پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۰
۰ نفر

فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: فروش لباس‌های دست دوم معروف به «تاناکورا» موضوعی است که موجب نگرانی بسیاری از شهروندان خرم‌آبادی شده است، هر چند نمی‌توان رضایتمندی برخی را نیز از این موضوع منکر شد زیرا این افراد معتقدند لباس‌های مارک‌دار و برند را تنها از این فروشگاه‌ها می‌توان خریداری کرد، آن هم با قیمت مناسب.

تاناکورا

نکته مهمی که وجود دارد، بهداشت و سلامت این لباس‌هاست تا برای مصرف‌کننده مشکلی ایجاد نکنند. به دلیل دست دوم بودن آنها، حساسیت این موضوع بیشتر می‌شود. بخش زیادی از این لباس‌ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، اما باید قبل از قرار گرفتن در چرخه فروش، آزمایش‌ها و تست‌هایی روی آنها صورت بگیرد تا سلامتشان تایید شود. اما متاسفانه نظارت بر این حوزه نه‌تنها در لرستان، بلکه در کل کشور ضعیف است.  

  • نبود برخوردهای قانونی

یکی از شهروندان خرم‌آبادی در این زمینه بیان می‌کند: فروشگاه‌های عرضه لباس‌های تاناکورا به صورت علنی در شهر فعالیت می‌کنند، بدون این‌که از بازرسی و... ترس و واهمه‌ای داشته باشند. «مراد بیرانی» می‌گوید: اگر این لباس‌ها قاچاق است، چرا به صورت علنی به فروش می‌رسند و سازمان‌های ناظر هیچ گونه برخوردی با فروشندگان ندارند. وی می‌افزاید: این فروشگاه‌ها جواز دارند و در سازمان صنعت و معدن پرونده تشکیل داده‌اند. باید از مسئولان پرسید که چطور اینقدر راحت فعالند و با سلامت مردم بازی می‌کنند.

  • لباس‌های برند در فروشگاه‌های تاناکورا

یکی دیگر از شهروندان اما نظری متفاوت دارد و می‌گوید: من گاهی از این فروشگاه‌ها لباس‌های خوبی خریداری می‌کنم. لباس‌های برند که نوی آنها قطعا در هیچ‌یک از فروشگاه‌های سطح شهر پیدا نمی‌شود. مشابه آنها را می‌شود در فروشگاه‌های معتبر و شهرهای بزرگ پیدا کرد، اما اصل لباس را خیر.

«هادی رحیمی» ادامه می‌دهد: برای این لباس‌ها هزینه‌ می‌کنم چون خرید آنها برایم به‌صرفه‌تر از این است که به شهرهای بزرگ بروم و کلی وقت صرف کنم. وی اظهار می‌کند: بیش از ۱۰ سال است که از این فروشگاه‌ها لباس خریداری می‌کنم و تا حالا هیچ مشکل یا بیماری برایم به وجود نیامده است. دولت اجازه ورود این لباس‌ها را به صورت قانونی نمی‌دهد، اما اگر این رویه قانونی باشد و اجازه ورود لباس‌های تاناکورا صادر شود، قطعا اجناس بهتر و برندهای معروف را می‌توان لابه‌لای آنها پیدا کرد.

  • ضرورت جمع‌آوری لباس‌های تاناکورا

استاندار لرستان در این زمینه می‌گوید: عرضه پوشاک تاناکورا در شهرهای لرستان غیرقانونی و با بهداشت عمومی مغایر است. «موسی خادمی» می‌افزاید: دستگاه‌های اجرایی مرتبط همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام کرده‌اند که پوشاک تاناکورا اغلب به شیوه دست‌فروشی عرضه می‌شود و قابل اعتماد نیست.

وی با اشاره به این‌که فروشگاه‌های رسمی و زنجیره‌ای به فروش پوشاک تاناکورا مجاز نیستند، اظهار می‌کند: در ستاد قاچاق کالا و ارز استان مصوب شده است که دستگاه‌های مربوط هرچه سریع‌تر با مراکز عرضه‌کننده تاناکورا برخورد و آنها را جمع‌آوری کنند. خادمی ادامه می‌دهد: چنانچه مراکز رسمی سراسر استان اقدام به فروش پوشاک غیربهداشتی تاناکورا کنند، از طریق ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سازمان بازرسی و همچنین سازمان صنعت و تجارت استان با آنها برخورد قانونی انجام خواهد شد. وی بر تلاش همه دستگاه‌ها و مراکز بهداشتی برای جمع‌آوری پوشاک تاناکورا در استان تاکید می‌کند و می‌گوید: مسئولان مربوطه لازم است منابع اعتباری لازم را برای انتقال پوشاک به انبار تملیکی استان فراهم کنند.

  • برخورد با فروشگاه‌ها 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در خصوص پوشاک تاناکورا بیان می‌کند: جمع‌آوری پوشاک تاناکورا در دستور کار برنامه ۶ ماهه نخست امسال سازمان قرار گرفته است. «محمدرضا صفی‌خانی» می‌افزاید: چنانچه فروشگاه‌های سطح شهر اقدام به فروش این‌گونه لباس‌ها کنند، به طور قطع با آنها برخورد می‌شود.

وی با بیان این‌که برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک تانکورا در محل‌هایی غیر از فروشگاه‌ها از وظایف این سازمان نیست، می‌گوید: با وجود این با کمک نیروی انتظامی، اتاق اصناف و شبکه بهداشت هماهنگی‌هایی برای جلوگیری از فروش تاناکورا در مبادی شهر انجام داده‌ایم. صفی‌خانی ادامه می‌دهد: بر اساس برنامه، ابتدا اتاق اصناف باید - ضمن شناسایی محل عرضه فروش تاناکورا - ابلاغیه و اخطاریه‌های لازم را صادر کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان می‌گوید: حمل لباس‌های جمع‌آوری شده و تحویل آنها به انبار تملیکی هزینه زیادی دارد در حالی که در حوزه قاچاق هیچ سرفصل هزینه‌ای در موافقت‌نامه‌های بودجه‌ای گنجانده نشده است.  صفی‌خانی با اشاره به وجود مشکلات بهداشتی در محصولات تاناکورا، از معاونت بهداشتی درخواست می‌کند که هزینه مورد نیاز را برای حمل و تحویل این لباس‌ها به انبار مذکور تامین کند.

  • لباس‌های تاناکورا باید آزمایش شوند

یک کارشناس بهداشت می‌گوید: عرضه و توزیع لباس‌های تاناکورا مختص لرستان نیست و در تمامی شهرها و استان‌ها دیده می‌شود به گونه‌ای که برخی برای خرید لباس‌ از این مراکز مبالغ گزافی نیز پرداخت می‌کنند. «سهیل اصغری» ادامه می‌دهد: عرضه و توزیع این لباس‌ها موضوعی کشوری است. لباس‌های تاناکورا یا از طریق گمرک و با مجوز یا به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند و به صورت علنی در مسیر فروش قرار می‌گیرند. وی بیان می‌کند: نکته مهمی که وجود دارد، ضعف قانون در این بخش است. این لباس‌ها باید آزمایش شوند و بعد توسط مردم مورد استفاده قرار بگیرند.

  • ضعف قانون در برخورد 

این کارشناس بهداشت اظهار می‌کند: این لباس‌ها حاوی بیماری‌های زیادی هستند و برای برخی از مردم نیز مشکلات زیادی ایجاد کرده‌اند. متاسفانه تصور عامه این است که این لباس‌ها بعد از شست‌وشو دیگر هیچ‌گونه خطری ندارند. وی می‌افزاید: اما متاسفانه بیماری‌هایی که در این لباس‌ها وجود دارد، با شست‌وشوی معمولی برطرف نمی‌شود و حتی برخی دارای بیماری‌های بسیار بسیار خطرناکی هستند.

اصغری می‌گوید: به هر روی، ضعف قانون نه‌فقط در برخورد با فروشگاه‌های عرضه لباس‌های تاناکورا، بلکه قلیان‌سراها، لبنیاتی‌های سنتی و... نیز کاملا مشهود است به طوری که بعد از قرار گرفتن این کالاها و محصولات در بازار، دولت از مردم می‌خواهد از آنها استفاده نکنند. وی ادامه می‌دهد: دولت هم از محل این کسب و کارها درآمد دارد و هم به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری و... امکان برخورد با آنها را ندارد به همین دلیل توپ را به زمین مردم می‌اندازد.

یکی از ارگان‌های مرتبط با موضوع لباس‌های تاناکورا دانشگاه علوم پزشکی لرستان است که با وجود پیگیری‌های زیاد خبرنگار همشهری برای گفت‌وگو در این زمینه، معاون بهداشتی این دانشگاه حاضر به پاسخگویی نشد.  

کد خبر 451507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha