می‌کنند منابع اختصاصی برای ساخت کافی نیست.  

  • تبدیل ۶۰ واحد مسکونی خسارت‌دیده به واحدهای بوم‌گردی

این مسئول گفت: ۱۵۰ واحد مسکونی خسارت‌دیده از سیل در گمیشان در حوزه میراث قرار دارد که با رایزنی‌های انجام شده ۶۰ واحد مرمت شده است و به واحدهای بوم‌گردی تبدیل می‌شود. وی با اشاره به این‌که کمبودها و نقص‌ها در گلستان باعث شد میزان خسارت‌ سیل در استان غیر طبیعی باشد، افزود: اگر ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار به سد نرماب اختصاص می‌یافت، خسارت‌های وارده از سیل ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد.

به گفته حق شناس، سیل ۲ هزار میلیارد تومان به مردم و ۲۸۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان خسارت وارد کرد. این مسئول ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده امسال ۱۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل سد نرماب اختصاص می‌یابد. با این اعتبار سد نرماب تا پایان سال آبگیری می‌شود. شبکه انتقال و توزیع این پروژه به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که معادل کل بودجه عمرانی و استانی گلستان در سال جاری است. استاندار گفت: سد نرماب، راهدار هوایی، لایروبی سدها و رودخانه‌ها و... بخشی از کمبودها هستند که باید برطرف شوند تا از خسارت‌ مجدد به استان جلوگیری شود.

  • پروژه‌های قابل افتتاح کردکوی 

حق‌شناس بیان کرد: در کردکوی ۱۸۰ پروژه داریم که از این میان ۴۵ پروژه عمرانی و ۱۳۵ پروژه اقتصادی تعریف شده است و برای ۲۵۳ نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد.  

  • سهم آزادشهر

استاندار با بیان این‌که ۹۱ پروژه در آزادشهر تعریف شده است، ادامه داد: در این شهرستان ۷۵ پروژه عمرانی، ۱۶ پروژه اقتصادی با اشتغال‌زایی برای ۶۸ نفر افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود. وی بیان کرد: بهره‌برداری از پروژه زمین چمن مصنوعی شهرداری نگین شهر و سیلوی نگین گلستان با اشتغال‌زایی برای ۷ نفر نمونه‌ای از این پروژه‌هاست.

  • مینودشت 

حق‌شناس تعداد پروژه‌های مینودشت را ۲۳۷ مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد، ۱۱۵ پروژه عمرانی، ۱۲۲ پروژه اقتصادی با اشتغال‌زایی برای ۴۱۵ نفر از پروژه‌های این شهرستان هستند. وی مهم‌ترین پروژه‌های آماده افتتاح و کلنگ‌زنی را بهره‌برداری از پروژه جاده سلامت مینودشت، بهره‌برداری از پروژه افزایش ظرفیت پست فوق توزیع مینودشت، بهره‌برداری از پروژه آب‌رسانی مجتمع چهل‌چای، شروع عملیات عملیات گازرسانی به فاز ۲ شهرک صنعتی مینودشت، بهره‌برداری از ۳۵ پروژه دامداری کوچک با اشتغال‌زایی برای ۸۵ نفر، بهره‌برداری از ۷ پروژه اشتغال پایدار با اشتغال‌زایی برای ۱۴۰ نفر عنوان کرد.  

  • بندر ترکمن

استاندار سهم بندر ترکمن را ۶۲ پروژه عنوان کرد و گفت: ۴۶ پروژه آن عمرانی و ۱۶ پروژه اقتصادی است که بهره‌برداری از طرح هادی روستای پنج‌پیکر، استخر سرپوشیده ترکمن و باشگاه سوارکاری همایون از جمله این پروژه‌ها هستند.

  • گمیشان

این مقام مسئول درباره گمیشان نیز بیان کرد: ۲۵۰ پروژه در این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد یا کلنگ‌زنی می‌شود. حق شناس ادامه داد: از این تعداد ۱۴۳ پروژه عمرانی و ۱۰۷ پروژه اقتصادی با اشتغال‌زایی برای ۳۵۱ نفر است. شروع عملیات اجرایی پروژه بیمارستان ۶۴ تختخوابی گمیشان، بهره‌برداری از پروژه تولید آب پنیر آشوراده با اشتغال‌زایی برای ۲۵ نفر، بهره‌برداری از پروژه پرورش ماهی در قفس با اشتغال‌زایی برای ۱۵ نفر نمونه‌هایی از این پروژه‌ها هستند.  

  • گنبد کاووس

وی در مورد شهرستان گنبد کاووس به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان گفت: ۲۴۳ پروژه و به تفکیک ۱۳۶ پروژه عمرانی، ۱۰۷ پروژه اقتصادی با اشتغال‌زایی برای ۴۲۳ نفر در برنامه‌های هفته دولت این شهرستان است. حق شناس بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی ۸۰۰ هکتاری اینچه برون، بهره‌برداری از پروژه افزایش ظرفیت ایستگاه ۲۳۰ کیلوولت فجر گنبد، بهره‌برداری از پروژه دانشکده علوم پایه و فنی و مهندسی دانشگاه گنبد، شروع عملیات اجرایی پروژه گازرسانی به روستاها (فاز اول عملیات گازرسانی به مجموعه ۱۷ روستای مرزی شهرستان گنبد) و همچنین افتتاح پروژه سولفات آمونیوم با اشتغال‌زایی برای ۱۹ نفر، افتتاح پروژه ید نقره کربنات باریم با اشتغال‌زایی برای ۱۶ نفر را از جمله پروژه‌های این شهرستان عنوان کرد.  

  • بندر گز

استاندار تعداد پروژه‌های بندرگز را ۶۴ مورد دانست و گفت: این پروژه‌ها شامل ۴۴ پروژه عمرانی و ۲۰ پروژه اقتصادی با اشتغال‌زایی برای ۲۵ نفر است. وی افزود: افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی گز شرقی و شروع عملیات اجرایی پروژه اقامتی، پذیرایی روستای گز غربی با اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر نمونه‌ای از این پروژه‌هاست.  

  • رامیان

به گفته استاندار گلستان، در رامیان هم ۱۱۷ پروژه عمرانی و ۱۴ پروژه اقتصادی با اشتغال‌زایی برای ۸۰ نفر مربوط به هفته دولت است.  حق شناس گفت: شروع عملیات اجرایی پروژه بیمارستان رامیان، شروع عملیات اجرایی پروژه ساختمان اداری شهرداری رامیان، بهره‌برداری از پروژه مرمت و لایروبی آب‌بندان خان ببین و نقی آباد، بهره‌برداری از هتل لابوس با اشتغال‌زایی برای ۵۰ نفر تعدادی از برنامه‌های هفته دولت در این شهرستان است.  

  • آق‌قلا

این مسئول سهم آق‌قلا را ۱۳۹ پروژه عنوان کرد و توضیح داد: ۹۹ پروژه عمرانی و ۴۰ پروژه اقتصادی با اشتغال‌زایی برای ۱۹۸ نفر برنامه‌ریزی شده است. بهره‌برداری از پروژه شرک پاد پژوهش آزما و بهره‌برداری از پروژه شیمی پژوهش تجارت فردوس از جمله این پروژه‌هاست.

  • گالیکش

استاندار در خصوص گالیگش گفت: ۷۳ پروژه در قالب ۵۹ پروژه عمرانی و ۱۴ پروژه اقتصادی با اشتغال‌زایی برای ۱۱۹ نفر برای این شهرستان برنامه‌ریزی شده است. بهره‌برداری از پروژه‌های تامین برق از محل اعتبارات توسعه و احداث شهری و روستایی، نصب ترانس و اصلاح و بهینه‌سازی و بهره‌برداری از مدرسه سه کلاسه کامران آباد از جمله آنهاست.

  • علی‌آباد کتول

حق شناس با بیان این‌که تعداد ۱۸۴ برای علی‌آباد کتول برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: ۷۸ پروژه عمرانی و ۱۰۶ پروژه اقتصادی با اشتغال‌زایی برای ۲۱۲ نفر سهم این شهرستان است. این مسئول ادامه داد: بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به روستاها (روستاهای افراتخته، چینو، خاک پیرزن، وسیع‌سر) و بهره‌برداری از پروژه اینترنت پرسرعت روستایی (روستاهای افراتخته، چینو، خاک پیرزن، میان رستاق، سیاه رودبار، شیرین‌آباد) نمونه‌هایی از پروژه‌های هفته دولت هستند.  

  • گرگان

استاندار در خصوص پروژه‌های مرکز استان در هفته دولت گفت: ۳۶۲ پروژه برای گرگان تعریف شده است که از این تعداد ۱۹۰ پروژه عمرانی و ۱۷۲ پروژه اقتصادی با اشتغال‌زایی برای ۴۱۰ نفر است.  وی در خصوص برخی از مهم‌ترین پروژه‌های آماده افتتاح و کلنگ‌زنی بیان کرد: بهره‌برداری از پروژه مدرسه ۱۶ کلاسه خیری مدنی سجادیه گرگان، بهره‌برداری از پروژه احداث دوربرگردان ورسن محور گرگان-کردکوی، بهره‌برداری از پروژه ۹۴ واحدی تعاونی مسکن توسعه کشت و صنعت گرگان، شروع عملیات اجرایی پروژه سرمایه‌گذاری گردشگری و رفاهی (الغدیر گرگان)، بهره‌برداری از پروژه نئوپان شرکت تخته فشرده ممتاز با اشتغال‌زایی برای ۵۰ نفر، همچنین بهره‌برداری از پروژه داروی نوترکیب و پپتیدی و اشتغال‌زایی برای ۱۰ نفر، بهره‌برداری از پروژه بتن سیال معمولی و اشتغال‌زایی برای ۲۵ نفر نمونه‌هایی از این پروژه‌هاست.  حق شناس اضافه کرد: بهره‌برداری از پروژه خوراک آماده دام و بهره‌برداری از پروژه چاپ افست فلزات هم از نمونه‌های دیگر است.  

  • مراوه‌تپه

استاندار سهم مراوه‌تپه از پروژه‌های هفته دولت را ۱۵۸ مورد اعلام کرد و گفت: ۱۳۱ پروژه عمرانی و ۲۷ پروژه اقتصادی با اشتغال‌زایی برای ۹۸ نفر برنامه‌ریزی شده است. بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به ۱۱ روستای شهرستان، بهره‌برداری از پروژه بهسازی و روکش آسفالت راه روستایی قازانقایه، بهره‌برداری از پروژه توسعه زیرساخت اینترنتی ۴G (روستاهای شیخلر سفلی، پالچقلی یموت، میدانجیق، پلی سفلی، اوچران، قپان سفلی، لهندر و عرب داغ) و بهره‌برداری از پروژه احداث استخر سرپوشیده تعدادی از این پروژه‌ها هستند.  

  • کلاله 

حق شناس ادامه داد: ۱۹۸ پروژه جزو برنامه‌های کلاله در هفته دولت است. ۸۴ پروژه عمرانی و ۱۱۴ پروژه اقتصادی با اشتغال‌زایی برای ۱۷۰ نفر در این شهرستان برنامه‌ریزی شده است. شروع عملیات اجرایی پروژه پارک سلامت شهرداری کلاله، بهره‌برداری از پروژه آب‌رسانی مجتمع زاو (اجرای ۱۶ کیلومتر شبکه توزیع روستای صالح‌آباد به همراه ۵۲۹ فقره نصب انشعابات)، بهره‌برداری از پروژه آجیل و خشکبار دستچین از این پروژه‌ها هستند.

کد خبر 452623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha