خدیجه نوروزی:نگاهی به آمار گردشگران ورودی در سالهای اخیر نشان از حضور پررنگ عراقیها در صنعت گردشگری ایران دارد اما فارغ از مشترکات فرهنگی و مذهبی و هممرز بودن با کشور ما، باید دید که چقدر تبلیغات در این حضور موثر بوده و اساسا چقدر باید این حجم از ظرفیت را مزیت دانست و یکجانبه روی آن متمرکز شد؟

محمد ابراهيم لاريجاني -مديركل دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري سازمان ميراث فرهنگي-

محمد ابراهیم لاریجانی -مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی- در گفتوگو با همشهری در مورد حضور عراقیها در ایران میگوید: «شناخت در گردشگری حرف اول را میزند.   بیشتر جمعیت ۲میلیون و ۵۰۰هزار گردشگر عراقی، در وهله اول با هدف زیارت به ایران میآیند. آنها شهرهای مذهبی قم و مشهد را به خوبی میشناسند و این شهرها بیشتر گردشگران زیارتی عراقی را پذیرا هستند.

البته با تبلیغاتی که در چندسال اخیر صورت گرفته عراقی علاقهمند به بازدید از شهرهای مازندران هستند و برای کارهای درمانی به تهران هم مراجعه میکنند. ما نیز در برنامه های تبلیغاتی در این کشور، برای معرفی ایران در قالب تور آشناسازی در عراق، بیشتر تمرکزمان روی محصولات تفریحی و سلامت است، چون آنها شناخت بسیار کمی از جاذبه های گردشگری شهرهای غیرمذهبی دارند. امسال تصمیم ما این است که در کنار زیارت، محصولات دیگر خود، مانند گردشگری تفریحی- توریستی و تاریخی- فرهنگی را نیز معرفی کنیم؛ یعنی گردشگر عراقی در کنار زیارت در مشهد و قم، سری هم به استانهای گیلان، کیش، فارس و... بزند. »

  • ۳۰کشور در فهرست بازار هدف گردشگری

اختصاص بیشترین آمار به معنای این نیست که باید تمام تمرکزها را روی جذب توریست از کشورهای عرب زبان گذاشت. لاریجانی در این مورد میگوید: «بازار هدف ما ۳۰کشور از ۸۴ کشور دنیاست که فقط همسایگان ما نیستند و شامل کشورهایی از اروپا، آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، هممرز و همسایه است. ما به ترکیب این ۳۰کشور نیاز داریم چون هرکدام  از اینها در فصول خاصی از سال به ایران میآیند. اروپاییها ۴ماه از سال، چینیها ۳ماه از سال، آذربایجانیها ۷ماه از سال و عراقیها هر ۱۲ماه از سال، با اهداف گوناگونی به ایران میآیند. بنابراین اگر فقط روی کشورهای همسایه تمرکز کنیم سیاست درستی نیست.

ما باید به تناسب ظرفیتهایمان، هم دنبال توریست ۳ستاره بگردیم و هم توریست ۵ستاره. هم برای آثار مذهبیمان دنبال توریست باشیم  و هم برای ظرفیتهای گردشگری سلامت و جاذبههای تاریخی و فرهنگی مان، چون ما برخلاف کشورهای اروپایی که در گردشگری حداکثر ۳محصوله هستند چندمحصولی هستیم. به همین دلیل است که برخی از سیاست دوستانی که به دنبال پیادهسازی تجربه جهانی در ایران هستند، جواب نمیدهد. ما در ایران ۳۱ استان داریم و چندده محصول گردشگری که هر کدام در فصول مختلف سال میتوانند توریست خودشان را داشته باشند؛ بنابراین ما باید به همه محصولات و همه کشورهای هدف توجه کنیم».

  • تبلیغات سال ۹۸ برای جذب توریست:

*  برگزاری ۲۰نمایشگاه گردشگری در سال ۹۸ در چین، اروپا، هند، ترکیه، آذربایجان، عراق، ارمنستان و دبی

*  معرفی بیزینس‌ها و آژانس‌های مسافرتی به کشورهای بازار هدف

*  تهیه اقلام تبلیغاتی با تولید محتوای متناسب با علایق و سلایق بازارهای هدف به ۶ زبان

*  برگزاری هفته‌های فرهنگی با همکاری رایزن‌های فرهنگی ایران (سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) در ۱۰کشور هدف

*  تهیه فیلم و کلیپ‌های کوتاه گردشگری به زبان‌های مختلف (به شکل نریشن و زیرنویس)

*  بازاریابی دیجیتال مارکتینگ از طریق شناسایی فضاهای مجازی هریک از بازارهای هدف

*  تورها آشناسازی ترکیبی و تخصصی برای خبرنگاران، برای دفاتر خدمات مسافرتی، افراد تاثیرگذار و مرجع، سلبریتی‌ها و هنرمندان کشورهای هدف. (اواخر مرداد گروه‌هایی از ایرلند و انگلیس وارد کشور می‌شوند.)

کد خبر 450916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha