جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

ستاره حجتی  - گرگان-خبرنگار:  «افزایش مهاجرت در گلستان»؛ خبری کوتاه که معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار گلستان آن را تایید می‌کند و معتقد است؛ پشت همین خبر کوتاه بیش از ده‌ها مساله و موضوع برای واکاوی، بررسی و هزاران دغدغه وجود دارد.  

تغییرات اقلیمی در ایران

«عبدالرضا چراغعلی» می‌گوید: مهاجرت به گلستان در حالی زیاد شده که این استان زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم را برای پذیرش مهاجران جدید در اختیار ندارد. تغییرات اقلیمی در کشور و بروز مشکلات اقتصادی و رشد بیکاری در استان‌های مبدا این سفر ماندگار، سبب افزایش مهاجرت از استان‌های جنوبی و شرقی کشور به گلستان شده است. وی‌ می‌افزاید: بی‌شک تداوم مهاجرت چالش‌های اقتصادی گلستان را بیشتر خواهد کرد، زیرا اکنون برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه استان تحت تاثیر سیل مهاجرت قرار گرفته و این مساله حتی بر نحوه توزیع اعتبارات استان تاثیر زیادی گذاشته است.

  • برپایی نشست‌های کارشناسی

چراغعلی خواستار توجه ویژه مسئولان کشوری و استانی و در نظر گرفتن راهکار ویژه برای کنترل سیل مهاجرت به گلستان است. این مسئول اظهار می‌کند: به زودی نشست‌های کارشناسی مشترکی با مسئولان سیاسی، امنیتی استان‌های مبدا مهاجرت به‌ویژه خراسان جنوبی، سمنان و سیستان و بلوچستان خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم با برگزاری این نشست‌ها راهکارهای مناسبی برای کنترل این مشکل در نظر بگیریم. تعداد مهاجران به گلستان از استان‌های نامبرده به اندازه‌ای است که اگر در امتداد محورهای شرقی استان حرکت کنید، تعداد زیادی از روستاها و سازمان‌های تازه‌تاسیس را می‌بینید که به نام‌های غیر محلی و با گویش‌های غیر گلستانی نامگذاری شده‌اند، اما وقتی به تعداد مهاجران غیر ایرانی گلستان نیز توجه کنیم، مشکل بزرگ‌تر می‌شود.

  • توضیح معاون استاندار

چراغعلی درباره این‌که مقصود از کمبود زیرساخت‌ها برای مهاجران چیست، می‌گوید: امکان توسعه اشتغال، اسکان مردم در شهرها و دور از اقامتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی، امکان رسیدگی به امور اجتماعی حاصل از مواجه‌های فرهنگی اقوام گوناگون و بسیاری موارد دیگر. وی ادامه می‌دهد: امروز ما در استان نقاط جمعیتی داریم که معمولا به نام سازمان شناخته می‌شوند و با این که مختصات روستا را دارند، اما روستا نیستند و کد روستایی ندارند. این نقاط یا روستاهای غیررسمی معمولا حاصل استقرار مهاجران هستند. این مسئول اضافه می‌کند: همه ساکنان گلستان چه آنها که سال‌ها در استان سکونت دارند و چه آنها که مدت زیادی از سکونتشان نمی‌گذرد، فرصت‌های توسعه استان هستند.

  • پیامدهای مهاجرت

یک دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی اهل گرگان با بیان این‌که مهاجرت، پدیده جدیدی نیست به همشهری می‌گوید: مهاجرت پدیده نیست که بخواهیم دوره‌ای برای آن متصور شویم. تاریخ بشر همواره با مهاجرت همراه بوده است. این مساله را حتی می‌توان در تاریخ ایران نیز مشاهده کرد. حمید منصوریان» اظهار می‌کند: مهاجرت‌های تاریخی ایران اغلب یا خودخواسته بودند یا اجباری. یعنی در مواردی برخی اقوام به علت شرایط جغرافیایی و طبیعی مانند خشکسالی‌ مهاجرت کرده‌اند که جزو مهاجرت‌های خودخواسته به شمار می‌آید. در گذشته، پادشاهان برخی اقوام را به اجبار و با اهداف نظامی و سیاسی به منطقه‌ای گسیل می‌کردند. اگر نگاهی به تاریخ اقوام مهاجر در گلستان بیندازیم، متوجه می‌شویم که هر ۲ مورد در گلستان اتفاق افتاده است. این دانشجوی جامعه‌شناسی در خصوص پیامدهای منفی رشد مهاجرت به گلستان می‌گوید: باید برای پیامد منفی تعریف علمی‌ داشته باشیم.

مهاجرت بین استانی امری عادی و طبیعی است. هر شهروند در هر نقطه از کشور دوست داشته باشد می‌تواند زندگی کند، اما متاسفانه از نگاه عام، حضور افراد با فرهنگ و ساختار اجتماعی متفاوت به عنوان مهاجر در شهر و استان میزبان، به نوعی آسیب تلقی می‌شود که این باور از اساس و بنیان غلط است. منصوریان توضیح می‌دهد: این‌که می‌گویند مهاجرت‌ها ممکن است پیامدهای منفی با خود داشته باشند، به مساله جمعیت برمی‌گردد. یک شهر یا یک استان را به عنوان یک ظرف در نظر بگیرید که می‌خواهید در آن ماده‌ای بریزید. بی‌شک ظرف تا اندازه‌ای که گنجایش دارد، آن ماده را می‌تواند نگه دارد و بیش از آن را پس می‌زند. وی می‌گوید: استان ما هم مانند ظرفی است که گنجایش محدودی دارد. زیرساخت‌های استان کفاف همین جمعیت فعلی را هم نمی‌دهد. حالا اگر بخواهد جمعیت بیشتری را پذیرا باشد، بی‌شک این تصمیم‌گیری پیامدهای منفی به همراه خواهد داشت.

کد خبر 451024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha