شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

همشهری امارات: در قالب طرحی تحت عنوان «گردشگری الکترونیک» که اجرای آن از حدود دو ماه دیگر آغاز می‌شود، کشورهای عرب خاورمیانه به معرفی جاذبه‌ها و توسعه‌ی زیرساخت‌های گردشگری یکدیگر می‌پردازند.

یکی از مقامات صنعت گردشگری امارات متحده عربی از ایجاد یک سیستم گردشگری الکترونیک، ویژه‌ی کشورهای عرب خاورمیانه تا سال 2010 میلادی خبر داد.

براساس این طرح که گردشگری الکترونیک (e-tourism) نام دارد و از طریقازمانی تحت عنوان اتحادیه الکترونیک صنعت گردشگری (EOUTI) که مقر آن در شهر دبی خواهد بود اجرا می شود، شرایط لازم برای جذب گردشگر از سراسر جهان به کشورهای عرب خاورمیانه و معرفی جاذبه‌های گردشگری آن‌ها فراهم خواهد شد.

براساس طرح اولیه‌ی این پروژه، جاذبه‌های گردشگری کشورهای عرب خلیج فارس در قالب تعاملاتی با شبکه‌های جهانی، بویژه بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و الجزیره انگلیسی به‌طور کامل معرفی می‌شوند و زیرساخت‌های اقتصادی تمام کشورهای مجری این پروژه با استفاده از اعتبارات بانکی دیگر کشورها توسعه می‌یابند. ازسوی دیگر، بخشی از مالیات‌های اعمال‌شده برای سرمایه‌گذاری کشورهای عرب این منطقه در دیگر کشورها حذف خواهند شد.

همچنین قرار است، در مرحله‌ی بعدی اجرا، این طرح از انحصار کشورهای عربی خارج شود و دیگر کشورهای جهان، بویژه کشورهای اروپایی را نیز دربرگیرد.

تا به‌حال کشورهای اوکراین، برزیل، کانادا، ایتالیا و چین آمادگی خود را برای مشارکت در این پروژه اعلام کرده‌اند؛ ولی بخش اصلی این پروژه که به نامگذاری آن تحت عنوان‌ «گردشگری الکترونیک» منجر شده است، ایجاد یک سیستم الکترونیک ویژه‌ی ارتباط زیرساخت‌های صنعت گردشگری از جمله دفاتر فروش بلیط، فرودگاه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌هاست.

در صورت تامین هزینه‌ی لازم برای اجرا، این پروژه از ماه آوریل آغاز و تا پایان سال 2010 میلادی تکمیل می‌شود.

هم اکنون عربستان، فرانسه، مصر، اسپانیا و ایتالیا برای تشکیل این اتحادیه اعلام امادگی کردند و قرار است بسیاری از سازمان های توریسم بین المللی از ان حمایت کنند.

اتحادیه الکترونیک صنعت گردشگری  یک اتحادیه چند ملیتی است که در ان گروهی از بهترین مشاوران و کارشناسان توریسم و جهانگردی عضویت دارند  و با توجه به تخصص ها ی خود در زمینه تجارت الکترونیک به گسترش توریسم الکترونیک در جهان کمک می کنند.

ایده اولیه تشکیل این اتحادیه ابتدا در اسپانیا و ایتالیا شکل گرفت و پس از آن سایر کشور های جهان از جمله مصر ،لبنان،فرانسه،آمریکا،انگلستان و مکزیک نیز به آن پیوستند و اتحادیه الکترونیک صنعت جهانگردی شکل گرفت.

هم اکنون کارشناسان این اتحادیه برای تشکیل اتحادیه های منتطقه ای در سراسر دنیا فعالیت می کنند.

سایت این اتحادیه به چهار زبان انگلیسی، اسپانیایی، فرانسه و عربی فعال است و قرار است تا سال 2009 تعداد زبان ها به 12 زبان برسد.

گردشگری الکترونیکی  چیست؟

گردشگری الکترونیکی (ET) عبارتست از بکارگیری فن‌آوری نوین برای ارائه سرویسهای مورد نیاز گردشگران. با استفاده از فن‌آوری اطلاعات ارایه سرویس‌های مورد نیاز گردشگران ساده‌تر، با کیفیتی بالاتر و هزینه‌ای کمتر انجام می‌پذیرد.

در واقع ET ارائه الکترونیکی کلیه سرویسهایی است که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آنها استفاده می‌کردند بعلاوه سرویسهایی که به واسطه فن‌آوری اطلاعات میسر شده‌اند.

برای سفر خویش را دریافت کرده و با کیفیت، سرعت و قیمت مناسب به خواسته‌های خود دست می‌یابد.

سرویسهایی که در گردشگری الکترونیک مرسومند عبارتند از:

• اطلاع رسانی شفاف، دقیق و معتبر
• انجام کلیه تشریفات اخذ ویزا
• رزرو هتلها و مراکز تفریحی- سیاحتی
• رزرو و اجاره وسایل نقلیه
• اخذ بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار و ...
• خرید برنامه‌های سفر و تورهای مختلف

و بسیاری سرویسهای دیگر که روز به روز ایجاد می‌شوند.

از آنجا که اطلاعات کلیه سرویس‌های فوق به صورت مجتمع به گردشگر ارایه می‌شوند همواره امکان مقایسه گزینه‌های مختلف و انتخاب گزینه بهینه برای گردشگر با توجه به معیارها و انتظارات او میسر است، به عبارتی دیگر در عرصه ET هر گردشگری امکان می‌یابد که برنامه‌ای برای سفر خود انتخاب کند که بیشترین مطلوبیت را برای او دارد، این سرویس بدون حضور فن‌آوری اطلاعات مبتنی بر اینترنت امکان‌پذیر نبوده است و تنها از طریق ET میسر است.

در واقع ET حاصل اتصال مدلهای تجارت الکترونیک (e-commerce) ودولت الکترونیک  (e-government) است که باعث ایجاد سرویسها و مفاهیم جدید در عرصه e-tourism گردیده است.

اولین گام در بعد اطلاع رسانی در یک سایت فعال در ET ارایه اطلاعات عمومی به گردشگران است. اطلاعاتی نظیر موقعیت جغرافیایی منطقه سفر، زبانهای رسمی و غیر رسمی محلی مورد استفاده، اختلاف زمانی و ساعت رسمی، ساعات کاری، واحد پولی و نرخ تبدیل ارزهای خارجی که بایستی با اتصال این بخش از سایت به یک موسسه معتبر نرخهای لحظه به لحظه ارائه شوند.

همچنین معرفی سیستم اندازه‏ گیری و واحدها برای توریست‌ها که به سیستمهای متفاوتی عادت دارند از اهمیت خاصی برخوردار است. کلیات آب و هوایی منطقه سفر نیز باید به صورت کلی در بعد اطلاع رسانی موجود باشد.

ارایه اطلاعات تعطیلات رسمی و بسیاری اطلاعات دیگر همگی بدنه اطلاع رسانی سایتهای ET را تشکیل می‏دهند.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تصمیم گیری برای سفر وضعیت آب و هواست. یک سایت معتبر ET بایستی علاوه بر ارایه کلیات آب و هوایی منطقه سفر، اطلاعات دقیق و لحظه ای آب  و هوا  را به همراه پیش‏بینی آب و هوا ارایه کند. برای این منظور راهکاری عمومی وجود دارد و آن ایجاد لینک سایتهای پیش‏بینی هوا در وب سایت می‏باشد.

در گام بعدی اطلاعات مربوط به صدور ویزا قرار می‏گیرد. گردش کاری که مورد نیاز است تا گردشگر ویزا اخذ کند، ارایه کلیه اطلاعات مورد نیاز، در دسترس قرار دادن کلیه فرمهای مورد نیاز برای اخذ ویزا، معرفی امکان استفاده از آژانسهای مختلف برای انجام خدمات ویزا، هزینه‏های اینگونه عملیات، آدرسها و تلفنهای سفارتخانه‏ ها، ... همه اطلاعاتی هستند که برای اخذ ویزا باید به توریست عرضه شوند.

در بخشی مجزا در یک سایت ET معتبر باید لینکهای سازمانهای دولتی در ارتباط با توریستها نظیر وزارت خارجه، سازمانهای توریستی و ... قرار گیرد تا امکان جستجوی اطلاعاتی در سایتها رسمی توسط توریست مهیا باشد. همچنین امکان ارتباط با پلیس، تلفنهای ضروری مورد نیاز در این بخش باید به گردشگران ارایه گردد.

کد خبر 45032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز