دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیلم سینمایی «رستگاری شاوشنک» به کارگردانی فرانک دارابونت اواخر تابستان امسال ۲۵ سالگی خود را جشن می‌گیرد و بار دیگر در سینماها به نمایش درمی‌آید.

مورگان فريمن و تيم رابينز در رستگاري شاوشنك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مترو، حدود ۲۵ سال از پاییز ۱۹۹۴ می‌گذرد؛ زمانی که پروژه ۲۵ میلیون دلاری «رستگاری شاوشنک» در سینماهای آمریکای شمالی روی پرده رفت و اکران آن با درآمد ۱۶ میلیون دلاری پایان یافت. هر چند خیلی‌ها گمان می‌کردند فیلم تازه دارابونت یک شکست تجاری مطلق است اما نامزد شدن در هفت بخش اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد جانی تازه به آن داد.

امسال ۲۵ سالگی اکران چند فیلم ماندگار دیگر چون «فارست گامپ» رابرت زمه‌کیس، «پالپ فیکشن» کوئنتین تارانتینو و «ایس ونچورا کارآگاه حیوان‌ها»ست اما آنچه بیش از همه در یادها مانده، سرنوشت عجیب «رستگاری شاوشنک» است؛ فیلمی که هر چند مراسم اهدای جوایز اسکار را دست‌خالی ترک کرد، بار دیگر در سینماها به نمایش درآمد و حالا با ۵۸ میلیون دلار فروش جهانی، دیگر یک شکست مطلق تجاری نیست.

«رستگاری شاوشنک» که زمانی تا امروز نابودی رفته بود، پس از مدتی جایگاه خود را در میان کالت‌های کلاسیک یافت و امروز در سایت معتبر imdb بهترین فیلم تاریخ از نگاه کاربران سایت و تماشاگران است. دارابونت این فیلم را بر اساس رمانی کوتاه از استفن کینگ ساخت و داستان درباره بانکداری به نام اندی دوفرین است که به اتهام کشتن همسرش و یک مرد دیگر به زندان می‌افتد. او آنجا با یک قاچاقچی خرده‌پا به نام رد آشنا می‌شود و...

برنامه اکران ۲۵ سالگی «رستگاری شاوشنک» ۲۲ سپتامبر در چند سالن محدود آغاز می‌شود و روزهای ۲۴ و ۲۵ سپتامبر ادامه می‌یابد. تیم رابینز و مورگان فریمن بازیگران اصلی این فیلم هستند که در اکران ابتدایی ناچار بود با فیلم برنده نخل طلایی «پالپ فیکشن» (۱۰۸ میلیون دلار فروش) و فروش ۳۳۰ میلیون دلاری «فارست گامپ» با ۴۲ هفته اکران پیاپی مبارزه کند اما امروز جایگاهی بالاتر از این دو فیلم کلاسیک در تاریخ سینما دارد.

کد خبر 450537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha