همشهری آنلاین: کنستانتین کوساچف رئیس کمیته شورای فدراسیون در امور بین‌الملل اعلام کرد که روسیه پاسخ مناسبی به استقرار موشک‌های بالدار زمین‌پایه آزمایش‌شده آمریکا در اروپا و یا آمریکا خواهد داد.

شوراي فدراسيون روسيه

به گزارش اسپوتنیک، وی در ادامه گفت: «هر کجا که این سیستم های موشکی آمریکا مستقر شوند، در آسیا و یا اروپا، آن‌ها به خاک روسیه خواهند رسید، از اینرو برای کشور روسیه یک خطر و تهدید مستقیم هستند.   بدین ترتیب این برنامه پیامدهایی برای کشورهایی که این سیستم موشکی در آنجا مستقر خواهند شد و برای خود آمریکا دربرخواهد داشت».

اجرای پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میانبرد از تاریخ دوم اوت متوقف شد. این پیمان استفاده از موشک ها با برد از ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را ممنوع می کرد. آزمایشات موشک ها درتاریخ ۱۸ اوت توسط آمریکا انجام شد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که پیمان بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی برای حذف موشک‌های میان‌بُرد و کوتاه‌بُرد است پیمانی است که در سال ۱۹۸۷ میلادی بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد. این پیمان در واشنگتن، بین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا رونالد ریگان و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ امضا شد. مجلس سنای ایالات متحده آمریکا این پیمان را در ۱۹۸۸ میلادی تصویب کرد. این پیمان در ۱ ژوئن ۱۹۸۸ اجرایی شد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن‌ها را تا فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) از میان برد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، آمریکا از پیمان مذکور خارج خواهد شد. در ۱ فوریه ۲۰۱۹ میلادی ایالات متحده به طور رسمی از این پیمان خارج شد. روسیه نیز روز بعد به همین اقدام دست زد.

کد خبر 452197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha