پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۰
۰ نفر

قیمت نفت در بازارهای جهانی روز کم‌نوسانی را تجربه کرد؛ اتفاقی بر خلاف انتظار خریداران نفت در دنیا که تصور می‌کردند با بالا گرفتن سایه افکندن اختلافات تجاری بین ۲ غول اقتصادی جهان یعنی چین و آمریکا تقاضا برای طلای سیاه افت شدید خواهد داشت و حتی قیمت هر بشکه نفت با ریزش شدید مواجه خواهد شد.

جهش قیمت نفت در پی تحریم‌های جدید آمریکا

به گزارش رویترز، پس از آنکه ترامپ به صورت یک طرفه به آتش بس تجاری با چین پایان داد و اعلام کرد آمریکا بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای آمریکا تعرفه ۱۰ درصدی خواهد بست، قیمت نفت برنت در هفته گذشته بیش از ۹ درصد کاهش یافته است. با این وجود برخی تحلیل‌گران می‌گویند: سرمایه گذاران درگیر تاثیرات جنگ تجاری هستند، قیمت نفت همچنان تحت فشار است.

  • کاهش ذخایر نفت خام ایالات متحده

با حرکت بازارجهانی نفت به سوی ایجاد روندهای جدید مراکز پژوهشی گزارش‌های تازه خود را در این باره منتشر کردند. دیروز برآورد انستیتوی نفت آمریکا از میزان ذخایر نفت خام این کشور منتشر شد این آمار نشان می‌دهد میزان ذخایر نفت خام ایالات متحده بیش از حد انتظار کاهش یافته و این تا حدودی موجب تقویت قیمت نفت شده است. آمارهای رسمی دولت آمریکا در مورد میزان ذخایر نفت امروز منتشر می‌شود.

نظرسنجی موسسه معتبر پلاتس نشان داد اوپک در ژوییه با کاهش تولید بزرگترین اعضایش شامل عربستان سعودی، ایران، نیجریه، لیبی و ونزوئلا، کمترین میزان تولید نفت را در پنج سال گذشته داشته است. بر اسان این گزارش تولید اوپک در ژوییه با وجود رشد تولید ۶ عضو این گروه، به ۲۹.۸۸ میلیون بشکه در روز سقوط کرده که ۲۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از ژوئن بود که نشان می‌دهد پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید در ژوییه افزایش یافت زیرا عربستان سعودی بسیار پایین‌تر از سقف تولیدش، نفت تولید کرد و پایبندی کمتری عراق و نیجریه به پیمان محدودیت عرضه را جبران کرد.

  • نوسان تولید نفت در جهان

بر اساس نظرسنجی پلاتس، تولید نفت ایران در ژوییه ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۲.۳۰ میلیون بشکه در روز رسید. همچنین تولید نفت ونزوئلا ۳۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و به ۷۳۰ هزار بشکه در روز رسید نیجریه هم  از نظر پایبندی به کاهش تولید، بدترین عملکرد را داشت و تولیدش در ژوییه ۲۴۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سقف تولید ۱.۹۳ میلیون بشکه در روز بود.

اما این کشور آفریقای غربی موفق شد تولیدش را در ژوییه ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و بخشی از افزایش تولیدی که در فاصله مه تا ژوئن داشت را جبران کند. از سوی دیگر لیبی در ژوییه ۱.۰۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۴۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه پیش از آن بود. فعالیت میدان الشراره که بزرگترین میدان نفتی لیبی است به دلیل تعطیلی‌های ناخواسته با اختلال روبرو شد. این گزارش می‌افزاید: عراق پایبندی به توافق کاهش تولید اوپک را در ژوییه کمتر کرد و تولیدش با ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش، به ۴.۷۸ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۷۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه این کشور بود. رشد تولید عراق به دلیل صادرات بالاتر از پایانه‌های جنوبی بود با این حال با کاهش بارگیری نفت از منطقه نیمه خودمختار کردستان جبران شد. اما تولید عراق از ماه مه که رکورد ۴.۸۲ میلیون بشکه در روز تولید کرده بود، کاهش پیدا کرده است.

  • احتمال تشدید عرضه اضافه

گزارش شرکت نفتی انی ایتالیا نشان می‌دهد حجمی زیاد از تولید جدید نفت خام از سوی آمریکا و کانادا در راه بازار است. این شرکت اعلام کرد آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شد، اما این اتفاق ترکیب انواع نفت خام ارائه‌شده در بازارها را نیز تغییر داد. افزایش تولید نفت شیل آمریکا سبب شده است سهم عرضه نفت خام نوع سبک شیرین در بازارهای جهانی به بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد، در حالی که تحریم‌های آمریکا ضد ونزوئلا و افت تولید مکزیک سبب شده است سهم نفت خام متوسط ترش به کمتر از ۴۰ درصد از کل نفت خام عرضه شده در جهان برسد.

  • ادعای بلومبرگ درباره نفت ایران

شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ بر اساس بررسی خود مدعی شد تولید نفت ایران در ماه جولای ۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۲.۲۱ میلیون بشکه رسیده است. بر اساس نظرسنجی بلومبرگ از مقامات، تحلیلگران و آمارهای رهیابی نفتکش ها، این کاهش بیشترین کاهش در میان ۱۴ عضو اوپک بوده است. تولید نفت اوپک نیز ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۲۹.۸۷ میلیون بشکه در روز رسیده است که کمترین میزان در ۵ سال اخیر به شمار می‌رود.

کد خبر 450921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha