یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: از چشمه آبگرم دلفان در حالی به عنوان گوهر کم‌نظیر غرب کشور یاد می‌شود که هنوز ثبت ملی نشده است و با وجود وعده‌های متعدد درباره ایجاد زیرساخت‌ها و ثبت ملی آن به نام لرستان، هنوز گامی برای تحقق آن برداشته نشده است.

آبگرم دلفان
  • خواص درمانی چشمه و نبود اماکن اقامتی

یکی از فعالان حوزه گردشگری در این خصوص می‌گوید: چشمه آبگرم دلفان جاذبه‌ای کم‌نظیر در غرب کشور است که خواص درمانی دارد. «هرمز کوشکی» می‌افزاید: آب این چشمه بسیار گرم و برای درمان بیماری‌های پوستی  و دردهای مفصلی از جمله کمردرد بسیار مفید و موثر است. وی بیان می‌کند: این چشمه با وجود ظرفیت‌های فراوان به منظور توسعه گردشگری سلامت، هیچ‌گونه امکاناتی برای اقامت گردشگران و علاقه‌مندان ندارد و آنها پس از گذراندن ساعاتی در این مکان باید آن را ترک ‌کنند. کوشکی می‌گوید: این جاذبه گردشگری در زمره ژئوسایت‌های گردشگری لرستان محسوب می‌شود که با خاصیت گرمابخشی و ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی که دارد، هر سال علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند.

  • نبود زیرساخت‌های گردشگری

عضو شورای شهر دلفان در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: چشمه آبگرم دلفان که در دهستان کاکاوند غربی واقع شده فاقد هرگونه امکانات زیرساختی است. «علی رضائیان» ادامه می‌دهد: این جاذبه طبیعی و زیبا می‌تواند در حوزه اشتغال و گردشگری به ‌عنوان یکی از ظرفیت‌های دلفان اثر قابل توجهی داشته باشد اما متاسفانه در این زمینه تاکنون اقدام موثری انجام نشده است.

  • تکاپوی کرمانشاه برای ثبت اثر 

رضاییان می‌گوید: از آنجا که چشمه آبگرم دلفان در مرز لرستان و کرمانشاه و البته در محدوده لرستان قرار دارد، در سال‌های گذشته مسئولان کرمانشاه تلاش‌هایی برای ثبت آن به ‌نام این استان انجام داده‌اند. اگر اداره کل میراث فرهنگی لرستان در این زمینه اقدامی انجام ندهد، احتمال ثبت این اثر به نام استانی دیگر وجود دارد. وی می‌افزاید: گردشگری یکی از راه‌هایی است که با بهره‌گیری از آثار تاریخی و طبیعی می‌تواند به ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در دلفان منجر شود، اما به دلیل بی‌توجهی ما به ظرفیت‌های موجود توسعه نمی‌یابد.

  • لزوم ثبت ملی اثر به‌ نام لرستان 

عضو شورای شهر دلفان با بیان این‌که چشمه آبگرم دلفان باید به نام لرستان ثبت ملی شود، بیان می‌کند: برای توسعه گردشگری نیازمند شناسایی آثار و بناها و اماکن طبیعی و تاریخی هستیم. ما هنوز نتوانسته‌ایم در جهت ثبت ملی آثار استان گام برداریم و این آثار با بی‌توجهی به حال خود رها شده‌اند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری لرستان نیز می‌گوید: چشمه آبگرم دلفان متاسفانه هنوز ثبت ملی نشده و این یک مانع در مسیر توسعه این مکان و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری است. «سید امین قاسمی» می‌افزاید: این اثر طبیعی به عنوان یک جاذبه در حوزه گردشگری درمانی، هر سال پذیرای هزاران گردشگر و دوستدار طبیعت است، اما به دلیل نبود زیرساخت‌ها عملا به اقتصاد دلفان در حوزه گردشگری کمکی نمی‌کند.

  • نیاز چشمه به راه آسفالت 

قاسمی با بیان این‌که باید زیرساخت‌های مورد نیاز در این مکان ایجاد شود، می‌گوید: این مکان به زیرساخت‌های لازم از جمله راه ارتباطی آسفالته نیاز دارد که باید با همکاری دستگاه‌های دیگر این موضوع محقق شود. وی ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته مطالعاتی در این مکان برای ایجاد زیرساخت‌ها انجام شده است که باید به‌روزرسانی شود و با تامین اعتبار آن شاهد رونق این جاذبه طبیعی باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری لرستان اظهار می‌کند: میراث فرهنگی نمی‌تواند تصدیگری کند و به همین دلیل آماده همکاری با بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم. وی می‌افزاید: در تلاش هستیم با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان برای سامان‌دهی این چشمه آبگرم گام‌های اساسی برداریم و با ایجاد زیرساخت‌ها در این مکان، اثر را با نام لرستان ثبت ملی کنیم.

کد خبر 450437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha