رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: استان ایلام دارای ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است و در همین حال مرز مهران به عنوان امن‌ترین و نزدیک‌ترین مرز زمینی کشور برای سفر به عتبات عالیات شناخته می‌شود.

زائر اربعين

این مرز به عنوان مرز اول کشور برای تردد زوار اربعین شناخته می‌شود. طی سال‌های گذشته ۶۰ درصد زوار از این مرز تردد کرده‌اند و همین توجه به زیرساخت‌های استان را دوچندان کرده است. در سال‌های گذشته کمبود امکانات و نبود زیرساخت‌های کافی باعث مشکلات زیادی برای زوار اربعین شد بنابراین توسعه زیرساخت‌های استان نیز در دستور کار جدی مسئولان قرار گرفته ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است.

امسال، به دلیل حذف ویزای مرز مهران، مسئولان از حضور ۴ تا ۵ میلیون زائر در این مرز برای تردد به کربلا خبر می‌دهند. اما قطعا حضور این میزان زائر به فراهم بودن زیرساخت‌های بیشتری نیاز دارد. راه‌ها مهم‌ترین و اصلی‌ترین نیاز زیرساختی استان برای اربعین هستند، اما هنوز پروژه‌های زیرساختی آن در این حوزه تکمیل نشده‌اند. اجرای پروژه‌های راه‌سازی استان به دلیل پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران از وضعیت خوبی برخوردار نیست. با توجه به فرصت محدود تا اربعین، قطعا با تزریق اعتبارات بیشتر می‌توان شاهد تکمیل زیرساخت‌های لازم در استان و مرز مهران بود.

  • زیرساخت‌های مرز مهران

فرماندار مهران در این رابطه به خبرنگار همشهری می‌گوید: گام‌های موثری در زمینه زیرساخت‌های اربعین برداشته شده و امکانات و زیرساخت‌های استان در اربعین امسال متفاوت‌ با سال‌های گذشته است. «اسد قاسمی» می‌افزاید: سرعت‌بخشی به تکمیل زیرساخت‌های اربعین با حذف ویزای اربعین مضاعف شده است.

وی بیان می‌کند: با توجه به پیش‌بینی‌ها، باورمان این است که جمعیتی به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته در مرز بین‌المللی مهران تردد خواهند کرد. بنابراین در توسعه زیرساخت‌ها برای خلق عظیم‌ترین کنگره اربعین به شکل مضاعف تلاش کرده‌ایم تا رضایت زائران را شاهد باشیم. قاسمی ادامه می‌دهد: برای تسهیل تردد زائران اربعین هرگونه حفاری در ایام اربعین باید با هماهنگی کمیته حفاری صورت گیرد و پاسخ استعلامات برای حفاری باید ظرف ۴۸ ساعت داده شود.

وی می‌گوید: علاوه بر اعتبارات شهرستانی با دستور استاندار ایلام برای احداث روگذر و زیرگذر، کنارگذر غربی و روکش آسفالت کنارگذر غربی که نقش بسزایی در تسهیل تردد و روان‌سازی ترافیک به میزان ۶۰ درصد دارد، ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات زیرساخت‌های اربعین و اعتبارات استانی اختصاص داده شده است.

  • وضعیت پروژه چهاربانده ایلام - مهران

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: پروژه چهاربانده محور ایلام - مهران هم‌اکنون بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارد و از ۱۰۲ کیلومتر آن تاکنون ۸۲ کیلومتر چهاربانده شده است. «علی‌اصغر کاظمی» ادامه می‌دهد: بخشی از پروژه تا اربعین امسال تکمیل می‌شود و مابقی آن تا سال ۹۹ تکمیل خواهد شد.

  • وضعیت تقاطع ارغوان

این مسئول در مورد پروژه تقاطع ارغوان، از دیگر از پروژه‌های زیرساختی اربعین در استان نیز می‌گوید: این طرح برای سهولت تردد زوار کربلا با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود. اجرای فاز اول آن شروع شده است و تلاش می‌کنیم تا اربعین امسال به بهره‌برداری برسد. کاظمی می‌افزاید: احداث تقاطع‌های غیرهمسطح شهر مهران برای رفع گره‌های ترافیکی در ایام اربعین مورد بحث و بررسی است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام می‌گوید: برای رفع گره‌های ترافیکی در ایام اربعین در ورودی و خروجی شهر مهران احداث چند تقاطع غیرهمسطح در مسیر منتهی به کنار گذرگاه‌ها و پایانه برکت پیش‌بینی شده است. وی بیان می‌کند: مشاور طرح‌های مربوطه را مورد مطالعه قرار داده که با تصویب این طرح‌ها و تامین اعتبار لازم، عملیات اجرایی این تقاطع‌ها و مسیر بازگشت پایانه برکت انجام می‌شود.

  • توسعه محور کرمانشاه - حمیل - ایلام

کاظمی در ادامه از توسعه محور کرمانشاه – حمیل - ایلام برای اربعین خبر می‌دهد و می‌گوید: فاز اول طرح آزادراه کربلا که همان آزادراه کرمانشاه – حمیل – ایلام - مهران است، چند وقت پیش از کرمانشاه به سمت حمیل کلنگ‌زنی شد. وی ادامه می‌دهد: بخش خصوصی و سرمایه‌گذار پروژه، عملیات اجرایی پروژه ۵۰ کیلومتری آزادراه کرمانشاه تا حمیل را آغاز کرده است و برنامه‌ریزی متمرکز بر ادامه این پروژه به سمت استان ایلام و مرز بین‌المللی مهران و کربلای معلی خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اظهار می‌کند: در این راستا مذاکرات مفصلی صورت پذیرفته و در فاز دوم این طرح کلان بین‌المللی، ادامه پروژه آزادراه حمیل - ایلام - مهران اجرا خواهد شد. وی می‌افزاید: عملیات بزرگراه حمیل - ایلام - مهران هم در دست اجرا بوده و از سرابله تا مهران مراحل پایانی با جدیت تمام در حال انجام است.

  • افتتاح تونل قلاجه تا اربعین

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در مورد وضعیت پروژه تونل قلاجه در مسیر کرمانشاه – ایوان - ایلام نیز اظهار می‌کند: اربعین سال گذشته تونل قلاجه با نصب سیستم روشنایی موقت زیر بار ترافیک رفت و نواقصی داشت که در حال برطرف شدن است. وی ادامه می‌دهد: تاسیسات روشنایی استاندارد این تونل شامل ۸۰۰ پایه چراغ است که تاکنون ۳۰۰ پایه آن نصب شده و پیمانکار مشغول نصب مابقی این پایه‌هاست. در بخش تهویه نیز ۱۸ جت‌فن از ۴۲ جت‌فن لازم نصب شده و سایر جت‌فن‌ها نیز در حال نصب هستند. کاظمی تاکید می‌کند: قطعا این پروژه تا اربعین امسال زیر بار ترافیک می‌رود.  

کد خبر 451777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha