همشهری آنلاین: فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از کاهش ۳۶ درصدی آمار حریق در جنگل‌ها و مراتع در سال ۹۸ خبر داد.

کاهش ۳۶ درصدی آمار حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور

به گزارش ایرنا، سرهنگ علی عباس‌نژاد گفت: با بارندگی‌هایی که اوایل امسال در سراسر کشور اتفاق افتاده است جنگل‌ها و مراتع کشور با افزایش پوشش گیاهی روبه‌رو شده‌اند و پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از حریق‌های احتمالی از سوی یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها انجام شده است.

وی آمار حریق جنگل‌ها و مراتع در سال گذشته را تا پایان مرداد ۳۶۶ فقره اعلام کرد و افزود: این میزان امسال با کاهش ۳۶ درصدی مواجه شده و به ۲۳۲ فقره رسیده است.

عباس‌نژاد نتیجه این عملکرد را همکاری و مشارکت جوامع محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد و دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست دانست.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با وجود کاهش تعداد حریق اما متاسفانه امسال به لحاظ سطح با افزایش حریق روبه‌رو بودیم به طوری که سطح حریق در سال گذشته به مساحت ۹۱۶ هزار هکتار بوده و این میزان امسال با ۳۷ درصد افزایش به ۱۲۵۴ هکتار رسیده است.

وی با بیان این که آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی بیشتر در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور اتفاق می‌افتد تصریح کرد: از سنوات گذشته تدابیر و پیش‌بینی‌های لازم برای پیشگیری از حریق انجام شده و با تهیه و تدوین طرح جامع اطفای حریق و ارسال دستورالعمل‌های لازم به ادارات کل منابع طبیعی سراسر کشور نقاط حساس و بحرانی حریق را شناسایی کرده و فرماندهان یگان حفاظت و نیروهای حفاظتی با گشت و مراقبت در مناطق بحرانی و حساس به آتش‌سوزی مراقبت و دیده‌بانی‌های لازم را انجام می‌دهند.

عباس‌نژاد ادامه داد: با تهیه طرح جامع اطفای حریق با همکاری مسئولان و سازمان‌های مرتبط، موضوع اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع در دستور کار وزارت دفاع قرار گرفته است.

وی درباره آتش‌سوزی اخیر جنگل‌های ارسباران در آذربایجان شرقی نیز گفت: از بدو شروع حریق تا پایان اطفای آن با مدیرکل سازمان مدیریت بحران استان در ارتباط بوده و روز گذشته نیز با هماهنگی مدیریت بحران و سازمان هلال احمر دو فروند بالگرد عازم مناطق ارسباران شده و اکنون نیز حریق جنگل‌های ارسباران کاملاً اطفا شده است.

عباس‌نژاد با بیان این که جنگل‌ها و مراتع مختص سازمان جنگل‌ها نیست بلکه متعلق به همگان و میراث گذشتگان است از مردم خواست به محض رویت هرگونه حریق و یا دست‌اندازی به جنگل‌ها و مراتع موضوع را به سرعت از طریق سامانه ۱۵۰۴ به ماموران حفاظتی اعلام کنند. 

کد خبر 452583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha