محمد سرابی: هنوز ۲۴ ساعت از افتتاح باغ و دریاچه هنر نگذشته که فیلمی آرشیوی در فضای مجازی منتشر شد؛ فیلمی که هنوز مشخص نیست متعلق به چه زمانی است، اما آنگونه که مرکز محیط‌زیست اعلام کرده، این فیلم متعلق به سال‌۹۶ است؛

سگ های بلاصاحب

فیلمی که در آن پیمانکاران جمع‌آوری سگ‌ها، آنها را در حاشیه تهران با تزریق اسید می‌کشند. این فیلم واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. اجتماع گروه‌های حامی حیوانات در جلوی شهرداری از یک‌سو و واکنش شهردار و مشاور محیط‌زیست شهردار تهران و برخی چهره‌ها و صاحب‌نظران. آنچه روشن است، حاشیه تازه برای شهرداری تهران است. آن‌هم در روزهایی که شهرداری آستین بالازده و فضاهای عمومی تازه‌ای به شهر می‌افزاید.

شهردار تهران در پیامی در شبکه توییتر نوشت: «از لحظه اطلاع از تخلف پیمانکار در سیر قانونی ساماندهی حیوانات دارای بیماری‌های خطرناک، فارغ از زمان وقوع آن، دستور دادم با خاطیان برخورد قاطع صورت پذیرد و پیگیری لازم برای تکرارنشدن آن به جدیت دنبال شود.» برخی ‌اعضای شورای شهر نیز بر پیگیری موضوع تأکید کردند.

مشاور محیط‌زیست شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: تا چند سال گذشته کشتن سگ‌ها با گلوله انجام می‌شد ولی وزارت کشور دستورالعمل جدیدی را به شهرداری‌ها ابلاغ کرد که ساماندهی سگ‌ها صرفا به‌صورت زنده‌گیری انجام شود و شرکت‌های مجری آن تأییدیه دامپزشکی را حین کار داشته باشند. فیلمی که منتشر شد، مربوط به تخلفی در سال ‌۹۶ است که در یکی از مراکز پیمانکاری انجام شده بود. این محل اکنون مجهز به دوربین مداربسته و همینطور کلینیک عقیم‌سازی‌ است.

«محمدهادی حیدرزاده» می‌افزاید: وقتی سگ هار کسی را گاز می‌گیرد، فقط ۸ ساعت برای درمان او وقت داریم و واکسن هم تنها در انستیتو پاستور تولید می‌شود. در سالی که بیماری هاری در نیویورک شدت گرفته بود، ۸۰درصد سگ‌های ولگرد را معدوم کردند و بیماری مهار شد. باتوجه به اینکه برنامه جامع سازمان بهداشت جهانی درباره وبا و هاری در ایران اجرا می‌شود، باید مراقب انتشار بیماری‌هایی از این نوع باشیم.

او بیان می‌کند: از طرف دیگر بنا به دستورالعمل وزارت کشور باید سگ‌های سالم عقیم‌سازی، علامت‌گذاری و رهاسازی‌ شوند و سگ‌هایی که دچار بیماری‌ شدید هستند را به شکل یوتانایز (مرگ از روی ترحم) معدوم کرد. اکنون درمنطقه ۲۲ «دهکده مهربانی» را در محدوده چیتگر داریم که در آن حدود ۱۵۰سگ‌ نگهداری می‌شود و دوستداران حیوانات جمعه‌ها می‌توانند از آن بازدید کنند. حیدرزاده با اشاره به اینکه در پاییز و زمستان پیام‌های زیادی در سامانه‌۱۳۷ با موضوع گزیدگی ثبت می‌شود، می‌افزاید: تهران مقصد سگ‌های ولگرد از شهرهای اطراف است. دستورالعمل‌ مربوط به سگ‌های ولگرد در شهرهای اطراف تهران اجرا نمی‌شود و مخصوصا تعداد زیادی از سگ‌های بدون صاحب از استان البرز به سمت تهران می‌آیند. مشاور محیط‌زیست شهرداری تهران می‌گوید: شهرداری سالانه بیش از ۳میلیارد تومان هزینه مستقیم نگهداری و عقیم‌سازی‌ به پیمانکاران پرداخت می‌کند که با هزینه‌های جانبی و اختصاص زمین در کهریزک و چیتگر به ۵میلیارد تومان هم می‌رسد.

  • واکنش به  فیلم آرشیوی سگ کشی

شهردار تهران در اولین واکنش نسبت به انتشار فیلم آرشیوی از سک گشی،  از برخورد قاطع با عاملین این اتفاق فارغ از زمان اجرای آن سخن گفت. او به مبانی انسانی و دینی احترام به همه مخلوقات اشاره کرد و وظیفه شهرداری را به عنوان نهادی برای بهداشت و امنیت شهروندان یادآور شد.

در پی انتشار فیلم آرشیوی از تزریق اسید به سگ‌ بدون صاحب توسط عوامل پیمانکار که پیش‌تر توسط شهرداری تهران از کار برکنار شده‌بودند، اعتراضاتی در مقابل شهرداری شکل گرفت. این اعتراضات از سوی شهروندان حامی حیوانات بود. اگرچه به نظر می‌رسید که با دستور شهردار و اعضای شورای شهر و اعلام آرشیوی بودن فیلم منتشر شده، فضای انتقاد کاسته شود، اما با دخالت نیروی انتظامی برخی از تجمع‌کنندگان بازداشت شدند.

مدیر روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری تهران در پی بازداشت برخی از فعالان حقوق حیوانات در پیامی در شبکه توییتر خبر از  پیگیری به منظور آزادی فعالان حقوق حیوانات داد. غلامحسین محمدی در پیامش نوشت: «از طریق استانداری پیگیر آزادی بازداشت شدگان تجمع روز دوشنبه هستیم. شهرداری در برابر اعتراضات بحق دلسوزان در ماجرای دلخراش سگ کشی یقینا پاسخگو خواهد بود.»

کد خبر 452393

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha