همشهری آنلاین: رئیس مجلس دوشنبه 6 اسفند در همایش "امام موسی صدر، سرشار از مفاهیم راهگشا" حزب‌الله لبنان را ادامه حرکتی عنوان کرد امام موسی صدر آن را آغاز کرد.

به گزارش ایرنا، حداد عادل در این همایش که در دانشکده‌الهیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود، افزود: مقاومت و حزب الله لبنان ادامه حرکتی است که امام موسی صدر آن را آغاز کرد. وی توانست در جامعه شیعی لبنان، هویتی ایجاد کند که در این جامعه کارهایی بزرگ صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: جوانان شیعه‌ای که تحت تاثیر تعلیمات امام موسی صدر بودند، با ارتش مجهز اسرائیل در جنگ ‪ ۳۳‬روزه درگیر شدند و آن را شکست دادند.

رییس مجلس، اظهار داشت: کاری که مقاومت حزب‌الله و سیدحسن نصرالله در جنگ ‪ ۳۳‬روزه انجام دادند، ارتش‌های عرب در ‪ ۶۰‬سال گذشته نتوانسته بودند آن را انجام دهند.

حداد عادل تصریح کرد: حزب الله لبنان باعث افتخار جهان عرب شدند، چون عرب بودند، باعث افتخار جهان اسلام شدند، چون مسلمان بودند و باعث افتخار جهان تشیع شدند، چون شیعه بودند.

وی تصریح کرد: در این دوره، برخلاف دوره‌های قبل اسرائیل، حتی نتوانست چند متر در خاک لبنان نفوذ کند.

رییس مجلس، تعلق امام موسی صدر به خانواده اصیل روحانی را از ویژگی‌های ایشان دانست و گفت: تحصیلات حوزوی و دانشگاهی ، هوش و استعداد خوب و گذراندن عمر در عصری پر تلاطم از مشخصات بارز زندگی این مرد بزرگ بوده است.

وی تصریح کرد: در زمانی که بین روحانیت و دانشگاه فاصله بسیار زیادی بود،امام موسی صدر با لباس روحانیت در دانشگاه تهران درس می‌خواند که این برای همه جای تعجب بود.

حداد عادل در ادامه، امام موسی صدر را مرد هجرت ، علم و سیاست نامید و گفت: وی، ماموریت یافت تا جامعه شیعی به حاشیه رانده شده در لبنان را احیا کند. وی در برابر اسرائیل، حرکت محرومان را سازمان داد و بین شیعیان وضعیتی ایجاد کرد که آنها با هویت خود آشنا شدند.

رییس مجلس ادامه‌داد: همین که‌شخصیتی مانند شهید چمران که فارغ التحصیل مهندسی از دانشگاه برکلی آمریکا بود، آنجا را رها کرده و به لبنان می‌آید و در کنار امام موسی صدر در این کشور هنرستان فنی تاسیس می‌کند، نشان از عظمت امام موسی صدر دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: شاید تقدیر این بوده که امام موسی صدر زندگی مبهمی پیدا کند و این ابهام و سرنوشت غم‌انگیز، یکی از جنبه‌های زندگی او شد.

حداد عادل تاکید کرد: مجلس هفتم از آغاز مساله امام موسی صدر را جدی گرفته است، گروهی را تعیین کرد و به لبنان فرستاد، با وزارت امور خارجه نیز تماس‌هایی در این زمینه داشته است.

رییس مجلس ابراز امیدواری کرد، به زودی از این معما پرده برداشته شود و اگر امام موسی صدر زنده است، به آغوش امت اسلام بازگردد.

کد خبر 45198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز