همشهری آنلاین: خبرگزاری بلومبرگ آمریکا در گزارشی نوشت: امارات در سایه تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و از بیم صرف هزینه‌های هنگفت ترجیح داد که خاک یمن را ترک کند.

سربازان امارات

به گزارش ایرنا، بلومبرگ به سفر ماه ژوئن (خرداد/ تیرماه) " معین عبدالملک سعید" نخست وزیر دولت مستعفی و فراری یمن به ابوظبی برای دریافت کمک مالی از امارات در مرحله پس از جنگ می پردازد، اما در یک اقدام یک منتظره، اطلاع می یابد که نیروهای اماراتی قرار است تا پایان سال جاری میلادی خاک یمن را ترک کنند.

بلومبرگ می نویسد: سعید به تشریح شرایط برای مسؤولان اماراتی می پردازد و به آنها گوشزد می کند که این مساله شرایط را به سوی حوثی ها تغییر خواهد داد، اما پاسخی که می شنود این است که تصمیم در این باره گرفته شده است.

برپایه این گزارش، تصمیم امارات برای بازنگری در نقش خود در درگیری های خاورمیانه، به دنبال تنش های اخیر و احتمال کشیده شدن منطقه خلیج فارس به سوی یک جنگ منطقه ای گسترده اتخاذ شده است.

بلومبرگ ادامه داد: کاهش حضور نظامی امارات در یمن نشان از اختلاف عمیق در درون محوری  دارد که رئیس جمهوری آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای با ایران بوجود آورد، سیاستی که برخی از کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس از راهبرد فشار حداکثری "دونالد ترامپ" حمایت کردند، هرچند اقتصاد و امنیت آنان به صورت بلند مدت در معرض خطر قرار گرفته است.

 "ریان پل" تحلیلگر مسائل خاورمیانه اندیشکده تحقیقاتی "استراتفور" در این باره افزود: تنش با ایران، نگرانی امارات را برانگیخت که مبادا  این مساله، منجر به راه افتادن یک جنگ تمام عیار در منطقه شود.

به باور پل در صورت حمله موشکی محدود ایران، امارات از کارگران خارجی خالی خواهد شد و اتباع آمریکا و اروپایی ها، نخستین کسانی خواهند بود که خاک این کشور جنوبی حاشیه خلیج فارس را ترک می کنند و در نتیجه بخش های مالی و املا ک و مستغلات فلج می شود، بویژه آن که اقتصاد امارات مبتنی بر کارگران غیر بومی است که بیش از ۸۰ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

"إما آشفرد" تحلیلگر اندیشکده آمریکایی کاتو در این باره می افزاید: سفر هیات امارات به ایران نشانه ی تغییر در سیاست خارجی دولت ابوظبی و آمادگی دولتمردان اماراتی برای خروج از شرایطی است که احساس می کنند در حال غرق شدن در آن هستند.

به گزارش بلومبرگ، در زمان حمله به نفتکش ها در آب های خلیج فارس، امارات سیاست کاهش تنش را درپیش گرفت و از آمریکا و عربستان فاصله گرفت و بطوری که در این ماجرا از این که به ایران اتهام بزند و تهران را مسؤول حملات معرفی کند، درنگ کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: در خصوص سوریه، امارات اینگونه می اندیشد که کشورهای عربی آن زمان که ارتباط خود را با بشار اسد قطع کردند و عضویت دولت دمشق در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمد، اشتباه بزرگی را مرتکب شدند.

"باربارا لیف" سفیر پیشین آمریکا در امارات متحده عربی و تحلیلگر ارشد اندیشکده واشنگتن نیز در این باره می گوید: بی تردید تصمیم امارات برای خروج از یمن و پیش از رسیدن به اهدافش از این کشور، یک تصمیم دشوار است، اما بنظر می رسد که با این کار مقام های ابوظبی، عربستان را تنها گذاشته اند.

کد خبر 450152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha