همشهری آنلاین: تونی موریسون، نویسنده‌ی شهیر آفریقایی-آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۹۳ در ۸۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

توني موريسون

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین،در بیانیه‌ای که خانواده موریسون در روز سه‌شنبه منتشر کردند اعلام شد تونی موریسون پس از مدت کوتاهی حضور در مرکز پزشکی مونتوفیور در نیویورک روز دوشنبه از دنیا رفت. خانواده موریسون در این بیانیه نویسنده‌ «دلبند» را مادر و مادربزرگی دوست‌داشتنی معرفی کردند: «اگرچه دچار فقدانی عظیم شده‌ایم اما شاکریم که او زندگی بلند و سالم داشته است. از همه انسان‌هایی که شخصا یا با حمایت از آثارش ما را در این شرایط سخت همراهی کردند ممنونیم. از همه درخواست می‌کنیم به ما اجازه دهند در محفل خانوادگی برایش عزاداری کنیم. »
 
طی پنج دهه گذشته موریسون در عمل اثبات کرده است که هم نیاز و هم هدیه نوع بشر است و انسان‌ها برای به دست آوردن آگاهی فرهنگی به او نیاز دارند. «آبی‌ترین چشم»، نخستین کتاب خانم موریسون طبیعت ادبیات آمریکا را تغییر داد و در پی آن رمان‌ها، آثار غیرداستانی، و حتی نمایشنامه‌ها و کتاب‌های کودک زیادی منتشر شد که برای خانم نویسنده جایزه نوبل ادبیات، جایزه پولیتزر، و همچنین مدال آزادی بنیاد ریاست‌جمهوری را به ارمغان آورد.
 
موریسون نخستین نویسنده آفریقایی بود که توانست جایزه نوبل ادبیات را به دست آورد. سال ۲۰۱۲ باراک اوباما به او مدال آزادی هدیه کرد و در سال ۲۰۰۸ جایزه گرمی را دریافت کرد.
 
موریسون در سال ۱۹۳۱در اوهایو به دنیا آمد. در سال ۱۹۵۳ از دانشگاه هَووارد مدرک کارشناسی و در سال ۱۹۵۵ مدرک کارشناسی ارشدش را از دانشگاه کورنل دریافت کرد. هفت سال در دانشگاه هَووارد تدریس کرد و بعد از آن در  دانشگاه پرینستون تدریس کرد.
 
در سال ۱۹۵۸ با هارولد موریسون ازدواج کرد، دو فرزند به دنیا آورد و در سال ۱۹۶۴ از معمار جامائیکایی جدا شد.
 
در سال ۱۹۸۸ جایزه کتاب آمریکا و پولیتزرِ بهترین داستان را برای رمان «دلبند» به دست آورد. ده سال بعد اقتباسی سینمایی از «دلبند» با بازی اُپرا وینفری تولید شد.
 
نخستین داستانش را تحت عنوان «آبی‌ترین چشم» در سال ۱۹۷۰ نوشت و «خدا به بچه کمک کند»، «سولا»، «آواز سلیمان»، «بهشت»، و «عشق» از دیگر رمان‌هایش هستند.
 
موریسون از چندین دانشگاه معتبر جهان از جمله هاروارد، آکسفورد، ژنو، و روتگرز دکترای افتخاری دریافت کرده است.
 
در سال ۱۹۷۷ جایزه حلقه منتقدین کتاب ملی آمریکا را برای «آواز سلیمان» گرفت و بنیاد قلم آمریکا در سال ۲۰۱۶ از موریسون برای یک عمر دستاورد ادبی تقدیر کرد.

کد خبر 450819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha