مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

امید کریمی: مرکز اطلاعات تلفن 118 ایران در ساعات زیادی از روز اشغال است. در خیلی از مواقع هم شماره تلفنی که درخواست می شود را ندارد.

به همه اینها باید اضافه کرد که در پایتخت ایران، خبری از کتاب راهنمای تلفن نیست.این مورد شاید در برخی از شهرهای کوچک ایران وجود داشته باشد، اما در شهرهای بزرگ مردم باید به همان 118 اکتفا کنند. اما اگر همه برنامه ها به خوبی پیش برود، اطلاعات تلفن 8080 در همه مراکز استان ها راه اندازی می شود.

پایلوت طرح در پارک علم و فناوری یزد راه اندازی شده است و از ابتدای سال 87 به یزدی ها خدمات می دهد. این سیستم با پشتیبانی وزارت علوم در راستای برنامه های خصوصی سازی طراحی شده است و مجریان آن از سال 82 در حال برنامه ریزی آن بوده اند.

مجموعه اطلاعات تلفنی 8080 به منظور ارائه کلیه اطلاعات فردی در یزد طراحی و راه اندازی شده است.

به گفته مهندس غلامرضا یوسفی، مجری طرح اطلاعات این مجموعه شامل آدرس و شماره تلفن خانه ها، واحدهای تجاری، صنعتی، ادارات و شماره تلفن ثابت و همراه (در صورت تمایل افراد) و مراکز گردشگری و درمانی است.

این سامانه تلفنی با نظارت و بازبینی دایمی قادر است آخرین اطلاعات را در اختیار مشترکان قرار دهد.

او به همشهری امارات می گوید: «در برخی از خدماتی که دولت ارائه می دهد، دقت لازم وجود ندارد. یکی از آنها 118 که کار خوبی است، اما فقط شماره تلفن و آدرس ارائه می دهد. اما ما می خواهیم جمع آوری اطلاعات داشته باشیم. برای آن رو به کار میدانی آورده ایم. نیروهای ما واحد به واحد از افراد اطلاعات شان را می گیرند و با رضایت و خواست آنها در بانک اطلاعاتی قرار می دهیم. اطلاعات تلفنی 8080 یک ارائه دهنده خدمات اطلاع رسانی در بخش غیر دولتی است و مکمل 118 محسوب می شود.»

اطلاعاتی که قرار است در 8080 ارائه شود، شامل شماره تلفن ثابت و همراه، آدرس پستی، ایمیل، مشخصات کامل واحدهای تجاری-صنعتی و مواردی از این دست است. مشاغل در این سیستم می توانند نوع خدماتی که ارائه می دهند را هم اضافه کنند.

البته این طرح شباهت های زیادی با «کتاب اول» دارد. کتاب اول که در دهه 70 منتشر شد حاوی اطلاعات مشاغل در تهران بود. اما تفاوتی که این سیستم با کتاب اول دارد، در سرعت به روز رسانی و سرعت دسترسی به اطلاعات است: «اطلاعات موجود در این مجموعه چون مستقیما از فرد گرفته می شود کامل تر و موثق تر است. در صورت جابجایی و تغییر آدرس، سیستم 118 قادر به شناسایی این افراد نیست ولی این سیستم به دلیل بازبینی دایمی و تحقیقات میدانی قادر است اطلاعات دقیق فرد مورد نظر را به مشترک عرضه کند.»

نکته اینکه تمامی این اطلاعات در پایگاهی اینترنتی هم قرار می گیرد که دسترسی به آنها را ساده تر هم می کند؛ www.safirbank.com .

در این سایت صاحبان مشاغل می توانند دفتر کار مجازی داشته باشند و خدماتشان را هم ارائه کنند و فروش آن لاین داشته باشند.

8080 تنها مرکزی است که اطلاعات افراد و مشاغل را به دو زبان فارسی و انگلیسی ارائه می دهد و قادر است به طور همزمان این اطلاعات را به صورت فارسی و انگلیسی در اختیار مشترکان و توریستها قرار دهد. این سیستم قادر است مهدهای کودک، مراکز تجاری، درمانی، گردشگری و مراکز تعمیرات نزدیک به محل کار و یا زندگی را ارائه دهد.»

کار میدانی مورد اشاره یوسفی، به طور متوسط در هر استان 50 نفر را مشغول به کار می کند که در استان های بزرگ ممکن است به 500 نفر هم برسد. اما جمع آوری اطلاعات در بخش مخابراتی در مرکز استان ها که اصلی ترین فعالیت در این سیستم است، حدود پنج میلیارد تومان برآورد هزینه شده است. برای استان یزد تاکنون 200 میلیون تومان هزینه شده است.

این هزینه قرار است از طریق صاحبان مشاغل تامین شود: «ارائه اطلاعات رایگان است، اما جذب اطلاعات هزینه شارژ دارد. این شارژ یک ساله است و برای تمدید آن، صاحبان مشاغل باید هزینه ای بپردازند.»

آنطور که یوسفی می گوید، هزینه های شارژ در حال حاضر با تخفیف های 90-80 درصدی دریافت می شود: «در حال حاضر به صورت وجه نقد دریافت می شود. اما قرار است هزینه شارژ از طریق  قبض تلفن پرداخت شود.»

به گفته یوسفی، این طرح در سال 87 در هفت مرکز استان اجرایی می شود؛ کرمان، اصفهان، خوزستان، فارس، خراسان جنوبی و چند شهرستان تهران. در این سیستم مردم از شهرستان های هر استان با یک شماره تلفن با سیستم اینترنتی VOIP به مرکز استان متصل می شوند و اطلاعات مورد نیازشان را دریافت می کنند. آنطور که مجری طرح می گوید، مخابرات شماره ملی 1514 را به آنها پیشنهاد داده است: «اما از ما یک و نیم میلیارد تومان پول خواستند.

اما مخابرات اگر خدمات 118 را به بخش خصوصی واگذار کند، سالانه پنج میلیارد تومان صرفه جویی خواهد داشت.» به همین دلیل در یزد شماره هفت رقمی 7258080 برای دسترسی افراد به اطلاعات اعلام شده است و تا پیش از روزهای پایانی سال 86 شروع به کار می کند: «اگر 1514 و سا هر شماره دیگری که کابری ملی داشته باشد، ارائه نشود، در دیگر شهرستان های ایران همین شماره 8080 را با پیش شماره هر شهرستان برای دسترسی شهروندان به اطلاعات مورد نیازشان اعلام می کنیم.»

همشهری امارت

کد خبر 45116

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز