شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

سیدعلیرضا شریفی - اهواز- خبرنگار: مدیریت ترافیک شهر با ابزارهای هوشمند، از جمله دوربین‌های کنترل سرعت، نقش مهمی‌ در کاهش سرعت تردد خودروها و درنهایت کاهش تصادفات درون‌شهری دارد.

دوربين‌هاي ثبت تخلف

استفاده از ابزارهای هوشمند حمل ‌و نقل از جدیدترین و موثرترین راهکارهای مدیریت ترافیک است. به کار بردن فناوری‌های نوین، هدایت و برخورد با تخلفات رانندگی و عبور و مرور خودروها را نظام‌مندتر می‌کند. به همین دلیل، برای کاهش تصادفات درون‌شهری، تقویت این ابزارهای هوشمند در معابر و تقاطع‌های شهر ضروری است.

دوربین کنترل ترافیک نوعی دوربین مداربسته است که در حاشیه یک مسیر یا روی دکل‌هایی در عرض اتوبان‌ها و مسلط بر مسیر عبور خودروها و یا داخل خودروی پلیس نصب می‌شود و وظیفه ثبت تخلفات رانندگی شامل سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، استفاده غیرمجاز از خطوط ویژه اتوبوس، ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک و... را به عهده دارد. در خوزستان ۵۷ دوربین و در کلان‌شهر اهواز ۱۷۰ دوربین کنترل سرعت و ثبت تخلف و نیز پایش تصویری وجود دارد که به گفته مسئولان قرار است این تعداد افزایش پیدا کند.

  • فعال بودن ۱۷۰ دوربین در اهواز

رئیس پلیس راهور خوزستان درباره کنترل سرعت خودروها با دوربین در کلان‌شهر اهواز می‌گوید: ۱۷۰ دوربین کنترل سرعت و پایش تصویری در کلان‌شهر اهواز وجود دارد که در صورت بروز نقص فنی در هرکدام از آنها، کارشناسان به محل اعزام می‌شوند و عیبشان را رفع می‌کنند. «منصور جمشیدی» اظهار می‌کند: همه دوربین‌ها در اهواز فعال هستند ولی ما نگاه جریمه‌ای نداریم و از شهروندان تقاضا می‌کنیم که در همه حال سرعت مطمئنه را رعایت کنند تا برای خود و دیگران مشکل به وجود نیاورند.

وی می‌افزاید: با توسعه شهر اهواز و گسترش جاده‌ها و افزایش استفاده از وسایل نقلیه، بررسی‌های لازم صورت گرفته است و در تلاش هستیم نقاط کور شهر را هم که فاقد دوربین کنترل سرعت هستند، به دوربین مجهز کنیم. جمشیدی با بیان این‌که بخش زیادی از معابر اهواز ایرادهای ترافیکی دارند، می‌گوید: هوشمندسازی کنترل معابر در شهرها موضوعی ضروری است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. این مسئول ادامه می‌دهد: خوزستان شرایط آب و هوایی خاصی دارد. به همین دلیل باید ارتقای سطح هوشمندسازی کنترل معابر آن را نسبت به دیگر استان‌های کشور جدی بگیریم.

  • شناسایی ۱۵۰ نقطه حادثه‌خیز اهواز

رئیس پلیس راهور خوزستان به نقاط ترافیکی حادثه‌خیز شهر اهواز اشاره و بیان می‌کند: درمجموع ۱۵۰ نقطه حادثه‌خیز در شهر اهواز شناسایی شده است. بیشترین آسیب‌پذیری و تصادفات در اهواز مربوط به عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران است و این ۲ گروه بیشترین تلفات حوادث رانندگی را دارند. جمشیدی می‌افزاید: نقاط ترافیکی حادثه‌خیز شهر تهیه و به شهرداری اعلام شده است. همچنین به شهرداری اهواز اعلام شده که برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی باید پل‌ عابر پیاده مکانیزه نصب کند. وی ادامه می‌دهد: در بلوارهایی که بیشترین آسیب‌پذیری را نیز دارند باید دوربین نصب شود تا رانندگان سرعت خود را کاهش دهند و عابر پیاده هم در ایمنی کامل باشد.

  • دوربین‌های آبادان مشکل دارند

شهر آبادان نیز به ۱۰ دوربین ثبت تخلف و کنترل سرعت مجهز است اما به گفته مسئولان مربوط، این دوربین‌ها نمی‌توانند تخلفات را ثبت کنند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آبادان در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: متاسفانه ایراد دوربین‌های فعلی آبادان این است که در زمان خرید کدگیری نشده‌اند تا امکان ثبت تخلف را داشته باشند. اما پیمانکار مربوطه قول مساعد داده است که برای گرفتن کد اقدام کند.

«رضا اشیری» تاکید می‌کند: در صورت دریافت کد، دوربین‌ها می‌توانند به شبکه ناجا لینک شوند. اگر این اتفاق نیفتد و امکان تبدیل اطلاعات وجود نداشته باشد، دوربین‌ها هیچ ارزشی نخواهند داشت و کمکی نخواهند کرد. وی ادامه می‌دهد: هفته گذشته این موضوع را به شکل جدی دنبال کردیم و امیدواریم کدگیری این ۱۰ دوربین ثبت تخلف تا پایان مرداد انجام شود. این مسئول اظهار می‌کند: دوربین‌های ثبت تخلف به طور اختصاصی امور راهور را انجام می‌دهند که در کنار آن می‌توان برنامه امنیتی را نیز اجرا کرد.

  • افزایش دوربین‌های ثبت تخلفات جاده‌ای

وظیفه حفظ و نگهداری راه‌ها و نیز بهره‌برداری و برنامه‌ریزی برای شبکه حمل ‌و نقل بر عهده اداره کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای است. مدیرکل راهداری خوزستان در این باره بیان می‌کند: بیش از ۹۰ درصد حمل ‌و ‌نقل کشور و استان شامل حمل و جابه‌جایی کالا و مسافر از طریق جاده انجام می‌شود و این موضوع اهمیت توجه به زیرساخت‌های جاده‌ای را در خوزستان نشان می‌دهد.

«غلامعباس بهرامی‌نیا» با بیان این‌که در تلاش هستیم جاده‌های خوزستان به استانداردهای لازم برسند، می‌افزاید: علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری، به‌ویژه در ۲ سال گذشته، سعی شده است اقدامات موثری برای رفع نقاط حادثه‌خیز انجام شود. اما برای انجام اقدامات موثرتر به اعتبار بیشتر نیاز است.
وی با اشاره به نصب دوربین‌های ثبت تخلف در جاده‌های خوزستان می‌گوید: در جاده‌های بین‌شهری خوزستان ۴۵ دوربین پایش تصویری فعال است و بیشترین تعداد دوربین‌های پایش تصویری در کشور به این استان تعلق دارد.

این مسئول ادامه می‌دهد: در حال ‌حاضر ۱۲ دوربین ثبت تخلفات جاده‌ای در استان فعال و مقدمات نصب ۳۱ دوربین دیگر در حال انجام است. وی با بیان این‌که قرارداد نصب ۴۰ دوربین دیگر هم منعقد شده است، می‌گوید: پس از نصب این دوربین‌ها، تعداد دوربین‌های ثبت تخلف در جاده‌های خوزستان به ۸۳ دستگاه می‌رسد و به این ترتیب به استانداردهای ایمنی جاده‌ای نزدیک می‌شویم.  

کد خبر 451933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha