همشهری آنلاین: رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: افزایش دو برابری دانشجویان رشته‌های پزشکی هزینه ٨٠ هزار میلیارد تومانی را دارد. اگر این امکانات فراهم نشود، سقوط سطح سلامت را شاهد خواهیم شد.

محمدرضاظفرقندي

 به گزارش ایرنا، محمدرضا ظفرقندی، در نشست خبری با تبریک روز خبرنگار، درخصوص بحث دو برابر شدن ظرفیت‌های پزشکی که اخیرا از سوی مجله شورای اسلامی مطرح شده است، اظهار داشت: حوزه سلامت در همه ابعاد نیاز به کار کارشناسی دارد و هر تغییر ناگهانی که مبتنی بر بحث کارشناسی نباشد، عواقب و نتایج سوئی را به دنبال خواهد داشت. امیدواریم در مورد مسائل مختلف بر اساس مبانی علمی و کارشناسی تصمیم گیری شود تا نتیجه خوبی حاصل شود.

وی تاکید کرد: همیشه تعادل بین کمیت و کیفیت وجود دارد. معتقدیم اگر کمیت باشد، کیفیت فدا می‌شود و در این زمینه تامین زیرساخت‌ها و استاندارد ها حرف اول را می‌زنند؛ زیرا مردم حاضر نیستند در جایی فرزند خودشان را درمان کنند که دارای کیفیت نباشد.

ظفرقندی به برخی آمارهای دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون تعداد دانشجویان ما از سال ٨٨ تا ٩٧ در رشته پزشکی ٢٢ هزار و ٣٨١ نفر بوده اما در سال ٩٧ تعداد به ۴٨ هزار و ۵٩۶ نفر رسیده که ١١٧ درصد رشد داشته است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در مجموع ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی، ١۴ هزار و ۵٠٠ دانشجوی دندانپزشکی، ١١ هزار دانشجوی داروسازی، ۵٠ هزار دانشجوی پرستاری و ٩ هزار دانشجوی مامایی در حال تحصیل در کشور هستند.

وی تصریح کرد: برای جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی تهران ظرفیت اعلامی برای ورودی دستیار در هر سال ١۶ نفر است که فقط ٢ نفر برای امتحان دستیاری مراجعه می‌کنند چون فضای کار وجود ندارد.

ظفرقندی ادامه داد: از سال ٩١ تا ٩٨ به دلیل اشباع شدن پذیرش در رشته‌های تخصصی مانند طب اورژانس، بسیاری از پزشکان عمومی ترجیح می‌دهند که وارد این رشته ها نشوند.

وی افزود: باید توزیع پزشکان در کشور عادلانه باشد ما اکنون ١٣٩ هزار پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص داریم اما توزیع آنها در کشور عادلانه نیست زیرا نسبت ١.٧۴ به ازای هر هزار نفر است. بنابراین باید برای مناطق محروم امکانات و سرانه ویژه ایجاد و حتی از ظرفیت بومی استفاده کنیم اما اکنون تنها ٣٠ درصد از ظرفیت‌ها بومی است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: با این رقم تا سال ١۴٠۴ کمبود نخواهیم داشت و برخی از رشته‌ها نیز به مازاد می‌رسد.

وی خطاب به خبرنگاران اظهار داشت: شما خبرنگاران و ما نقش محوری در حوزه سلامت داریم و مطمئن هستم حوزه رسانه نقش موثری در ارتقای سلامت و کمک به جامعه پزشکی دارد و این اتحاد باید بر مبنای این اعتقاد صورت گیرد که سلامت فقط مراجعه به پزشک نیست و بیشتر این است که سواد سلامت ارتقا یابد و این مساله یک کار رسانه ای است و به این دلیل نیازمندیم همکاران هم باشیم تا این موضوع محقق شود.

ظفرقندی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر در مرحله پیشرفته تشخیص داده می شود در صورتی که با اطلاع رسانی رسانه ای می‌توان این روند را اصلاح کرد. بسیاری از سرطان‌ها قابل درمان و پیشگیری است به شرطی اینکه مراحل آن به خانواده‌ها اطلاع رسانی شود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص آموزش همگانی که در دستورکار نظام پزشکی برای سلامت مردم قرار دارد، انتظار داریم که رسانه‌ها در این زمینه ما را یاری کنند.

ظفرقندی درباره تروما، حوادث، سوانح و مرگ و میرهای ناشی از آن نیز گفت: بیشترین عمر از دست رفته در کشور ناشی از تروما است و بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان ها است.

وی تصریح کرد: میزان تصادفات جاده ای کشور در دو سال گذشته افزایش یافته است. به رغم اینکه در سال‌های گذشته سیر نزولی داشته و معتقدیم باید مراحل پیشگیری از این گونه حوادث و بیماری‌ها را پیش گیریم.

ظفرقندی ادامه داد: رسانه ها می‌توانند در ارتقای سلامت عموم تأثیرگذار باشند و در تبلیغات کم هزینه رسانه ها نقش اول را دارند و می‌توانند کمک رسان باشند. همچنین گاهی رسانه‌ها به سلامت مردم آسیب بزنند چون شاهدیم برخی از رسانه‌ها تبلیغات واقعی ندارند و محصولات آسیب رسان را تبلیغ می‌کنند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اگر بتوانیم در این زمینه به هم کمک کنیم، خدمتی در جهت سلامت مردم خواهیم داشت.

سالانه ۳۰۰ پزشک متخصص مهاجرت می کنند

ظفرقندی تصریح کرد: بحث مهاجرت پزشکان ابعاد اجتماعی دارد و خارج از حوزه تصمیم‌گیری ما است، باید با فراهم کردن شرایط، ماندگاری پزشکان را بیشتر کنیم. اکنون مهاجرت پزشکان به خارج از کشور به عنوان دغدغه ای جدی برای ماست این مسأله نگران کننده وجود دارد که خروج این پزشکان از کشور به عنوان سرمایه اجتماعی است.

وی با بیان اینکه نسبت مهاجرت این افراد زیاد نیست، افزود: در حوزه پزشک عمومی سالانه ٣٠٠ تا ٣۵٠ نفر و در حوزه تخصصی ٣٠٠ نفر از کشور مهاجرت می‌کنند.

پرونده مرحوم کیارستمی

ظفرقندی درباره پرونده مرحوم عباس کیارستمی کارگردان مطرح کشور نیز گفت: در مدتی که به عنوان مسئول در سازمان نظام پزشکی مشغول هستم، درخواستی از سوی خانواده مرحوم کیارستمی در خصوص ارائه پرونده وی نشده است، بخشی از پرونده در بیمارستان محل بستری وی بوده و بخش تأثیرگذار در بیمارستان فرانسه است. اگر درخواست ارائه شود پرونده به طور کامل در اختیار خانواده قرار خواهد گرفت.

وی گفت: بر اساس قانون بیماران می‌توانند با مراجعه به پزشکی قانونی یا سازمان نظام پزشکی درخواست خود را برای دریافت پرونده کامل ارائه دهند.

تلاش برای کاهش تحریم‌ها بر حوزه سلامت

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: تلاش این سازمان کاهش اثرات تحریم‌ها بر حوزه سلامت است به همین منظور نامه‌ای به گزارشگر سازمان ملل نوشته شده و اعلام کردیم که تحریم‌ها برای کودکان و افراد جامعه کاری غیرانسانی و ظلمی است که به جامعه و مردم ایران می‌شود.

ظفرقندی تصریح کرد: به دلیل انسداد مراودات مالی، تحریم‌ها در حوزه سلامت اعمال می‌شود و وزارت بهداشت تمام تلاش و سعی خود را برای برطرف کردن این مشکلات به کار گرفته است.

تکذیب اقلام اعلامی درباره مالیات پزشکان

وی در خصوص مالیات پزشکان گفت: ارقام مختلفی ارائه شده است که این آمار در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان مرکز پژوهشگاه مجلس و نمایندگان امور مالیاتی برگزار شد که اعداد اعلام شده را تکذیب کردند.

ظفرقندی درباره قانون نصب پایانه فروشگاهی در مطب ها نیز تاکید کرد: به قانون نصب پایانه فروشگاهی پایبندیم. هر قانونی باید از مسیر صحیح اجرا شود و همکاران در راستای راحتی حال بیماران از کارتخوان استفاده کنند.

کد خبر 450710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha