پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

با ابلاغ اعتبارات ۵۶۲ میلیارد تومانی تملک دارایی سرمایه‌ای سال ۹۸ کرمانشاه، سهم هر شهرستان از این اعتبارات مشخص شد.  

فعالیت های عمرانی

به گزارش همشهری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به ابلاغ بودجه امسال استان گفت: بودجه در ۲ بخش اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای به استان ابلاغ شده که رقم آن در بخش تملک دارایی سرمایه‌ای استان ۵۶۲ میلیارد تومان است. «حبیب الله وفایی» افزود: این اعتبارات (عمرانی) از ۳ منبع اعتبارات استانی، درآمدهای ناشی از صادرات نفت و گاز و اعتبارات متوازن تامین می‌شود که به ترتیب رقم آن در بخش استانی ۱۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، در بخش درآمدهای ناشی از صادرات نفت و گاز ۹۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در بخش اعتبارات متوازن ۳۵۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

وی در مورد نحوه هزینه‌کرد اعتبارات این ۳ بخش گفت: اعتبارات استانی باید بر اساس شاخص‌های مصوب شده در استان توزیع شود. اعتبارات درآمدهای ناشی از صادرات نفت و گاز نیز بر اساس شاخص‌های توسعه‌نیافتگی توزیع شده و باید صرف نقاط کمتر توسعه‌یافته شود.

  • اعتبارات متوازن برای پروژه‌های نیمه‌تمام

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمانشاه گفت: اعتبارات متوازن برای پروژه‌های نیمه‌تمام و بخش‌هایی که با میانگین کشوری فاصله دارد، باید هزینه شود. شاخص‌ها در محل هزینه‌کرد این دسته اعتبارات مشخص است و اجازه جابه‌جایی ریالی از آن را نداریم. وفایی رویکرد هزینه‌کرد اعتبارات تملک دارایی امسال استان را ایجاد اشتغال گسترده با حفاظت از اشتغال موجود عنوان کرد و افزود: افزایش کارایی و همچنین انضباط و شفافیت در بودجه از دیگر رویکردها در هزینه‌کرد بودجه امسال خواهد بود. این مسئول هدف از اتخاذ این رویکردها را نزدیک شدن به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و کاهش نرخ بیکاری استان به میزان ۶ درصد طی ۳ سال آینده عنوان کرد که در سال اول کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری استان هدف‌گذاری شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بیان کرد: معیار هزینه‌کرد این اعتبارات نیز سند اقتصاد مقاومتی، سند اشتغال و سند رونق تولید خواهد بود. وی با بیان این‌که کار کارشناسی دقیقی روی توزیع بودجه امسال استان انجام شده، ادامه داد: در بخش توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان بین شهرستان‌ها، با توجه به شاخص‌های متعدد بیشترین سهم با اختصاص ۴۴/۱۳ درصد اعتبارات به شهرستان کرمانشاه اختصاص داده شده و اسلام‌آباد غرب با سهم ۷/۶۸ درصدی و هرسین با سهم ۵/۶۸ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. به گفته وفایی سهم شهرستان پاوه از محل این اعتبارات ۴/۱۱ درصد، ثلاث باباجانی ۲/۷۵ درصد، جوانرود ۹/۴ درصد، دالاهو ۲/۵۵ درصد، روانسر ۳/۵۲ درصد، سرپل ذهاب ۴/۹۷ درصد، سنقر و کلیایی ۴/۶۲ درصد، قصر شیرین ۱/۸۵ درصد، کنگاور ۳/۸۵ درصد، گیلانغرب ۴/۱۳ درصد و صحنه ۴/۹۲ درصد است.

  • ‌توزیع اعتبارات بر اساس ۳ سند اقتصادی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمانشاه با اشاره به رویکرد جدید استان در توزیع اعتبارات گفت: این رویکرد بر مبنای ۳ سند اقتصادی است که می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوبی در معیشت و اقتصاد استان باشد. «حبیب‌الله وفایی» با اشاره به توزیع اعتبارات عمرانی استانی بین شهرستان‌های کرمانشاه افزود: توزیع این اعتبارات بر مبنای ۳ سند جامع اشتغال، رونق تولید و اقتصاد مقاومتی صورت گرفته که این سندها هم بر اساس اسناد بالادستی تهیه شده و در حال اجرا هستند.

  • هشدار به دستگاه‌های اجرایی

وفایی تاکید کرد: اگر مدیران اجرایی استان براساس برنامه‌های مصوب اقدام به طراحی و اجرای دقیق، نظارت به‌موقع و پایش و ارزیابی کنند می‌توانیم با همین منابع کم به اهداف تعیین شده برسیم. اگر هم دستگاه‌های اجرایی طبق اسناد جامع اشتغال، رونق تولید و اقتصاد مقاومتی عمل نکنند، تخصیص اعتبار آنها با مکانیسم قانونی متوقف می‌شود و منابع این دستگاه‌ها در محل‌های دیگری هزینه می‌شود.

  • جذب منابع مالی جدید برای استان

به اعتقاد وفایی، مزیت‌های درآمدی زیادی از جمله منابع حاصل از کشف فرار مالیاتی، شناسایی منابع مازاد، فروش املاک بلااستفاده و... در استان کرمانشاه وجود دارد که لازم است برای احصای آنها تلاش کنیم. او همچنین به پیگیری هفته اخیر مسئولان ارشد استان برای جذب منابع اعتباری جدید اشاره کرد و گفت: پس از پیگیری‌های مکرر، هفته گذشته موفق شدیم از محل مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به استان کرمانشاه ۹۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کنیم که ابلاغ آن هم صادر شده است. به گفته وفایی، توافقاتی هم برای جذب منابع جدید از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان صورت گرفته که انتظار می‌رود به‌زودی منابع جدیدی را برای استان به ارمغان بیاورد. ‌

  • خط و نشان‌ استاندار برای مدیران ‌

استاندار کرمانشاه از مدیران استان خواست در هزینه‌کرد اعتبارات امسال استان مواردی مانند بهره‌وری و صرفه‌جویی را اولویت کار خود قرار دهند، در غیر این صورت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وظیفه دارد مانع کار آنها شود. «هوشنگ بازوند» به کاهش سقف بودجه کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال به علت مشکلات ناشی از تحریم، ۳ درصد از اعتبارات هزینه‌ای و ۱۰ درصد از اعتبارات عمرانی در کشور کم شده است.

وی افزود: این میزان کاهش در اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای موجب شده امسال رقم بودجه کشور در مجموع ۶۲ هزار میلیارد تومان نسبت به سال گذشته کاهش یابد. بازوند اظهار کرد: البته قرار است به جبران این کاهش بودجه، سازمان امور مالیاتی منابع جدیدی تعریف و از محل آن حدود ۷۲ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. در همین راستا از امور مالیاتی استان نیز می‌خواهیم که منابع جدیدی برای استان تعریف کند.

  • بهره‌وری؛ مهم‌ترین اولویت مدیران استان

استاندار کرمانشاه بهره‌وری را مهم‌ترین اولویت مدیران استان در زمینه هزینه‌کرد اعتبارات امسال عنوان کرد و افزود: اگر قرار باشد بودجه‌ای هزینه شود، اما بهره‌وری نداشته باشد، قطعا به اهداف خود نمی‌رسیم. بازوند صرفه‌جویی و پرهیز از صرف هزینه‌های غیرضروری را اولویت دیگر بودجه امسال دانست و ادامه داد: در شرایط تحریم مدیران بیش از هر زمان باید در هزینه‌های دستگاه خود صرفه‌جویی را مد نظر قرار بدهند.

وی بیان کرد: اگر دستگاهی نسبت به صرفه‌جویی بی‌تفاوت باشد، به راحتی تخصیص اعتبارات به آن انجام نمی‌شود و بعدا گلایه‌مند نباشند. استاندار از مدیران استان خواست با توجه به شرایط بودجه امسال از تعریف پروژه‌های جدید خودداری کرده و همه تمرکز خود را صرف تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام کنند. بازوند یادآور شد: به اندازه کافی پروژه نیمه‌تمام در استان داریم و مدیران باید تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بالا که تکمیل آنها می‌تواند به اقتصاد استان کمک کند را اولویت کار خود قرار دهند.

این مقام مسئول از مدیران و فرمانداران خواست تا پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را به عنوان اولویت کاری خود لحاظ کنند. استاندار به واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: مدیران باید پروژه‌هایی که نیمه‌تمام بوده و بخش خصوصی به آنها تمایل دارد را واگذار کنند و در این زمینه تمام مجوزهای لازم در اختیار آنها قرار دارد. بازوند با اشاره به مشخص شدن سهم هر شهرستان از بودجه امسال گفت: فرمانداران باید آخر مرداد با تشکیل جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، پروژه‌های خود را مشخص و آن را به شورای برنامه‌ریزی استان اعلام کنند تا کارهای مربوط در این زمینه سریع‌تر انجام شود.

  • ایجاد ۲۱ هزار شغل خالص   

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمانشاه می گوید: براساس سند جامع اشتغال استان کرمانشاه در سال ۹۸ باید ۲۱ هزار شغل خالص و ۶۰ هزار شغل ناخالص در استان کرمانشاه ایجاد شود. این مسئول اقتصادی در عین حال تاکید کرد که کاهش نرخ بیکاری بدون افزایش تولید و درآمد استان شدنی نیست؛ تولید هم نیازمند سرمایه‌گذاری است و ما در این زمینه منابع عمومی سال ۹۸ را به صورت اهرمی برای جذب منابع غیردولتی قرار داده‌ایم، از جمله تخصیص اعتبار در قالب کمک‌های فنی و اعتباری به طرح‌های اقتصادی، تکمیل زیرساخت‌های تولید و توسعه شهرک‌های صنعتی. وی تاکید کرد: برای اولین بار در تاریخ بودجه‌ریزی استان کرمانشاه همه منابع عمومی استان به صورت هدفمند هزینه می‌شوند.

کد خبر 451498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha