درحالی‌که سال گذشته حکم قطعی برای پرونده عباس کیارستمی صادر و اعلام شد حکم جدیدی برای پرونده عباس کیارستمی صادر نمی‌شود رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی گفت: برای ارائه پرونده پزشکی عباس کیارستمی درخواستی نداشتم اما اگرآقای کیارستمی به ما درخواست دهند، برای ارائه پرونده پزشکی پدرشان اقدام خواهیم کرد.

كيارستمي

محمدرضا ظفرقندی، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در نشست خبری خود که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد در واکنش به مطالبه بهمن کیارستمی برای دریافت پرونده پزشکی پدرش، گفت: در دوره بنده در سازمان نظام پزشکی هیچ درخواستی در این زمینه به سازمان نظام پزشکی نرسیده است و اگر آقای کیارستمی به ما درخواست دهند، برای ارائه پرونده پزشکی پدرشان اقدام خواهیم کرد.

وی درادامه افزود: پرونده قسمت اول درمان آقای کیارستمی که درایران انجام شد در بیمارستان موجود است والبته بخشی ازدرمان هم درفرانسه اتفاق افتاد که پرونده آن در دسترس ما نیست. بنابراین اگرآقای کیارستمی به ما درخواست دهند، برای ارائه پرونده پزشکی پدرشان اقدام خواهیم کرد.

ظفرقندی در ادامه درباره قطع همکاری بیمارستان‌های خصوصی با برخی بیمه‌های تکمیلی گفت: در این زمینه تصمیم با بیمارستان‌های خصوصی است. به هر حال بیمارستان خصوصی برای انجام کار درمان یک سری ضوابط اقتصادی نیاز دارد و باید هزینه‌هایش با درآمدهایش مطابق باشد. اگر یک بیمارستان خصوصی نتواند پاسخگوی هزینه‌هایش باشد نمی‌تواند حقوق پرسنل و سایر هزینه‌هایش را بپردازد. بنابراین وقتی بیمارستان ارزیابی می‌کند که یک بیمه تکمیلی در یک سال پول خدماتش را نداده، نمی‌تواند قراردادش را ادامه دهد. بنابراین باید بیمه‌های تکمیلی را تقویت کنیم تا در زمان مناسب هزینه‌های بیمارستان‌ها را جبران کنند.

وی گفت: براساس قانون، بیماران می‌توانند با مراجعه به پزشکی قانونی یا سازمان نظام پزشکی درخواست خود را برای دریافت پرونده کامل ارائه دهند.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی، در پاسخ به سؤال دیگری درباره تأثیر تحریم‌ها بر حوزه سلامت کشور، گفت: ما تلاش می‌کنیم تا اثر تحریم‌ها بر حوزه سلامت کاهش یابد. در این راستا از همه مجامع بین‌المللی استمداد کرده‌ایم و بنده نامه‌ای را خطاب به آقای ادریس جزایری - گزارشگر ویژه حقوق بشر نوشتم و به سازمان ملل نیز منعکس کردیم که حتی در جنگ هم تحریم دارو و وسایل پزشکی و ایجاد محدودیت برای درمان بیماران، کودکان و... کاری غیرقانونی است. این ظلم است که می‌گویند دارو و تجهیزات پزشکی شامل تحریم نیست، اما در عمل به‌دلیل انسداد کانال‌های مالی همچنان تحریم یکجانبه آمریکا در حوزه سلامت اعمال می‌شود. البته وزارت بهداشت تمام تلاشش را انجام می‌دهد تا بتواند به‌نحوی مشکلات را که به‌دلیل وجود تحریم‌ها در حوزه سلامت ایجاد می‌شوند، جبران کند.

وی ادامه داد: گاهی مشکلات به حد بحران می‌رسند، اما با پیگیری‌ها حل می‌شوند؛ به‌عنوان مثال چندی پیش با کمبود رگ‌های مصنوعی مواجه شدیم، اما در این زمینه با سازمان غذا و دارو مکاتبه کردیم و تمهیداتی انجام و این کمبود برطرف شد؛ به‌طوری‌که میزان مورد نیازمان تا اواسط سال آینده تامین شد.

سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان‌ها بیشترین مرگ‌ومیر درکشور

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در ادامه با بیان اینکه بیشترین میزان عمر از دست رفته در کشور ما به‌دلیل تروماست، گفت: معنی این موضوع این است که بیشترین قربانیان تروما در کشور ما جوانان هستند. البته بیشترین مرگ‌ومیر در کشورمان به‌دلیل سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان‌ها رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه میزان تصادفات جاده‌ای در کشور طی دو سال اخیر افزایش یافته است، گفت: باید هدف‌مان پیشگیری و به ورطه تروما نیفتادن باشد. در اینجا نقش آموزش عمومی و فرهنگسازی‌ باید مطرح شود.

ظفرقندی همچنین به بحث تبلیغات کالاهای سلامت اشاره کرد وگفت: رسانه‌ها می‌توانند در حوزه تبلیغات هم به‌صورت کمک رسان به سلامت مردم ظاهر شوند و هم به سلامت مردم آسیب بزنند. متأسفانه در برخی رسانه‌ها تبلیغات غیرواقعی ارائه می‌شود و حتی تبلیغ فرآورده‌های آسیب رسان اتفاق می‌افتد. این در حالی است که طبق بند «ب» ماده ۳قانون نظام پزشکی تمام تبلیغاتی که در عرصه سلامت انجام می‌شود باید تحت نظارت سازمان نظام پزشکی باشد.


* افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت رشته‌های پزشکی

رئیس سازمان نظام پزشکی همچنین از افزایش صد درصدی ظرفیت دانشجویان علوم پزشکی طی سال‌های اخیر خبر داد وگفت: حدود ۱۳۹هزار پزشک در جامعه داریم و این عدد یعنی نسبت ۱.۷۴ صدم به ازای هر هزار نفر. این عدد به نسبت سایر کشورها عدد خوبی است و نمی‌توان آن را با سرانه کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم. در کشورهای حوزه خودمان سرانه پزشکی در پاکستان ۰.۸، عربستان ۱.۴، امارات ۱.۷، سنگاپور ۱.۵ و چین ۱.۴ است. البته باید برای مناطق محروم تسهیلات ویژه‌ای فراهم کنیم، ظرفیت ۳۰درصد جذب دستیار تخصصی از ظرفیت بومی پذیرفته می‌شود که این علاوه بر ظرفیت‌های تثبیت شده اخیر است. تا سال ۱۴۰۴ در هیچ بخشی کمبود پزشک نخواهیم داشت و در برخی رشته‌ها نیز مازاد هستند.

ظفرقندی افزود: بحث مهاجرت پزشکان ابعاد اجتماعی دارد و خارج از حوزه تصمیم‌گیری ما است، باید با فراهم کردن شرایط، تلاش کنیم پزشکان را نگه داریم. تعدادی از فارغ‌التحصیلان به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند که این موضوع به‌معنای خروج سرمایه از کشور است و باید شرایط داخلی را ارتقا دهیم.

  • پزشکان ملزم به اجرای قانون هستند

وی درخصوص مالیات پزشکان گفت: ارقام مختلفی ارائه شده است که این آمار در کمیسیون بهداشت با حضور نمایندگان مرکز پژوهشگاه مجلس و نمایندگان امور مالیاتی برگزار شد و آنها اعداد اعلام شده را تکذیب کردند. ما به قانون نصب پایانه فروشگاهی پایبندیم و هر قانونی باید از مسیر صحیح اجرا شود و همکاران در راستای راحتی حال بیماران از کارتخوان استفاده کنند و جدا کردن یک صنف و تبعیض درست نیست و در لایحه بودجه سال ۹۸ تبعیض ایجاد شده است.

کد خبر 451066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha