مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

رمضان نوری - بدره- خبرنگار: شهرستان بدره در ۸۰ کیلومتری شهر ایلام از مناطق مهم گردشگری استان ایلام به‌خصوص در فصل تابستان شناخته می‌شود.

روستاي كلم

در این شهرستان روستای هدف گردشگری کلم به عنوان عروس روستاهای استان، تنگه کافرین، تنگه رازیانه، تنگه نور، آبشارهای دربند و... همگی در این فصل پذیرایی بسیاری از گردشگران از سراسر کشور هستند و این موضوع بدره را به قطب گردشگری ایلام در فصل تابستان تبدیل کرده است.
روستای کلم با وجود باغ‌ها، شالیزارها، کوه‌های بلند، درختان بلوط و آب فراوان زیبایی حیرت‌انگیزی دارد. این روستا در ۳۰کیلومتری شمال غربی شهرستان بدره و ۱۲۰کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام سالانه پذیرای هزاران گردشگر از استان و نیز سراسر کشور است.

همچنین، وجود آب فراوان و آبشارهای متعدد در منطقه تاریخی و طبیعی دربند باعث حضور گردشگران زیادی در این منطقه در شهرستان بدره شده است. آبشارهای فراوان فرصتی را برای شنا کردن جوانان فراهم کرده‌اند. دربند با داشتن کوه‌های مرتفع، درختان بلوط، آب کبیرکوه، آبشار و منطقه تاریخی یکی از مناطق جذاب استان ایلام برای گردشگران در فصل تابستان است. دیدن این آثار و جاذبه‌های گردشگری به خصوص کوه‌های بلند در کنار سرسبزی و بکری چشم هر گردشگری را خیره می‌کند. منطقه دربند در ۵ کیلومتری مسیر بدره - دره‌شهر در کنار روستای گچ‌کوبان قرار دارد.
با وجود همه زیبایی‌های خدادادی در بدره، امکاناتی که مسافران و گردشگران بتوانند از آنها استفاده کنند و از گردش خود لذت ببرند، در این شهرستان به خصوص در روستای هدف گردشگری کلم وجود ندارد.

  • امکانات بسیار اندک 

یکی از اهالی روستای کلم به خبرنگار همشهری می‌گوید: کلم بسیار زیباست و هر سال شاهد حضور گسترده گردشگران در آن هستیم. البته وجود مشکلات زیرساختی در روستا باعث کم شدن تعداد گردشگران طی سال‌های اخیر شده است. «علی خدارحمی» می‌افزاید: مسافر و گردشگر رفاه و راحتی می‌خواهند و کلم با آن‌که روستای هدف گردشگری است، امکانات لازم را برای رفاه حال گردشگران ندارد. وی بیان می‌کند: گردشگران وقتی به این روستا می‌آیند، حتی جایی برای نشستن ندارند. امکانات روستا بسیار ضعیف است.

  • نبود اقامتگاه و رستوران سنتی 

یکی دیگر از اهالی روستای کلم می‌گوید: کلم قطب تولید ماهی قزل‌آلا در استان ایلام است، اما محل مشخصی برای فروش ماهی ندارد. اینجا حتی یک اقامتگاه و رستوران سنتی پیدا نمی‌شود و این برای یک روستای هدف گردشگری عیب بزرگی به حساب می‌آید. «احمد مروت» ادامه می‌دهد: در این روستا باغ‌های فراوانی وجود دارد، ولی اکثر گردشگران دست خالی از روستا می‌روند چون جای مشخصی برای فروش محصولات باغی روستا وجود ندارد.

  • راه ارتباطی نامناسب 

یکی از ساکنان منطقه دربند نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: در این منطقه ۷ آبشار وجود دارد و جوانان از این آبشارها برای شنا استفاده کنند. «مجتبی قربانی» اظهار می‌کند: کم‌عمق بودن آب آبشارها باعث شده است فرصتی برای شنا کردن فراهم شود، اما اکثر خانواده‌ها نمی‌توانند به این منطقه سفر کنند چون جاده دسترسی به این تنگه بسیار خطرناک است. وی می‌افزاید: حتی رسیدن به خود آبشارها هم برای خانواده‌ها مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد و نیاز است مسئولان مسیر دسترسی به این منطقه زیبا را هموار کنند. این مرد روستایی می‌گوید: دیگر جاذبه‌های شهرستان نیز مثل تنگه کافرین، به رغم داشتن زیبایی‌های فراوان و استقبال گردشگران، مشکلات فراوانی در زمینه امکانات و راه دسترسی دارند.

  • توسعه بدره در گرو توجه به گردشگری

در این رابطه رئیس اداره میراث فرهنگی‌ صنایع دستی و گردشگری شهرستان بدره به همشهری اظهار می‌کند: بدره در جنوب ایلام دارای ۳۲ اثر تاریخی و طبیعی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی است و از نظر گردشگری، رتبه خوبی در استان دارد. اما تایید می‌کنیم که مشکلات زیادی در حوزه گردشگری و جذب گردشگر در این شهرستان وجود دارد که باید رفع شوند.

«فردین کاظم‌زاده» می‌گوید: در فصل تابستان گردشگران زیادی از مناطق گردشگری کلم، تنگه کافرین، دربند و... بازدید می‌کنند که باعث رونق گردشگری شهرستان می‌شود، اما اگر به تامین امکانات توجه نکنیم، این گردشگران را به مرور زمان از دست خواهیم داد. وی ادامه می‌دهد: از ابتدای امسال حدود ۲۵۰ هزار نفر از جاذبه‌های شهرستان از جمله تنگه رازیانه، تنگه کافرین، عقبه سد سیمره و روستای هدف گردشگری کلم دیدن کرده‌اند و اگر امکانات لازم را فراهم کنیم، قطعا این آمار افزایش خواهد یافت و به توسعه گردشگری شهرستان کمک بزرگی خواهد شد.

  • رونق جاذبه‌های گردشگری 

فرماندار بدره نیز در گفت‌وگو با همشهری از توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: اعتبار لازم برای رونق گردشگری این شهرستان از محل اعتبارات ملی و عمرانی تامین شده است. «یونس آزادی» می‌افزاید: برای توسعه گردشگری شهرستان طرح‌هایی در دست اجراست. یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها توسعه زیرساخت‌ها شامل ساماندهی راه‌های ارتباطی و دسترسی به آثار گردشگری شهرستان است. وی بیان می‌کند: در گذشته کارهای خوبی در حوزه بهسازی مسیرهای دسترسی به آثار گردشگری شهرستان بدره انجام گرفته، اما به مرور زمان این مسیرها تخریب شده‌اند.

این مسئول ادامه می‌دهد: در حال حاضر با ۲ میلیارد تومان اعتبار، مسیر دسترسی تنگه کافرین در دست بهسازی است. به گفته وی، تنگه کافرین یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان ایلام است که در سطح جهانی هم شناخته‌شده است و ضرورت دارد بیش از گذشته به ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های رفاهی و معرفی این جاذبه توریستی توجه شود. فرماندار بدره تاکید می‌کند: گردشگری مهم‌ترین عامل توسعه شهرستان بدره است و همه باید به این نکته توجه داشته باشیم.

برخورداری شهرستان بدره از طبیعت بکر و چهارفصل، روستای هدف گردشگری، قلعه‌های تاریخی و باستانی، آبشارها و چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و بقاع و اماکن متبرکه باعث شده است این شهرستان هر سال مقصد بسیاری از گردشگران باشد. در کنار زیبایی‌ها، نبود زیرساخت‌ها و امکانات در این شهرستان مشکلات فراوانی را برای مردم و گردشگران به وجود آورده که نیاز است مسئولان برای رفع آنها همت کنند.  

کد خبر 450582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha