همشهری آنلاین: چهارمین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و خصوصی‌سازی روز شنبه 4 اسفند 86، با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران رسما کار خود را آغاز کرد.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، علی صالح‌آبادی - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار - در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: چهارمین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و خصوصی‌سازی، فرصت خوبی برای دست‌اندرکاران بورس، شرکت‌های تولیدی و کارگزاران بازار سرمایه است.

وی افزود: بورس نیازمند ارتباط مطلوب با مردم است و برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها، نقش بسزایی را در افزایش این تعاملات دارد.

صالح‌آبادی به افتتاح بورس فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی اشاره کرد و اظهار گفت: استقبال خوبی از راه‌اندازی این بورس در رسانه‌های داخلی و خارجی صورت گرفت که امیدواریم شرایط برای تشکیل بورس بین‌المللی نفت هرچه سریعتر فراهم شود.

وی با بیان اینکه به زودی معاملات آتی در بورس کالای ایران راه‌اندازی می شود، گفت: این معاملات تا پایان اسفندماه جاری افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری درکشور فراهم شده است، گفت: تعدادی از کارگزاران نیز آمادگی خود را راه‌اندازی این صندوق‌ها پیش از پایان سال اعلام کرده‌اند.

صالح‌آبادی از تدوین کتاب راهنمای بازار اولیه خبر داد و گفت: در این کتاب تمامی فرم‌ها و مراحل تشکیل شرکت‌های سهامی و افزایش سرمایه آنها به چشم می‌خورد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه شبکه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) با حضور 14 شرکت فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: 45 شرکت تا پایان هفته منتهی به 9 اسفند به این شبکه اطلاع‌رسانی اضافه خواهند شد علاوه بر اینکه باید تا اواخر سال آینده تمامی شرکت‌های بورسی عضو این شبکه شوند.

صالح‌آبادی خاطر نشان کرد: هم اکنون بورس‌های کالای ایران و اوراق بهادار از طریق کارگزاران مشترک با یکدیگر در ارتباط هستند که خوشبختانه تعامل خوبی میان این دو بورس وجود دارد.

وی از برگزاری مذاکرات مسئولان سازمان بورس و اوراق و بانک مرکزی خبر داد و گفت: در این مذاکرات راه‌های تعامل بازار سرمایه و پول مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار امیدواری کرد که سال آینده، سالی برای بین‌المللی شدن بورس باشد.

در ادامه این مراسم - مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران - سریعترین راه تامین مالی برای نهادهای مختلف را بورس اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه بورس می‌تواند قراردادهای مختلفی را اخذ کند، تامین مالی از این طریق نسبت به بانک‌ها بسیار سریعتر است.

علی‌اکبر هاشمیان با بیان اینکه وجود سرمایه در خصوصی‌سازی حیاتی و ضروری است، افزود: بورس می‌تواند کمک‌ شایانی را در گسترش خصوصی‌سازی ایفا کند.

وی آزادسازی، پشتیبانی جانشینی دولت و تسریع در امر سرمایه‌گذاری را از اصول ضروری برای تحقق برنامه‌های خصوصی‌سازی اعلام کرد و گفت: با وجود این که دو نهاد بانک و بورس در امر تامین مالی رقیب یکدیگر هستند، اما می توانند پشتیبان یکدیگر باشند.

وی در خصوص مزایای تامین مالی توسط بورس، گفت: بطور کلی بانک‌ها از برگشت سرمایه‌ خود نگرانی‌های زیادی دارند، اما برگشت سرمایه در بورس تضمین شده است.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، آزادسازی را لازمه خصوصی‌سازی اعلام کرد و افزود : تا زمانی که دولت آزدسازی مناسبی انجام ندهد، خصوصی‌سازی محقق نخواهد شد.

هاشمیان تامین مالی مناسب را مهمترین هدف بورس‌ها دانست و اظهار داشت: بورس از این طریق می‌تواند کمک‌های زیادی را به رشد اقتصادی کشور کند.

علی رحمانی - مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران - نیز در ادامه این مراسم گفت: ایران شایستگی آن را دارد که به مرکز مالی خاورمیانه تبدیل شود.

وی در مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی سازی به موقعیت اقتصادی و ژئوپلتیکی بی نظیر ایران اشاره کرد و افزود: در سند چشم انداز بر این موقعیت ممتاز تاکید شده و باید از فرصت های موجود و بالقوه در جهت افزایش نرخ رشد اقتصادی استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: دستیابی به این اهداف نیازمند تجهیز و تخصیص سرمایه های زیادی است که بازار سرمایه می تواند این مهم را انجام دهد.

رحمانی با بیان اینکه ایران از زیر ساخت های مناسب، نیروی کار آموزش دیده و امکانات طبیعی زیادی برخوردار است، اظهار داشت: باید با ایجاد چارچوب قانونی مناسب، افزایش شفافیت و ثبات مقرراتی، آینده نگری بلندمدت و پایبندی و احترام به قانون زمینه جذب سرمایه های داخلی و خارجی را فراهم کرد.

وی با اشار به ستون‌های بازار سرمایه گفت: توسعه بازار سرمایه مستلزم شناخت و تقویت ستون های آن است و اساسی‌ترین موضوع در این بخش وجود اعتماد است.

مدیرعامل شرکت بورس تاکید کرد: با ایجاد اطمینان و منصفانه بودن بازار، ما ظرفیت بازار را برای پاسخگویی به نیازهای متنوع سرمایه‌گذاران و ناشران داخلی و بین‌المللی افزایش خواهیم داد.

وی در خصوص ستون دوم بازار سرمایه افزود: دومین ستون ایجاد محیطی است که بتوان به ضعف خدمات مالی حیات بخشید و رقابت را ترویج کرد. مقررات زدایی با هدف توانمند کردن بانک ها، بیمه‌ها و ارایه خدمات مالی سبب کارآیی بیشتر خواهد شد.

وی سومین ستون بازار سرمایه را بهبود محیط مقرراتی دانست و گفت: این ستون باید موجب تقویت ستون های اول و دوم شود.

به گفته وی، چهارمین ستون به محیط بزرگتری مربوط می‌شود که بازار مالی ما را احاطه کرده است که این بخش شامل بهبود محیط کسب و کار در کشور، بهبود زیرساخت های لازم جهت صنعت مالی و توسعه استعدادهای مالی و حسابداری است.

وی اضافه کرد: هرچقدر معاملات توسط افراد حرفه‌ای تر انجام شود، شادابی بازار بیشتر خواهد شد، به طوری که ارتباط مردم به شکل غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکتهای سرمایه‌گذاری که توسط افراد حرفه‌ای اداره می‌شوند، با بازار بورس بیشتر خواهد شد.

رحمانی گفت: انتظار این است افراد حرفه‌ای که با تصمیمات عقلانی، پخته‌تر و علمی‌تر برای جذب مشتریان بیشتر رقابت می‌کنند، با برندسازی، خودانتظامی بازار سرمایه را افزایش دهند.

وی ابراز امیدواری کرد: نمایشگاه بورس با حضور کارشناسان بازار سرمایه دیگر کشورها در سطح بین‌المللی برگزار شود.

مدیرعامل شرکت بورس اعلام کرد: برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها می‌تواند توجه مسئولان را به امکانات و توانایی‌ها، محدودیتها و کاستی‌های بازار سرمایه جلب و امنیت آنها را معرفی کند.

رحمانی برگزاری نمایشگاه بورس را فرصت خوبی برای نزدیکی بیشتر سازمان خصوصی‌سازی، بورس و ناشران نهادهای مالی و پولی اعلام کرد.

کد خبر 45079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز